Η Επικοινωνιακή Διαχείριση της Κρίσης του Κορωναϊού έχει αστοχίες και έχει δημιουργήσει κλίμα πανικού

Toυ Γ. Παπατριανταφύλλου

Η Επικοινωνιακή Διαχείριση Κρίσεων ( Crisis Communication Management ) θα πρέπει να έχει ενταχθεί σε όλο το πλέγμα της διοίκησης και να έχει σχεδιαστεί στρατηγικά πριν ξεσπάσει η κρίση .

Εάν ο άξονας της Επικοινωνιακής Διαχείρισης Κρίσεων δεν έχει σχεδιαστεί η διαχείριση της κρίσης γίνεται εξαιρετικά δύσκολη.

Οι βασικές αστοχίες τις οποίες παρατηρώ στην επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης με τον κοροναϊό  είναι οι ακόλουθες :

  • τη διάχυση και διαχείριση των πληροφοριών έχουν αναλάβει μη ειδικοί της επικοινωνίας 
  1. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μη προσεγμένη χρήση λεξιλογίου γεγονός το οποίο έχει ως επακόλουθο τη χρήση ενδεχομένως ιατρικών ορολογιών – αλλά να φαντάζουν στην κοινή γνώμη ακατανόητοι και επικίνδυνοι, αφού οι πολίτες εισπράττουν εξειδικευμένα μηνύματα με βαριές ορολογίες τα οποία δεν μπορούν να καταλάβουν και τα ερμηνεύουν αρνητικά ή αποδίδουν την έννοια πως «…κάτι κακό συμβαίνει ….»
  2. Η κακή χρήση του λόγου ακολουθείται από μία κακή χρήση του σώματος η οποία δεν βοηθά τους πολίτες να αισθανθούν ασφάλεια αλλά επιτείνει τον πανικό . Για παράδειγμα σκεφτείτε πως όταν περιμένουμε στο γιατρό να μας πει το αποτέλεσμα μίας εξέτασης που έχουμε πραγματοποιήσει , μόλις αυτός βγεί από το εργαστήριο ή από το γραφείο του η ματιά μας «σκανάρει» κάθε λεπτομέρεια της σωματικής του επικοινωνίας : τα μάτια του – τα χέρια του – το αν έχει ευχάριστο ή δυσάρεστο ύφος . Ακριβώς στην ίδια λογική είναι και η σωματική επικοινωνία του υπευθύνου ενημέρωσης στην επικοινωνιακή διαχείριση κρίσης.
  3. Παρατηρούμε τους υπεύθυνους ενημέρωσης πως με ύφος εξαιρετικά βαρύ και αρκετά αγχωμένο καταφθάνουν στις συνεντεύξεις τύπου ή όταν μιλούν στα ΜΜΕ δίνοντας την αίσθηση πως συμβαίνει ή κάτι πολύ κακό ή κάτι εντελώς ανεξήγητο
  4. Η κοινή γνώμη «κρέμεται από τα χείλη» των υπευθύνων για την ενημέρωση της κρίσης οι οποίοι θα πρέπει να είναι πολύ πιο προσεκτικοί και σίγουρα να έχουν εκπαιδευτεί στις τεχνικές παρουσίασης , εκπαίδευση η οποία περιλαμβάνει πλήθος ασκήσεων προετοιμασίας , θεωρία της ψυχολογίας της επικοινωνίας και έλεγχο στις δεξιότητες του ρόλου του Spokesperson ( Υπεύθυνος ενημέρωσης)
  • η ενημέρωση δεν είναι στρατηγικά σχεδιασμένη.
  1. δεν υπάρχει συνέπεια και συνέχεια στην ενημέρωση
  2. θα έπρεπε να είναι σε προκαθορισμένες ώρες , τακτική έγκαιρη και έγκυρη 
  3. δεν υπάρχει κεντρική πλατφόρμα επίσημης ενημέρωσης ώστε τα ΜΜΕ να συμβουλεύονται. Όταν η ενημέρωση είναι επίσημη τότε διαλύονται οι φήμες και οι ψιθυρισμοί
  4. δεν υπάρχει κεντρική διαχείριση δημοσιότητας με αποτέλεσμα κάθε Μέσο Ενημέρωσης να δημιουργεί ….σενάρια σε κάποιες περιπτώσεις και επιστημονικής φαντασίας
  • δεν υπάρχει πρόνοια δημιουργίας καλού ψυχολογικού κλίματος προς την κοινή γνώμη 
  1. δεν μελετάται η στρατηγική της καλής ψυχολογίας 
  2. η πληροφόρηση είναι συγκεχυμένη 
  3. δεν διαχειρίζονται οι φήμες οι οποίες «τρέχουν» ανεξέλεγκτες, διασπείροντας τον πανικό 
  4. οι αγορές πλήττονται τόσο από το κλίμα πανικού όσο και από τις απότομες αποφάσεις οι οποίες πέραν των οικονομικών απωλειών δημιουργούν αίσθηση κατάρρευσης και φόβου μεταξύ των πολιτών 
  • τα στοιχεία της νόσου δεν αναλύονται επαρκώς
  1. Στην κοινή γνώμη δίνεται η εξαιρετικά αρνητική διάσταση των στατιστικών 
  2. Δεν τεκμηριώνεται η άλλη όψη των στοιχείων όπως επί παραδείγματι πως είναι ένας ιός ο οποίος στατιστικά είναι πολύ κοντά στο δείκτη θνητότητας με την απλή εποχιακή γρίπη ή τον Η1Ν1
  3. για λόγους εντυπωσιασμού αλλά και για να είναι καλυμμένα τα νώτα των αρμοδίων δίνεται βαρύτητα στα πιο ακραία και απεχθή σενάρια τα οποία σοκάρουν την κοινή γνώμη 
* Καθηγητής Επικοινωνίας – Συγγραφέας – μέλος του ΔΣ στην Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων