Σοβαρή υποψηφιότητα! 

Toυ Ιωάννη Δαμίγου

Ο ολιγάρχης είναι αδύνατον να βρεθεί ένοχος. Η ευθύνη χειρισμού απεμπλοκής του ονόματος παντοιοτρόπως, ανήκει στην κυβέρνηση. Έχει αναθέσει την υπερασπιστική γραμμή, σε τεχνικά χέρια επιστημόνων και ειδικών αναλυτών, περί μη ύπαρξης χημικών, περί ανυπαρξίας λαθρεμπορίου, αλίμονο σε μια χώρα ειδικού βάρους και αυστηρής σε παρανομίες ε;

Εδώ επιστρατεύτηκε από μέγιστη ανάγκη και η τέχνη του σινεμά. Σκηνοθέτες, κάμερες και ευτυχώς χωρίς έξτρα έξοδα διάθεσης κομπάρσων, παρά ένα τρένο θαμπό, απροσδιόριστο, κατασκεύασαν ένα, δυο και τρία βίντεο, με ακαθόριστο προοδευτικό στόρι, ανοιχτό σε σκέψεις και νοήματα, ως ένα φιλμ υψηλής τέχνης, με αποτύπωμα ελεύθερης σεναρίου απόδοσης αθωότητας.

Πριν την επίσημη κατάθεση υποψηφιότητας για Όσκαρ, καλύτερης ξενόγλωσσης μικρής διάρκειας βίντεο, απόσπασμα ολίγων δευτερολέπτων, από πιθανή διάρκεια 33′ λεπτών ταινίας, δόθηκε για έλεγχο γνησιότητας στον ανακριτή. Είναι ο ίδιος ανακριτής, που απέρριψε μέρος φανταστικού πέραν του δέοντος σεναρίου, ανυπαρξίας χημικών βάσει των οποίων προκλήθηκε έκρηξη και περίεργη φωτιά, από την οποία κάηκαν ζωντανοί άνθρωποι, που πρέπει να οφειλόταν ασφαλώς και μόνο στα έξτρα εφέ. Ο χρηματοδότης του βίντεο, του κόμματος και του όλου εγχειρήματος, κρατά την ανωνυμία του, λάτρης της τέχνης, αφήνοντας το μερίδιο της δόξας και της απόκρυψης λαθρεμπορίου, πλουσιοπάροχα στην καθαρή στα χέρια κυβέρνηση. Ο τίτλος, που κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό, από διαρροή (όχι χημικών) καλλιτεχνικών πληροφοριών, είναι “Μηχανή άδειου τρένου”, που έτσι τα πήγαινε και τ’ έφερνε τα βαγόνια, πάνω κάτω σε μονή γραμμή, του “όπου βγει”.

Μια προσπάθεια τέχνης, που μετατρέπει την τραγωδία σε μαύρη κωμωδία, σε σκηνοθετικές βίαιες εναλλαγές ευρηματικότητας, που οι ανατροπές εύρεσης και απώλειας στοιχείων, κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον των θεατών, κατάλληλη για κοινό τεχνητής ηλιθιότητας. Η περιπλοκότητα της αφήγησης του πρωταγωνιστή, “ήξερα ότι μου είχαν πει, συνωμοσιολογίες τα χημικά, δεν ήξερα γιατί δεν έπρεπε να ξέρω και τώρα δεν αποκλείω τίποτα, αλλά θ’ αναλάβει η δικαιοσύνη που εγώ έχω ορίσει, θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Σύντομα στις οθόνες χαμηλού επιπέδου. Με τιμή ο ολιγάρχης σας.