Έρευνα της Kapa Recearch: «Η Ελληνίδα στην Ψηφιακή Εποχή»

75% των Ελλήνων χρηστών του internet με το smartphone στο χέρι, χρησιμοποιούν το διαδίκτυο τακτικά και αποτελεσματικά.
Από τα πρώτα 15’ της ημέρας έως και τα τελευταία 15’ πριν πέσουν για ύπνο, «τσεκάρουν» πολύ συχνά το κινητό τους για να παρακολουθήσουν τις ειδήσεις, να στείλουν και να λάβουν sms/e-mails, ή να ασχοληθούν με φωτογραφίες/βίντεο.

Μία πρωτότυπη έρευνα με θέμα τη  σχέση των γυναικών με τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία της ψηφιακής επικοινωνίας και τη θέση τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή, παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στο Μέγαρο Υπατία την Τετάρτη 7 Μαρτίου, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας.Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), σε συνεργασία με το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ και τη συνδρομή της εταιρείας ερευνών Kάπα Research.

Τα κεντρικά συμπεράσματα της έρευνας με τίτλο «Η Ελληνίδα στην Ψηφιακή Εποχή», την οποία παρουσίασε ο κ. Γεράσιμος Ρουτζούνης της ΚΑΠΑ Research, είναι:

  1. Μια διασυνδεδεμένη ελληνική κοινωνία:
  • 75% των Ελλήνων χρηστών του internet με το smartphone στο χέρι, χρησιμοποιούν το διαδίκτυο τακτικά και αποτελεσματικά.
  • Από τα πρώτα 15’ της ημέρας έως και τα τελευταία 15’ πριν πέσουν για ύπνο, «τσεκάρουν» πολύ συχνά το κινητό τους για να παρακολουθήσουν τις ειδήσεις, να στείλουν και να λάβουν sms/e-mails, ή να ασχοληθούν με φωτογραφίες/βίντεο.
  • Οι κίνδυνοι εντοπίζονται στην παράνομη χρήση των τραπεζικών στοιχείων ή των προσωπικών δεδομένων, αλλά και στην επίδραση των ψηφιακών οθονών (υπολογιστές, smartphones, tablets) στη ζωή των παιδιών.
  1. Η 4η βιομηχανική επανάσταση βρίσκει γυναίκες και άνδρες ίσους:
  • Η χρήση των νέων τεχνολογιών και η κατανάλωση των ψηφιακών υπηρεσιών είναι από τους λίγους τομείς στους οποίους δεν καταγράφεται ανισότητα ή χάσμα των δύο φύλων στη χώρα μας. Οι ψηφιακές υπηρεσίες / προϊόντα που προσφέρουν η δημόσια διοίκηση, οι επιχειρήσεις, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, το διαδίκτυο – ως κύρια πηγή ενημέρωσης – αλλά και η παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα, αξιοποιούνται εξίσου από γυναίκες και άνδρες.
  1. Η Ελλάδα «ψηφιακά» έτοιμη να περάσει στην επόμενη φάση:
  • 67,5% των γυναικών και το 66,5% των ανδρών έκανε χρήση κάποιας ψηφιακής υπηρεσίας του δημοσίου το τελευταίο εξάμηνο μένοντας ικανοποιημένο από την παρεχόμενη υπηρεσία.
  • Το TAXIS θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως «η ναυαρχίδα των δημοσίων ψηφιακών υπηρεσιών» και έπεται η ΔΙΑΥΓΕΙΑ, εφαρμογές που έχουν βελτιώσει τη σχέση κράτους-πολίτη, σύμφωνα με το 85% και το 60% περίπου των ερωτώμενων αντίστοιχα.
  • Πάνω από το 70% των ερωτώμενων κρίνει θετικά το επίπεδο των ψηφιακών υπηρεσιών που προσφέρουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

    Η χρήση των νέων τεχνολογιών και η κατανάλωση των ψηφιακών υπηρεσιών είναι από τους λίγους τομείς στους οποίους δεν καταγράφεται ανισότητα ή χάσμα των δύο φύλων στη χώρα μας.
  1. Η «κινητή διακυβέρνηση» ξεκινά από την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
  • Από όλες τις βαθμίδες της διοίκησης, η κυβέρνηση συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ποσοστό θετικής γνώμης για το έργο της στον τομέα των ψηφιακών υπηρεσιών. Η δημοτική αρχή όπως, επίσης, η περιφερειακή αρχή, φαίνεται να υστερούν – σε έργο – στον ψηφιακό τομέα.
  • Οι υπηρεσίες του δημοσίου που επιδέχονται περαιτέρω ψηφιακής ανάπτυξης, εντοπίζονται στην αστική κατάσταση, στην υγεία / κοινωνική μέριμνα και στην εργασία / ασφάλιση / συντάξεις.
  • Η υστέρηση αυτή μπορεί να αποδειχθεί ένα προνομιακό πεδίο ανάπτυξης – όχι πλέον της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (e-government) – αλλά της κινητής διακυβέρνησης (m-government), που αποτελεί τη νέα πρόκληση του ψηφιακού 21ου αιώνα.

Στην εισαγωγική του ομιλία ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΚΕΕ κ. Γιάννης Κωτσής – Γιανναράκηςεπισήμανε ότι «είναι κρυφό μυστικό στον χώρο της τεχνολογίας ότι ο ρόλος της γυναίκας στην καινοτομία και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων είναι πολύ πιο σημαντικός από ότι δείχνουν τα ποσοστά των γυναικών στα διοικητικά συμβούλια στα ερευνητικά τμήματα και γενικότερα στα στελέχη αυτών των επιχειρήσεων. Από την άλλη, είναι διαπιστωμένο ότι οι εταιρείες που διοικούνται σε μεγάλο ποσοστό από γυναίκες, έχουν κατά μέσο όρο 20% αυξημένη  παραγωγικότητα! Έτσι ο στόχος για ίσες ευκαιρίες στην απασχόληση και στη δημιουργική εξέλιξη στον επαγγελματικό χώρο, αποτελεί πλέον έναν παγκόσμιο στόχο του οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και μάλιστα αναφέρεται σαν ο στόχος υπ’ αριθμόν 5 στην ανάπτυξη. Η επίτευξη αυτού του στόχου αποτέλεσε φέτος ένα από τα βασικά θέματα του συνεδρίου Mobile World Congress 2018 που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη την περασμένη εβδομάδα και στο οποίο η Ελλάδα συμμετείχε για 6η συνεχή χρονιά, με πρωτοβουλία του ΣΕΚΕΕ».

Ωστόσο, όπως πρόσθεσε ο ίδιος «δυστυχώς η εικόνα για τη χώρα  μας δεν είναι καθόλου  καλή. Η Ελλάδα  καταλαμβάνει την τελευταία θέση στον Δείκτη Ισότητας των Φύλων, σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου για την Ισότητα των Φύλων (EIGE). Το να αλλάξουμε αυτή τη θέση αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για όλους μας».Στη συνέχεια η κ. Ιωάννα Προφύρη από το ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕ αναφέρθηκε στο «χάσμα» ανάμεσα στις δυνατότητες και στην πραγματικότητα της συμμετοχής των γυναικών στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή στην Ελλάδα.

Την εκδήλωση χαιρέτισε η κ. Άννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, Βουλευτής, Υπεύθυνη Τομέα Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης της Νέας Δημοκρατίας.

Η κ. Ζέφη Δημαδάμα, Αντιπρόεδρος PES Women, επισήμανε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην ασφάλεια στο διαδίκτυο, ίσες ευκαιρίες σε όλους, κατάρριψη των στερεοτύπων και ανάγκη εκπαίδευσης στη χρήση των ΤΠΕ από την πρώτη βαθμίδα. Επίσης, ανέφερε ότι μέχρι το 2025 προγραμματίζεται να υιοθετηθούν ίδια επίπεδα αμοιβών για άνδρες και γυναίκες εργαζόμενους.

Η κ. Δέσποινα Μητροπούλου, Γενική Διευθύντρια, Οργανισμός Ανοικτών Τεχνολογιών, τόνισε την ανάγκη να  γίνει εναρμόνιση στην εκπαίδευση με τις ανάγκες δεξιοτήτων της αγοράς, γιατί η κοινωνία δεν προάγει πρότυπα παραδείγματα γυναικών που έχουν διακριθεί αλλά παραμένει κολλημένη σε πιο παραδοσιακά, που ουσιαστικά δεν βοηθούν στην επαγγελματική ανέλιξη και πρόοδο γυναικών στελεχών στον τομέα των ΤΠΕ.

Η κ. Νάνσυ Καρανάσιου, CTO της Vidavo AE, τόνισε ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην παιδεία και στην κατάργηση των παραδοσιακών προτύπων, έτσι ώστε να υπάρξουν περισσότερες γυναίκες προγραμματίστριες, ένας τομέας στον οποίο υπάρχει φοβερή έλλειψη.

Η κ. Μαρία Μπούρα, Υπεύθυνη Στρατηγικής, Ericsson, επεσήμανε ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα από την πολιτεία ώστε να βοηθήσουν τη γυναίκα-στέλεχος-σύντροφο και μητέρα ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στον πολυσχιδή ρόλο της με επιτυχία και αποτελεσματικότητα.

Η κ. Νάνσυ Ρουτζούνη, Μηχανικός Πληροφοριακών Συστημάτων, Σύμβουλος Δημοσίων Πολιτικών Ψηφιακής Πολιτικής, υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κατέθεσε την άποψή της ότι η κοινωνία μας υποστηρίζει τα κλασσικά πρότυπα, επιβάλλοντας την άποψη ότι ο προγραμματισμός και οι αυτοματισμοί είναι κάτι αγορίστικο, ενώ τα κορίτσια θα πρέπει να εκπαιδευθούν σε κάτι που παραδοσιακά θεωρείται κοριτσίστικο. Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στην Ευρώπη.

 Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα: