Προ των ευθυνών της για όσα οδήγησαν στο έγκλημα των Τεμπών έφερε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την αρμόδια διεύθυνσή της για τις μεταφορές DG MOVE, ο αντιπρόεδρος της ευρωπαϊκής Αριστεράς (The Left) και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατά την ακρόαση του Επιτρόπου Μεταφορών, Απόστολου Τζιτζικώστα, στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
“Κύριε Επίτροπε, η Επιτροπή γνώριζε. Γνώριζε και δεν ενήργησε όπως όφειλε” είπε ο Κώστας Αρβανίτης και εξήγησε την ολιγωρία των ευρωπαϊκών αρχών που συνέβαλε στο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Η Κομισιόν έχει βαρύτατες ευθύνες και για όσα ακολούθησαν του εγκλήματος των Τεμπών, είπε ο Αντιπρόεδρος της Left.
Δεν παρενέβη για το μπάζωμα που διέταξε η κυβέρνηση καταστρέφοντας αποδεικτικό υλικό.
Δεν εξέτασε τη σύγκρουση συμφερόντων όταν τα μέλη του ΕΟΔΑΣΑΑΜ διορίστηκαν απευθείας από τον Υπουργό. Αυτή είναι η έννοια της «λειτουργικής ανεξαρτησίας» για την Κομισιόν;
Ολόκληρη η παρέμβαση
Αξιότιμε κύριε Επίτροπε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Κύριε Επίτροπε, επιτέλους ήρθατε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς η Αριστερά κόπιασε πάρα πολύ να γίνει δεκτό το αίτημά μας και ειλικρινά απορώ από τι ήθελαν να σας προστατέψουν οι πολιτικές δυνάμεις που αρνούντο; Καταγγέλλουμε τον αποκλεισμό των ευρωβουλευτών, καταγγέλλουμε και τον αποκλεισμό των μη εγγεγραμμένων βουλευτών σε αυτήν την κουβέντα.
Κύριε Επίτροπε, για όσα προηγήθηκαν του εγκλήματος των Τεμπών, η Επιτροπή γνώριζε.
Γνώριζε και δεν ενήργησε ως όφειλε.
Βαρύτατες οι ευθύνες του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, του ίδιου του πρωθυπουργού αλλά και της DG MOVE.
Από το 2017 υπήρχε έρευνα για την κρίσιμη -και ανύπαρκτη- σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου και του ΟΣΕ. Χρειάστηκαν έξι χρόνια για να φτάσει η Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά το έγκλημα στα Τέμπη, η σύμβαση κατατέθηκε εσπευσμένα και πανικόβλητα, και η υπόθεση αποσύρθηκε χωρίς όμως να ελεγχθεί η συμβατότητα με την Οδηγία 34 του 2012. Πώς δικαιολογείται αυτό, όταν η ίδια η DG MOVE εκφράζει τώρα ενστάσεις επί του περιεχομένου; Ζητώ απάντηση.
Το 2023, ο ERA διαπιστώνει ξεκάθαρη απουσία ουσιαστικής εποπτείας ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Παρ’ όλα αυτά, η Επιτροπή δεν κινεί τη διαδικασία επί παραβάσει παρά μόλις τον Δεκέμβριο του 2024 με δική σας υπογραφή, το σημειώνω. Αντί να ασκήσει πίεση, όχι μόνο επικροτεί, αλλά και χρηματοδοτεί ένα «Σχέδιο Δράσης» χωρίς νομική βάση. Δώστε μου μια απάντηση και για αυτό.
Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ λειτουργεί με μέλη διορισμένα απευθείας από τον Υπουργό. Έτσι δηλαδή, ρωτώ, αντιλαμβάνεται η Κομισιόν την έννοια της λειτουργικής ανεξαρτησίας του φορέα;
Εκδόθηκε πόρισμα από τον Πρόεδρο ο οποίος διατηρούσε νομική σχέση με τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Εξετάστηκε εδώ αν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων του Προέδρου;
Μπαζώθηκε με κυβερνητική εντολή, αυτό που δεν είδε η κυρία Βόζεμπεργκ, από τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ ο τόπος του δυστυχήματος και καταστράφηκε σωρεία κρίσιμων αποδεικτικών στοιχείων. Απούσα η Επιτροπή.
Χορηγήθηκε πιστοποιητικό ασφαλείας από τον ERA στη Hellenic Train. Πιστοποιητικό υπό προϋποθέσεις. Για τον ERA και για την Κομισιόν, η προστασία της ανθρώπινης ζωής μπορεί να τελεί υπό αίρεση; Ρωτώ, κύριε Επίτροπε.
Σήμερα που μιλάμε, 17 Ιουνίου του 2025, ποιος έχει την ευθύνη για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων για τους εργαζόμενους και για τους επιβάτες;
Οι οικογένειες των 57 νεκρών μα και ένας ολόκληρος λαός ζητούν αλήθεια και οξυγόνο. Σας ευχαριστώ.