Νέος παίχτης στον πολύπαθο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων – Βάζουν από το παράθυρο τη Μάτσα

Δεύτερος Δούρειος Ίππος στην υπόθεση της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων μετά το «κάψιμο» της Αυτοδιαχείρισης. Η πρόταση Σταματούδη και οι σφοδρές αντιδράσεις

Συνεχίζεται το αδιέξοδο των δημιουργών όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, υπόθεση που όπως όλα δείχνουν περιπλέκεται ακόμα περισσότερο.

Εκεί μάλιστα που όλοι ήταν εναντίων όλων εμφανίστηκε η λύση που φαίνεται ότι ετοιμαζόταν καιρό τώρα. Και η λύση ακούει στο όνομα «οικογένεια Μάτσα». Η γνωστή οικογένεια της δισκογραφικής ΜΙΝΟΣ ΜΑΤΣΑΣ και ΥΙΟΣ που αφού πούλησε την εταιρία στην EMI, παρέμεινε μέσα και ηγείται της ένωσης οργανισμών συλλογικής διαχείρισης των συγγενικών δικαιωμάτων.

Το εντυπωσιακό είναι ότι προς αυτή την κατεύθυνση φαίνεται να σπρώχνει και η Ειρήνη Σταματούδη, που μετά τον αμφιλεγόμενο ρόλο της στην ηγεσία του ΟΠΙ ανέλαβε τον τελευταίο χρόνο τοποτηρήτρια των ξένων οργανισμών στην Ελλάδα μέσα από την κατεχόμενη Αυτοδιαχείριση.

Μετά τις τοποθετήσεις της ΕΔΕΜ και το πινγκ πονγκ με το υπουργείο Πολιτισμού, μια φαινομενικά «αθώα» τοποθέτηση της διευθύντριας του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Ειρήνης Σταματούδη, φαίνεται ότι κρύβει πολλά περισσότερα.

Η κα Σταματούδη, σύζυγος του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, Άγγελου Συρίγου, μιλώντας για το ζήτημα των πνευματικών δικαιωμάτων, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, τόνισε ότι «πρόκειται για ένα δύσκολο τοπίο», περιέγραψε την κατάσταση μετά το «λουκέτο» στην ΑΕΠΙ και αφού επιτέθηκε στην ΕΥΕΔ, τονίζοντας ότι δεν συνέλεξε τα χρήματα που έπρεπε και δεν ένωσε τους δημιουργούς, έριξε τη «βόμβα».

Ουσιαστικά πρότεινε οι δημιουργοί να παραδώσουν τις τύχες τους στον GEA, τον οποίο ελέγχει η Μαργαρίτα Μάτσα.

Παρουσίασε μάλιστα την πρότασή της ως λύση στο πρόβλημα της διάσπασης και του διχασμού των καλλιτεχνών.

«Ο GEA είναι ένας εισπρακτικός οργανισμός ομπρέλα που εισπράττει για όλους. Οι λύσεις χρειάζονται ωριμότητα και διάλογο», είπε χαρακτηριστικά η κα Σταματούδη.

Πώς λειτουργεί ο GEA

Ο GEA – Αστικός Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός GRAMMO, ΕΡΑΤΩ, ΑΠΟΛΛΩΝ είναι ελληνικός οργανισμός συλλογικής διαχείρισης και είσπραξης συγγενικών δικαιωμάτων. Εισπράττει αμοιβές από χρήστες μουσικής και τις αποδίδει μέσω του οργανισμού GRAMMO σε παραγωγούς, μέσω του οργανισμού ΕΡΑΤΩ σε τραγουδιστές και μέσω του οργανισμού ΑΠΟΛΛΩΝ σε μουσικούς στην Ελλάδα.

Ο ρόλος του GEA είναι η χορήγηση άδειας σε όσους χρησιμοποιούν μουσική, η διαπραγμάτευση για την αμοιβή των συγγενικών δικαιωμάτων, η είσπραξή τους και η διανομή των αμοιβών στους GRAMMO, ΕΡΑΤΩ και ΑΠΟΛΛΩΝ, οι οποίοι τις διανέμουν σε παραγωγούς, τραγουδιστές και μουσικούς αντίστοιχα.

Στον τύπο έχει αναφερθεί αμοιβολόγιο το οποίο κυμαίνεται από 2% των εσόδων για τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας έως 1,5% του ανταποδοτικού τέλους από κρατικούς και τους δημοτικούς, ενώ για καταστήματα, υπολογίζεται το εμβαδόν του μαγαζιού ή ο βαθμός άρα και η αναγκαιότητα χρήσης της μουσικής, ώστε μικρότερα μαγαζιά να καταβάλλουν χαμηλότερες αμοιβές από μεγαλύτερα.

Η Μαργαρίτα, ο Μίνως και μια επίκαιρη ερώτηση

Η Μαργαρίτα Μάτσα, πρόεδρος της Gramo, του οργανισμού διαχείρισης των δικαιωμάτων παραγωγής των δισκογραφικών εταιριών είναι η σιδηρά κυρία της GEA, της ένωσης των οργανισμών συγγενικών δικαιωμάτων Gramo, Ερατώ και Απόλλων.

Παππούς της Μαργαρίτας ήταν ο Μίνως Μάτσας. Πατέρας της ο Μάκης Μάτσας και αδελφός της ο Μίνως Μάτσας Junior.

Ο Μίνως Μάτσας Junior, ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα καθώς σύμφωνα με δημοσίευμα του «Πρώτου Θέματος», είναι ο νέος σύντροφος της βουλευτή της ΝΔ Όλγας Κεφαλογιάννη, με την οποία τους συνδέει μεταξύ άλλων και το ενδιαφέρον για τα πνευματικά δικαιώματα.

Η κα Κεφαλογιάννη μάλιστα πριν λίγες μέρες κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας την άμεση ανάγκη διευθέτησης του ζητήματος της συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων.

Έρχεται θύελλα αντιδράσεων

Η πρόταση Σταματούδη, για «παράδοση» των δημιουργών στη GEA, έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί αντιδράσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον της Μαργαρίτας Μάτσα, πρέπει να θεωρείται δεδομένο, ωστόσο υπάρχουν πολλοί δημιουργοί που δεν βλέπουν με καλό μάτι ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς θεωρούν ότι θα εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα πρόσωπα και θα αδικηθούν άλλα αν υπάρξει μια τέτοια εξέλιξη.

Άφωνος άκουσε ό Σταμάτης Κραουνάκης την κα Σταματουδη, με τέχνη και μαλακά να εμφανίζει την λύση να ενωθούν όλοι οι δικαιουχοι σε ένα οργανισμό που θα ομογενοποιήσει τα δικαιώματα, θα εισπράττει και θα μοιράζει κατά το δοκούν. Και είπε με το χαρακτηριστικό του ύφος «ΟΚ μαντάμ, το πιάσαμε το υπονοούμενο»…

Η ανάρτηση Κραουνάκη

Υπήρξαν πάντως και κάποιοι πρόθυμοι δημιουργοί, που τυχαίνει να είναι και ερμηνευτές άρα εισπράττουν δικαιώματα και από την GEA, που το βρήκαν εξαιρετική ιδέα. Σχεδόν αυτονόητη. Να σημειώσουμε ότι τα συγγενικά δικαιώματα στο σύνολό τους αποτελούν συνήθως το ένα τρίτο των δικαιωμάτων των δημιουργών. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε 100 Ευρώ δικαιωμάτων τα 25 πρέπει να πηγαίνουν στην GEA και τα 75 στην ΕΔΕΜ.

Το έχει σκεφτεί έτσι η κυρία Μάτσα και η κυρία Σταματούδη ή τελικά οι ξένοι που έχουν εισβάλει στην Ελλάδα βρήκαν δεύτερο Δούρειο Ίππο όταν η Αυτοδιαχείριση κάηκε;

ΑΠΟ ΤΟ NEWS 247