Ο Δήμος Αθηναίων ζητά να αναλάβουν η Περιφέρεια και η Κυβέρνηση πρωτοβουλίες διαλόγου για τα Προσφυγικά – Τέλος η απεργία πείνας του Αρ. Χαντζή

Λήξη της απεργίας πείνας από τους Αριστοτέλη Χαντζή και Suzon Doppagne ανακοίνωσαν τα μέλη της κοινότητας των Προσφυγικών της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Η απόφαση γνωστοποιήθηκε κατά τη διάρκεια συγκέντρωσης στην πλατεία Συντάγματος, όπου εκπρόσωποι της συλλογικότητας ανέφεραν ότι, μετά από διαβουλεύσεις τόσο με τους δύο απεργούς πείνας όσο και στο εσωτερικό της κοινότητας, αποφασίστηκε η διακοπή της κινητοποίησης με αυτή τη μορφή.

Όπως σημειώθηκε, ο αγώνας θα συνεχιστεί πλέον με άλλους τρόπους διεκδίκησης, ενώ είχε προηγηθεί και σχετικό ψήφισμα του Δήμος Αθηναίων που ζητούσε τη λήξη της απεργίας.

Η υπόθεση συνδέεται με τις δράσεις της κοινότητας των Προσφυγικά Λεωφόρου Αλεξάνδρας, η οποία συνεχίζει τις παρεμβάσεις της με διαφορετικές μορφές κινητοποίησης.

Ένταση στο Δημοτικό Συμβούλιο

Νωρίτερα, μεγάλη ένταση δημιουργήθηκε την Τετάρτη (24/6) κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας, με αφορμή την πρόταση για τα Προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας που έφερε προς ψήφιση, ο δήμαρχος Χάρης Δούκας, μετά την επιδείνωση της υγείας του απεργού πείνας Αριστοτέλη Χαντζή (140 μέρες απεργία) και της διακομιδής του στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο «Γεώργιος Γεννηματάς». Ο ίδιος ζητούσε την ακύρωση του σχεδίου εκκένωσης των ιστορικών πολυκατοικιών. Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε κατά πλειοψηφία, το ψήφισμα το οποίο καλεί σε διακοπή υλοποίησης της προγραμματικής σύμβασης από την πλευρά της Περιφέρειας και σε αναστολή της απεργίας πείνας του Αριστοτέλη Χαντζή από την πλευρά της Κοινότητας Κατειλημμένων Προσφυγικών.

«Μαύρη τρύπα στην καρδιά της πόλης»

Παίρνοντας το λόγο ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα Ψηλά», Κώστας Μπακογιάννης, ανέφερε ότι δεν μπορεί να θεωρείται κοινωνική πολιτική η κατάληψη κτηρίων χωρίς κανόνες και ασφάλεια, καθώς και ότι δεν μπορεί να γίνεται διάλογος «με απειλές, εκφοβισμό και χρήση βίας».

Όπως είπε, «το σχέδιο ανάπλασης των Προσφυγικών θα πρέπει να προχωρήσει με σεβασμό σε όλους, αλλά δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση που είναι μία μαύρη τρύπα στην καρδιά της πόλης».

Απαντώντας στον κ. Μπακογιάννη ο δήμαρχος Αθηναίων είπε ότι προέχει ο άνθρωπος και η ανθρώπινη ζωή, προκαλώντας την έντονη αντίδραση του επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα Ψηλά».

«Μαθήματα για την ανθρώπινη ζωή δεν θα δεχθώ από κανένα, ούτε θα δεχθώ υπόνοιες ότι επειδή διεκδικώ το δημοκρατικό μου δικαίωμα να μιλήσω εκπροσωπώντας μία παράταξη με οποιονδήποτε τρόπο, θέτω σε κίνδυνο μία ανθρώπινη ζωή», είπε, προσθέτοντας: «Δε θα δεχτώ κανένα μάθημα από συνομιλητές και συνοδοιπόρους αυτών που αφαιρούσαν ανθρώπινες ζωές».

«Ποιοι αφαιρούσαν ανθρώπινες ζωές;»

«Είναι εδώ κάποιοι που αφαιρούσαν ανθρώπινες ζωές; Υπάρχει κάποια καταγγελία;», ρώτησε ο δήμαρχος σε έντονο ύφος. «Είναι σοβαρό, είναι ποινικό. Ποιους καταγγέλλετε; Πείτε ονοματεπώνυμα», συνέχισε ο κ. Δούκας, καλώντας τον κ. Μπακογιάννη να μη ρίχνει «λάσπη στον ανεμιστήρα» και να ανακαλέσει, κάτι το οποίο αρνήθηκε να κάνει ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα Ψηλά». Με τη σειρά του τον κατηγόρησε ότι «με διακοπές και ειρωνείες δυναμιτίζει την κατάσταση».

Τι λέει το ψήφισμα

Η πρόταση του δημάρχου Αθηναίων, για να ανασταλεί η απεργία πείνας του Αριστοτέλη Χαντζή «… και να σωθεί μια ανθρώπινη ζωή», καθώς «… αυτό είναι το κρίσιμο αυτή την ώρα που μιλάμε και αυτό πρέπει να παλέψουμε όλοι», έχει ως ακολούθως:

«Ο Δήμος Αθηναίων έχει ζητήσει από τις 20 Απριλίου -με ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου- να αναλάβουν η Περιφέρεια και η Κυβέρνηση πρωτοβουλίες διαλόγου με την κοινότητα των Προσφυγικών.

Με στόχο να εξευρεθούν συναινετικές λύσεις για την αποκατάσταση των κτιρίων (με σεβασμό στην ιστορικότητά τους), την ανάπλαση της περιοχής και την εξασφάλιση στέγης για τους σημερινούς διαμένοντες σε αυτά.

Σήμερα η αναγκαιότητα αυτή καθίσταται επιτακτική μιας και η ζωή του απεργού πείνας Αριστοτέλη Χαντζή βρίσκεται σε οριακό σημείο. Δεν πρέπει να υπάρξει, το 2026, νεκρός από απεργία πείνας στη χώρα.

Εδώ δεν χρειάζονται αφορισμοί, ούτε και κινήσεις μικροκομματικής εκμετάλλευσης.

Καταδικάζουμε απερίφραστα την επίθεση στο σπίτι του Περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά.

Τονίζουμε ότι η κατάσταση έχει ξεφύγει από τον έλεγχο της κοινότητας και παίρνει διαστάσεις διευρυμένης αντίδρασης. Κάτι που πρέπει να αποφευχθεί με κάθε τρόπο.
Δεν έχουν θέση λογικές επίδειξης δύναμης και σε καμία περίπτωση βίαιης παρέμβασης των αρχών, που θα μας βρει αντίθετους.

Υπάρχουν εκατοντάδες ευάλωτοι άνθρωποι που ζουν σήμερα στα Προσφυγικά και πρέπει να αντιμετωπιστούν με ευαισθησία και φροντίδα από την πολιτεία και όχι να βρεθούν ξαφνικά στον δρόμο. Υπάρχει τεχνικός τρόπος και με διάθεση συνεννόησης να πραγματοποιηθεί η ανάπλαση με ελεγχόμενες μετακινήσεις των κατοίκων μέσα στη γειτονιά.

Ο Δήμος Αθηναίων ζητά και πάλι από την Κυβέρνηση, την Περιφέρεια και την κοινότητα των Προσφυγικών, να κάνουν όλοι ένα βήμα πίσω και να προχωρήσουν άμεσα σε διάλογο για την εξεύρεση μιας κοινά αποδεκτής λύσης.

Δεν επιτρέπεται καμία αδιαλλαξία αυτές τις κρίσιμες ώρες.

Καλούμε σε διακοπή υλοποίησης της προγραμματικής σύμβασης από την πλευρά της Περιφέρειας και σε αναστολή της απεργίας πείνας από την πλευρά της κοινότητας των Προσφυγικών.

Καλούμε την Κυβέρνηση και την Περιφέρεια να ανταποκριθούν στην πρότασή μας και να εκκινήσει άμεσα διάλογος με την κοινότητα των Προσφυγικών και την συμβολή του Δήμου Αθηναίων, που έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες στο θέμα, ώστε να δοθεί οριστικό τέλος στην ένταση.

Η διαβούλευση στη βάση της ευρωπαϊκής και διεθνούς νομιμότητας μπορεί να διασφαλίσει τις μέγιστες κοινωνικές συναινέσεις.

Ζητάμε από τα πολιτικά κόμματα να συμβάλλουν με τις παρεμβάσεις τους στην κατεύθυνση αυτή».

Υπέρ του ψηφίσματος, τάχθηκαν οι παρατάξεις «Αθήνα ΤΩΡΑ» και «Ανοιχτή Πόλη». Οι παρατάξεις «Αθήνα Ψηλά», «Η Αθήνα ΜΑΣ» και οι ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι Δήμος Γιώτης και Γιάννα Μπέττυ καταψήφισαν το ψήφισμα, ενώ οι παρατάξεις «Λαϊκή Συσπείρωση Αθήνας», «Ανατρεπτική Συμμαχία για την Αθήνα», και ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος, Χρήστος Τεντόμας, δήλωσαν αποχή,

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ για τα Προσφυγικά στη Λ. Αλεξάνδρας

Τα Προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας δεν είναι ένα «ακίνητο προς αξιοποίηση». Είναι ένας ιστορικός τόπος μνήμης, ένας ζωντανός κοινωνικός χώρος και ένα κομμάτι της συλλογικής μας Ιστορίας.

Γι’ αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία ότι το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, με ευρεία πλειοψηφία, επέλεξε τον δρόμο του διαλόγου και ζήτησε τη διακοπή της επίμαχης σύμβασης από την Περιφέρεια Αττικής, καθώς και την αναστολή της απεργίας πείνας από την πλευρά των κατοίκων. Η στάση αυτή αναδεικνύει πόσο σημαντική είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση όταν βρίσκεται δίπλα στην κοινωνία, όταν αφουγκράζεται τις αγωνίες των πολιτών και λειτουργεί ως γέφυρα συνεννόησης, δημοκρατίας και κοινωνικής συνοχής.

Η κοινότητα των Προσφυγικών αποτελεί μια ζωντανή απόδειξη του πόσο ψηλά μπορεί να σταθεί η ανθρώπινη αξία. Σε μια εποχή που κυριαρχούν ο ατομισμός και ο αποκλεισμός, οι κάτοικοι των Προσφυγικών επέλεξαν την αλληλεγγύη, τη συνύπαρξη και τη φροντίδα για τον συνάνθρωπο. Δημιούργησαν μια κοινότητα ανοιχτή, όπου η διαφορετικότητα δεν αποτελεί εμπόδιο αλλά πηγή δύναμης και όπου η ανθρώπινη αξιοπρέπεια βρίσκεται πάνω από κάθε άλλη σκοπιμότητα.

Απέναντι σε αυτή τη στάση ευθύνης και ανθρωπιάς, η Περιφέρεια Αττικής επιμένει σε μια λογική τετελεσμένων. Την ίδια στιγμή, η Νέα Δημοκρατία εμφανίζεται σήμερα να ανακαλύπτει την ανάγκη συνταγματικής προστασίας της κατοικίας. Αλήθεια, ποιος μπορεί να την πιστέψει; Όταν σε μια τόσο εμβληματική περίπτωση, όπως τα Προσφυγικά, η προστασία της κατοικίας, η κοινωνική συνοχή και η ιστορική μνήμη δοκιμάζονται στην πράξη, η κυβέρνηση επιλέγει τη σύγκρουση αντί για τον διάλογο.

Η προστασία της κατοικίας δεν είναι μια διακήρυξη για το μέλλον ούτε ένα άρθρο που θυμόμαστε μόνο όταν συζητάμε τη Συνταγματική Αναθεώρηση. Είναι καθημερινή πολιτική πράξη. Είναι ο σεβασμός στο δικαίωμα στη στέγη, στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Γιατί τελικά, η δημοκρατία δεν κρίνεται μόνο από όσα γράφονται στα συνταγματικά κείμενα. Κρίνεται από το αν η Πολιτεία ακούει την κοινωνία, προστατεύει τους ανθρώπους της και αναγνωρίζει ότι υπάρχουν κοινότητες, όπως αυτή των Προσφυγικών, που μας θυμίζουν καθημερινά ότι η αλληλεγγύη, η αξιοπρέπεια και η ανθρώπινη ζωή αξίζουν περισσότερο από κάθε σχέδιο που επιβάλλεται χωρίς συναίνεση.