Τρίτη 6 Δεκέμβριος 2016 Βρείτε μας στο FacebookΒρείτε μας στο GooglePlus

Όποιος ανακατεύεται με τα πίτουρα -των δημοσκοπήσεων– τον τρώνε οι κάλπες

ΕΚΛΟΓΕΣ

Του Ανδρέα Δεληγιάννη

ΔεληγιάννηςΈνα από τα επιχειρήματα που προβάλλει ο πρόεδρος της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ότι «πήρε τη ΝΔ από μείον εφτά μονάδες και την πήγε στις συν δέκα». Το ίδιο επαναλαμβάνουν οι συνήθεις κεκράκτες του, προεξοφλώντας το αποτέλεσμα των επόμενων εκλογών .

Δεν μπορεί να συντριβεί στις επόμενες εκλογές ο Τσίπρας και να θριαμβεύσει ο Μητσοτάκης; Ενδεχομένως μπορεί να συμβεί. Αλλά μόνο όποιος δεν παρακολουθεί τα πράγματα θα βασίζονταν στις δημοσκοπήσεις για μια τέτοια πρόβλεψη. Η εμπειρία μάλλον στο αντίθετο συμπέρασμα οδηγεί. Συνήθως κερδίζει αυτός που κατά τους δημοσκόπους χάνει και αντιστρόφως.

Από μόνο του το επιχείρημα του προέδρου της ΝΔ ζαλίζει. Πρώτον γιατί το μείον εφτά ήταν πραγματικό αποτέλεσμα και το συν δέκα είναι δημοσκοπικό εύρημα. Τίποτε δεν είναι συγκρίσιμο. 

Το περίεργο είναι ότι ο Μητσοτάκης χρησιμοποιεί το επιχείρημα που θα έπρεπε να αποφεύγει: τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων. Αν είχαν σχέση με την πραγματικότητα, ο ίδιος δεν θα ήταν σήμερα πρόεδρος της ΝΔ. Όλες οι δημοσκοπήσεις τον έβγαζαν τρίτο και καταϊδρωμένο την πρώτη Κυριακή και πίσω από τον Μεϊμαράκη τη δεύτερη.

Διεθνώς πλέον κανείς δεν βάζει τα λεφτά του στις δημοσκοπήσεις και τα αποτελέσματα του βρετανικού δημοψηφίσματος είναι το τελευταίο παράδειγμα. Αλλά ειδικά στην Ελλάδα με τις 23 δημοσκοπικές εταιρίες είναι κάτι περισσότερο παρακινδυνευμένο.

Όχι μόνο γιατί κατά τη γενική πεποίθηση πολλές δημοσκοπήσεις χρησιμοποιούνται για να χειραγωγούν την κοινή γνώμη και όχι για να την διαβάζουν. Αλλά και γιατί μια απλή ανασκόπηση των ευρημάτων των τελευταίων ετών δείχνει ότι οι περισσότερες εταιρίες θα έπρεπε να έχουν βάλει λουκέτο αν δεν απευθύνονταν σε λωτοφάγους.

Σε κάθε περίπτωση δεν είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να προβλέπει κανείς τη συμπεριφορά του εκλογικού σώματος. Μια σύντομη αναφορά στη περσινό δημοψήφισμα στο οποίο η πρόβλεψη ήταν σχετικά ευχερής και η σύγκριση με τις προβλέψεις που κάνουν σήμερα για τις επόμενες εκλογές από τις ίδιες εταιρίες είναι διδακτική.

Στο δημοψήφισμα η εταιρία  ΜRB προέβλεπε επικράτηση του ΝΑΙ 43,3% έναι 42% του ΟΧΙ με τελική εκτίμηση αποτελέσματος: 50,2% ΝΑΙ και 49,8% ΟΧΙ. Μόλις 48 ώρες πριν το δημοψήφισμα έδινε στο «όχι» στο 51,5% και στο «ναι» 48,5%. Πολύ μακριά από το τελικό αποτέλεσμα. Σήμερα η ίδια εταιρία φέρνει τη ΝΔ να προηγείται με ποσοστό 5,9% έναντι του ΣΥΡΙΖΑ. .

Η ALCO έβρισκε διαφορά 0,6% υπέρ του «ναι» με 41,7% ψηφίζει «ναι», ενώ το 41,1% θα ψήφιζε «όχι», . Στην τελευταία δημοσκόπηση, της Alco η ΝΔ προηγείται με 7% του ΣΥΡΙΖΑ.

Για τη Public Issue το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, θα ήταν «ναι» 42,5%, και το «όχι» 43%, αλλά στην ν παράσταση νίκης 39% θα συγκεντρώνει το «όχι», και 50% συγκεντρώνει το «ναι». Σήμερα εταιρία δίνει έξι μονάδες διαφορά υπέρ τη ς ΝΔ.

Η Metron Analysis έβρισκε 46% ΝΑΙ – 47% ΟΧΙ δείχνει η έρευνα της Metron Analysis. Σήμερα βρίσκει τη ΝΔ μπροστά με 4,3% –

Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κατέληγε ότι το 43% των ψηφοφόρων θα ψηφίσαν όχι και το 42,5% «ΝΑΙ». Στην τελευταία έρευνα δίνει προβάδισμα της τάξης του 11,5% στη ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ

Για την GPO η διαφορά στο δημοψήφισμα θα ήταν οριακή και δυο ημέρες πριν προέβλεπε ΝΑΙ σε ποσοστό 44,1%, και ΟΧΙ επιλέγει το 43,7%. Σήμερα κάνει μετρήσεις για τη ΝΔ.

Ανάλογα συμπεράσματα μπορεί να βγάλει κανείς και από τις μετρήσεις που έκαναν οι εταιρίες δημοσκοπήσεων και για τις εθνικές εκλογές.

Οι πίνακες που ακολουθούν προέρχονται από την έρευνα που  δημοσιεύτηκε στο site News247 με την υπογραφή του Λευτέρη Σαββίδη και καταγράφουν την αποτυχημένη διαδρομή των δημοσκόπων την τελευταία 15ετία.

Εκλογές 2000: Το φιάσκο των Exit Polls

 

 

Εκλογές 2004: Η προέλαση Καραμανλή, που κάποιοι έβλεπαν «ντέρμπι»

.

 

Ο στρατηγός άνεμος και οι εκλογές του 2007

 

 

Από τα λεφτά υπάρχουν, στο Μαξίμου το 2009

.

 

Η… ολική ανατροπή του 2012

 

 

Εκλογές Ιανουαρίου 2015 και “Πρώτη φορά αριστερά”

 

Δημοψήφισμα: Το Βατερλό του ΟΧΙ

 

Εκλογές Σεπτεμβρίου 2015: Ποιος μπαίνει και ποιος μένει εκτός;

LinkedIn