Τα μπλόκα, το Σύνταγμα, η Ρόδος και το ΝΑΤΟ

Του Νίκου Γαλάτη

Η εικόνα του Κρητικού με την σφεντόνα να σπάει τα τζάμια του υπουργείου κάνει τον γύρο του κόσμου. Οι λεβέντες Κρητικοί κυνηγάνε τα ΜΑΤ που έχουν κρυφτεί στην είσοδο ενός υπουργείου. Το Σύνταγμα έχει καταληφθεί, αλλά  πάλι ένα ελικόπτερο έχει πέσει -μόνο του- με τρεις νεκρούς αξιωματικούς.

Η κυβέρνηση είναι τόσο απασχολημένη με τα εσωτερικά θέματα, το προσφυγικό και το μνημόνιο που δεν έχει πολύ χρόνο να ενώσει τα κομμάτια από το παζλ όλης της εικόνας. Βρήκε την ώρα να μοιράσει τις τηλεοπτικές άδειες – με ένα τρόπο που θυμίζει άλλες εποχές. Η ανεξάρτητη αρχή έχει καταργηθεί. Τον διαγωνισμό θα κάνει η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης. Οι αγρότες πολιορκούν το Μέγαρο Μαξίμου, βουλευτές φεύγουν από την πίσω πόρτα της Βουλής ή προπηλακίζονται από τους ψηφοφόρους τους, αλλά η κυβερνητική εκπρόσωπος βλέπει …αυτοδυναμία στις  «επόμενες εκλογές. Η κυβέρνηση δεν αισθάνεται τι συμβαίνει γύρω της.

«Δεν έχω βρει ούτε έναν –γιατί ξέρεις κυκλοφορώ εγώ –δεν κρύβομαι -να μου πει ξέρεις ότι είπες αυτό και δεν τόκανες» λέει ο πρωθυπουργός.

Τα σενάρια για Grexit ή για ένα Τέταρτο Μνημόνιο επανέρχονται  καθώς ο πρωθυπουργός ετοιμάζεται να πάει –με μειωμένο κύρος, αλλά …απειλητικό ύφος- στη Σύνοδο Κορυφής. «Η Ελλάδα δεν θα μπορέσει ποτέ να πιάσει 3,5 πλεόνασμα» λέει ο κ. Τόμσεν.  «Αν  δεν πιάσουμε τους στόχους ως τον Μάη, καήκαμε» λέει ο κ. Τσακαλώτος. Κι ο Δραγασάκης τονίζει πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην ψήφιση του ασφαλιστικού ακόμα κι αν δεν υπάρξει έστω και η ελάχιστη συναίνεση από την αντιπολίτευση: “Aν δεν εξασφαλιστεί μια συμφωνία στη βάση της υφιστάμενης πρότασης, τότε κάθε επόμενη πρόταση θα είναι κατά πολύ χειρότερη”.

Τα μίλια στο Αιγαίο

H Eλλάδα ετοιμάζεται να γιορτάσει τις Απόκριες, αλλά η ανησυχία είναι έκδηλη κάτω από τις μάσκες. Μήπως η Ελλάδα έχει χάσει ήδη μετά την οικονομική και την εθνική κυριαρχία της; Η επίσκεψη Μέρκελ στην Τουρκία κατέληξε στην από κοινού δράση των δύο χωρών στα ελληνικά σύνορα- χωρίς να χρειαστεί να ρωτήσουν κανέναν- την ώρα που πολλοί σύμμαχοι μεταφέρουν τα σύνορα της Ευρώπης στα Σκόπια. Τι σημαίνει η εμπλοκή του ΝΑΤΟ; Oι σύμμαχοι έχουν ήδη αφαιρέσει την ευθύνη για την προστασία των συνόρων από την χώρας μας. Κατά διαβολική σύμπτωση, όπως στα Ίμια δυο μέρες αφότου άλλαξε η κυβέρνηση, ένα ελικόπτερο πέφτει μυστηριωδώς με τρεις νεκρούς σε μια περιοχή που η Τουρκία λέει πως η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει έρευνες. Ο υπουργός Άμυνας συγκινημένος τόσο που δεν πάει στην Βουλή ευχαριστεί τους Αμερικάνους.

” Ενώ θεωρητικώς η επιχείρηση σέβεται την ελληνική κυριαρχία, υπάρχει πρόβλημα γράφει στην Καθημερινή, ο Άγγελος Μ. Συρίγος, επίκουρος καθηγητής Διεθνούς Δικαίου. ” Από το 1960 με απόφαση της Στρατιωτικής Επιτροπής του ΝΑΤΟ ταυτίζονται τα θαλάσσια και εναέρια σύνορα των κρατών-μελών. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια της νατοϊκής επιχειρήσεως στο Αιγαίο θα γίνονται σεβαστά μόνον τα 6 από τα 10 μίλια του ελληνικού εναερίου χώρου”.

Τα Δωδεκάνησα 

 Η περιοχή όπου θα δρα η νατοϊκή δύναμη θα περιλαμβάνει, τη Λέσβο, τη Χίο, τη Σάμο έως το Αγαθονήσι. Τα Δωδεκάνησα αφήνονται εκτός επιχειρησιακού σχεδιασμού παρότι το 25% των μεταναστευτικών ροών εντοπίζεται στην περιοχή τους”. Η Τουρκία μετά την κρίση στα Ιμια δεν αναγνωρίζει τη συμφωνία οριοθετήσεως που υπέγραψε το 1932 με την Ιταλία για τα Δωδεκάνησα.  Θεωρεί ότι τα Δωδεκάνησα παραμένουν αποστρατιωτικοποιημένα βάσει της συνθήκης των Παρισίων του 1947.

” Η Τουρκία δεν αποβλέπει στο Αιγαίο αλλά στη Συρία” γράφει ο καθηγητής. “Ο λόγος της αποδοχής της νατοϊκής επιχειρήσεως στο Αιγαίο από την Τουρκία δεν φαίνεται να σχετίζεται με τις ελληνοτουρκικές διαφορές. Η Τουρκία ενδιαφέρεται να παρασύρει το ΝΑΤΟ στη Συρία (όπως προσπάθησε να κάνει και με την κατάρριψη του ρωσικού αεροσκάφους). Στο Αιγαίο δείχνει απλώς πνεύμα συνεργασίας με σκοπό την υποστήριξη των ευρωπαϊκών κρατών στο μείζον πρόβλημά της: τους Κούρδους της Συρίας”.

“Θα χρειασθούν προσεκτικές κινήσεις από τους διοικητές του ΝΑΤΟ για να διασφαλισθεί ότι η επιχείρηση στο Αιγαίο για το προσφυγικό δεν θα πυροδοτήσει εντάσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, δηλώνει σε συνέντευξή του στην ίδια εφημερίδα» ο πρώην ανώτατος στρατιωτικός διοικητής της Ατλαντικής Συμμαχίας, ναύαρχος Τζέιμς Σταυρίδης.

“Η Συμμαχία διαθέτει 24.000 αεροσκάφη και περισσότερα από 800 σημαντικού μεγέθους και αποτελεσματικότητας πλοία με υπερσύγχρονα ραντάρ και ελικόπτερα που μπορούν να ελέγχουν τις ροές στο Αιγαίο μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας, αλλά και να ενημερώνουν το ελληνικό Λιμενικό όπως και τα λεγόμενα hotspots.  Η χρήση νατοϊκών αεροσκαφών ραντάρ AWACS θα συμβάλλει στην καλύτερη παρακολούθηση των διατάξεων (patterns) των μετακινήσεων και ροών στη Μεσόγειο, με αποτέλεσμα να μπορούν να υπολογισθούν τα σημεία που θα βγουν οι πρόσφυγες στη στεριά”.

Η επιχείρηση θα διοικείται πιθανότατα από τη Νάπολη, από τον Αμερικανό ναύαρχο 4 αστέρων, Μαρκ Φέργκιουσον. To πιθανότερο είναι πως το NATO θα επιστρέφει όσους πρόσφυγες βουλιάζουν τις βάρκες τους στη χώρα από την οποία προήλθαν, δηλαδή στην Τουρκία. Οταν αυτό γίνει γνωστό, θα μειωθούν και οι ροές, διότι οι πρόσφυγες θα διστάζουν πλέον να επιλέγουν αυτή τη μέθοδο.

Η ΑΟΖ

Η τραγωδία για μας δεν είναι η γνωστή στάση των ΗΠΑ αλλά η απαράδεκτη και σχεδόν προδοτική θέση της ΕΕ” γράφει στο ΑΠ ο καθηγητής και πατέρας της ΑΟΖ, Θεόδωρος Καρυώτης. ” Τώρα όμως τα πράγματα αρχίζουν να παίρνουν μια επικίνδυνη καμπή γιατί η Ανατολική Μεσόγειος καίγεται και οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι παριστάνουν τους πυροσβέστες.  (…) “Ακόμα θυμάμαι τους αμερικανικούς χάρτες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ κατά την διάρκεια της κρίσης των Ιμίων, το 1996, που έδειχναν ξεκάθαρα τα θαλάσσια σύνορα της Ελλάδας με την Τουρκία. Σήμερα αυτοί οι χάρτες έχουν εξαφανιστεί και δεν δείχνουν την θαλάσσια οριογραμμή ανάμεσα στα δύο κράτη και σίγουρα αυτοί θα είναι οι χάρτες που θα χρησιμοποιήσει το ΝΑΤΟ για τις περιπολίες του στο Αιγαίο. Ο Θεός να βάλει το χέρι του”.

” Η Ελλάδα έχει ξεχάσει ότι έχει δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις της ΕΕ, αλλά ευχόμαστε να μην έχει ξεχάσει ότι έχει το ίδιο δικαίωμα  βέτο και στις αποφάσεις του ΝΑΤΟ. Πάνω απ’ όλα, όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτουν, αναμφίβολα, θαλάσσια σύνορα. Αλλά τα θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης δεν είναι μόνο τα χωρικά της ύδατα αλλά είναι και οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες (ΑΟΖ) των κρατών-μελών της! Έτσι η ΑΟΖ αποκτά ταυτόχρονα και μια σημαντική  γεωπολιτική σημασία που έχει διαφύγει, μέχρι σήμερα, από το στόχαστρο των Βρυξελλών”. ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΔΩ

 Η Ρόδος

Στο μεταξύ μια μίνι ένταση καταγράφηκε -από την Καθημερινή- στο ταξίδι μετάβασης του πρωθυπουργού  στο Ιράν. Η Αθήνα κατέθεσε σχέδιο πτήσης του πρωθυπουργικού αεροσκάφους, με αναχώρηση από την Ελευσίνα, στάθμευση στη Ρόδο για ανεφοδιασμό και στη συνέχεια πτήση, μέσω Τουρκίας, Συρίας, με προορισμό το Ιράν. Οι Τούρκοι διεμήνυσαν ότι το αεροσκάφος του πρωθυπουργού έχει στρατιωτικούς πιλότους και πλήρωμα, άρα δεν μπορεί να πάει στη Ρόδο.

Το αεροσκάφος αναχώρησε με νέο σχέδιο πτήσης που δεν συμπεριελάμβανε τον εναέριο χώρο της Τουρκίας -για να μην αποδεχθεί η κυβέρνηση την άποψη της γείτονος. Κι από την Κύπρο, πέρασε από την Αίγυπτο, όπου -λόγω των τεταμένων σχέσεων Σαουδικής Αραβίας-Ιράν, δόθηκε άδεια υπέρπτησης από τον ίδιο τον Σαουδάραβα βασιλιά- κι έφτασε στο Ιράν, αποφεύγοντας να περάσει από την Ρόδο.

Η Τουρκία ετοιμάζει το “Τσεσμέ” για έρευνες στο Αιγαίο. Μια τουρκική κορβέτα – η«Μπόντρουμ»- προχθές έπλευσε στα διεθνή ύδατα Νότια της Ρόδου και Νοτιοανατολικά της Καρπάθου και δι’ ασυρμάτου ειδοποίησε το ιταλικό σκάφος «Odin Finder» ότι παρανόμως επιχειρεί σε μια περιοχή η οποία …ανήκει στην τουρκική υφαλοκρηπίδα. (Η πόντιση ηλεκτρικού καλωδίου περιλαμβάνεται στις συμφωνίες που έχουν υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου και Ισραήλ ).

Από την Αθήνα είχε εκδοθεί νωρίτερα ναυτική ειδοποίηση για τα έργα στην περιοχή. Η  ελληνική φρεγάτα «Σπέτσαι» που βρισκόταν στην Κίναρο για το δυστύχημα του ελικοπτέρου Agusta Bell έσπευσε εκεί. Οι εργασίες- λέει η ειδησεογραφία- συνεχίζονται κανονικά με τα πολεμικά πλοία να βρίσκονται σε απόσταση 4-5 ναυτικών μιλίων από το ιταλικό.  Κι ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος,  αφιέρωσε την συμφωνία ανάπτυξης νατοϊκών δυνάμεων στο Αιγαίο στους ήρωες που έπεσαν με το ελικόπτερο.