Εκτός Σένγκεν, μόνο η αρχή;

Toυ Μελέτη Ρεντούμη

.

ΡΕΝΤΟΥΜΗΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣΤο τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε με αγωνία όλοι, όχι μόνο την εξέλιξη και την διόγκωση του προσφυγικού προβλήματος ευρωπαϊκά και στη χώρα μας, αλλά και την αδυναμία επίτευξης μιας αποτελεσματικής λύσης ώστε ν’αποκοπούν οι προσφυγικές ροές κυρίως από την γείτονα Τουρκία.

Όποιες όμως και αν είναι οι ευθύνες και οι παλινωδίες της ΕΕ στην τρόπο αντιμετώπισης του θέματος, με αμφιλεγόμενες αποφάσεις, δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε τις ευθύνες της ελληνικής κυβέρνησης που αφορούν τόσο στην δημιουργία των λεγόμενων κέντρων καταγραφής, hotspots στα νησιά και στην ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και στην ενίσχυση των δομών φιλοξενίας ή την δημιουργία νέων κέντρων κλειστού τύπου ώστε να μετριαστεί η ένταση των ροών.

Επίσης έχει καθυστερήσει δραματικά ο συνδυασμός των δύο πυλώνων, που είναι αφενός η καταγραφή και η φιλοξενία, σε σχέση με τα βιομετρικά στοιχεία και την ταυτοποίηση των ανθρώπων που εισέρχονται, κυρίως με την βοήθεια της Frontex με τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό που δεν έχει ακόμα προμηθευτεί η χώρα, και αφετέρου η συνεργασία με την Europol και τις Ευρωπαϊκές μυστικές υπηρεσίες , έτσι ώστε ν΄αποφευχθούν τυφλά τρομοκρατικά χτυπήματα στην Ευρώπη από την ελλιπή ενημέρωση και ταυτοποίηση.

Τα παραπάνω στοιχεία μαρτυρούν ότι οι σημαντικές καθυστερήσεις μπορούν να οδηγήσουν σε απρόβλεπτες συνέπειες την χώρα μας, καθώς υπάρχει ήδη επίσημη απειλή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι μπορεί για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για την Ελλάδα ν’ ανασταλεί η συνθήκη του Σένγκεν με την επανέναρξη των συνοριακών ελέγχων, από 6 μήνες ως 2 χρόνια.

Θεωρώ ότι μια τέτοια εξέλιξη θα είναι καταστροφική για την Ελλάδα, καθώς την κατατάσσει αυτόματα στις τρίτες χώρες, με όλες τις προϋποθέσεις και τους όρους που οφείλουν να τηρούν για την είσοδό τους στις χώρες εντός Σένγκεν.

Πρακτικά, μετατοπίζονται τα σύνορα της ΕΕ όσον αφορά την εσωτερική και ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών.

Αυτό σημαίνει ότι η θεσμική κατάκτηση της ελευθερίας μετακίνησης ανατρέπεται βάσει των συνθηκών και μετατρέπει την Ελλάδα σε μία άλλη χώρα που κατά κάποιο τρόπο είναι συνεργαζόμενο μέλος με τις υπόλοιπες, εφόσον θα είναι και η μοναδική που θα της έχει επιβληθεί αυτό το μέτρο και δεν θα είναι προϊόν πολιτικής βούλησης.

Σκεφθείτε μόνο πέρα από τον ψυχολογικό παράγοντα, την επιπλέον γραφειοκρατία στα ταξιδιωτικά έγγραφα για τους Έλληνες., όταν για επαγγελματικούς λόγους θα ταξιδεύουν με άλλους συναδέλφους τους Ευρωπαίους π.χ στη Γερμανία.

Οι μεν Γερμανοί αποβιβάζονται και προωθούνται από την εντός Σένγκεν πύλη, ενώ οι Έλληνες οφείλουν να διαχωριστούν και να περάσουν από τον έλεγχο των τρίτων χωρών, με τα διαβατήρια ανά χείρας.

Μήπως όμως οι παραπάνω συνέπειες όσο ανεπιθύμητες και αν είναι, αποτελούν μόνο την αρχή;

Έχω την αίσθηση πώς ναι, αναλύοντας τα δεδομένα. Αυτό σημαίνει, ότι θεσμικά η Ελλάδα δύναται ν’αποκλειστεί από αρκετές μελλοντικές αποφάσεις όσον αφορά την ενίσχυση αλληλεγγύης στην Ευρώπη και ενώ το προσφυγικό θα διογκώνεται, θα ενισχύονται χώρες όπως τα Σκόπια, εκτός της ΕΕ, με προοπτική μάλιστα ένταξης, ενώ η χώρα μας θα καταλήξει χωρίς κονδύλια και πολιτική βούληση, τόπος εγκλωβισμού αθώων ανθρώπων χωρίς μέλλον.

Το παραπάνω γεγονός, θα έχει ως συνέπεια σαφώς πολιτική αναταραχή και πιθανότατα να καλλιεργηθεί με τρόπο λαϊκίστικο ένα αντιευρωπαικό μένος, για την αναλγησία των Ευρωπαίων και δανειστών, που θα οδηγήσει σε άρνηση εφαρμογής των μέτρων του Μνημονίου, με καθυστέρηση ή μη καταβολή των δόσεων από τους θεσμούς όπως ορίζει το Πρόγραμμα.

Η δημοσιονομική ασφυξία που θ’ακολουθήσει, θα δημιουργήσει σκηνικό του 2015, με διαπραγμάτευση του τύπου να σωθεί η Ευρώπη από την ασυδοσία και την έλλειψη υποστήριξης που δείχνει, διαφορετικά η Ελλάδα δεν έχει θέσει σε αυτό το καθεστώς.

Με αυτά τα δεδομένα, θα προλειανθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το έδαφος, τόσο εθνικά όσο και Ευρωπαϊκά, για ένα διαζύγιο κοινή συναινέσει με την ΕΕ, που σε απλά ελληνικά σημαίνει από προσωρινό ως μόνιμο Grexit για να μην αναφερθώ και σε έξοδο από την ίδια την ΕΕ ως την έσχατη συνέπεια.

Βέβαια αυτή η διαδικασία δεν θα είναι σε καμία περίπτωση Win Win, αλλά διαχειρίσιμη για την ΕΕ και καταστροφική για την Ελλάδα, όπου θα έχει τεράστια έλλειψη ρευστότητας, αδυναμία καταβολής μισθών και συντάξεων, λουκέτα στις επιχειρήσεις, εγκληματικότητα στο ζενίθ και 1 εκατ, πρόσφυγες και μετανάστες εγκλωβισμένους ή περιφερόμενους σε μια ανοργάνωτη γη αναζητώντας διέξοδο και πατρίδα.

Μπορεί γι’αρκετούς, η παραπάνω περιγραφή και αλληλουχία των γεγονότων ν’ακούγεται κινδυνολογία ή επιστημονική φαντασία, αλλά δυστυχώς η αστάθεια στην παγκόσμια οικονομία, οι ασύμμετρες απειλές, η διόγκωση του προσφυγικού σε συνδυασμό με την κακή οικονομική κατάσταση της χώρας μας. χωρίς διάθεση για σοβαρές μεταρρυθμίσεις, μπορούν με τρόπο αβίαστο και φυσικό να οδηγήσουν τάχιστα σε αυτή την εφιαλτική εξέλιξη.

Συμπερασματικά, η Ελλάδα οφείλει με τρόπο σαφή, κατηγορηματικό και συνετό, να ενσκύψει σε όλα τα προβλήματα που είναι αυτή τη στιγμή στην δική της ευθύνη, να πάρει τα κατάλληλα μέτρα για το προσφυγικό, να συνεργαστεί με τους θεσμούς και ν’αφήσει τις θεωρητικές αναλύσεις που μόνο σε δυσχερέστερη θέση μπορούν να την φέρουν.

Παράλληλα πρέπει να επιταχύνει όλες τις δημοσιονομικές προσαρμογές και μεταρρυθμίσεις όπως επιτάσσει το πρόγραμμα που έχει υπογραφεί, ώστε να κλείσει θετικά η πρώτη αξιολόγηση χωρίς να προκαλούνται συνειρμοί ανταλλαγής των μνημονιακών μέτρων με το προσφυγικό, που οδηγούν σε επικίνδυνες ατραπούς μη διαχειρίσιμες από την Ελλάδα χειροτερεύοντας για μια ακόμη φορά την θέση της χώρας στην διεθνή κοινότητα.

 

Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός μέλος της Πολιτικής Γραμματείας της Δυναμικής Ελλάδας.