Σύγχρονη παιδεία και καταλήψεις

Του Μελέτη Ρεντούμη

Μπορεί η νέα εποχή που έχει δημιουργηθεί λόγω της πανδημίας, να έχει αναδείξει νέες ευκαιρίες και μεγάλες τεχνολογικές καινοτομίες, όμως ταυτόχρονα έχουν εκδηλωθεί και οι γνωστές παθογένειες που απασχολούν εδώ και χρόνια την ελληνική κοινωνία.

Αυτό το γεγονός το παρατηρούμε έντονα στο θέμα της παιδείας, όπου παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί από την κυβέρνηση για την λειτουργία των σχολείων και την προστασία των μαθητών, εμφανίστηκε ξανά το φαινόμενο των καταλήψεων σε αρκετά σχολεία στην επικράτεια, με πολλαπλά ίσως και αντικρουόμενα αιτήματα πολλές φορές, με μόνο θύμα την ίδια την παιδεία, η οποία απαξιώνεται μέσω του δημοσίου σχολείου, δημιουργώντας μαθητές και σχολεία πολλών ταχυτήτων. 

Δυστυχώς στο θέμα αυτό παρατηρούμε μια αμηχανία από την πλευρά της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου, όπου προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν μέσω της τηλεκπαίδευσης και με την διαδικασία των απουσιών, για όση περίοδο ένα σχολικό ίδρυμα παραμένει κλειστό.

Το ερώτημα βέβαια που ανακύπτει, είναι γιατί η κυβέρνηση δεν εφαρμόζει το νόμο, από την στιγμή που με βάση το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, η κατάληψη θεωρείται μια πράξη παράνομη και απαγορεύεται ρητώς.

Από την άλλη πλευρά, το συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών φαίνεται να εκβιάζει την κυβέρνηση αλλά και την κοινωνία συνολικά, καθώς από την μία δεν παίρνει σαφή θέση κατά των καταλήψεων, ενώ παράλληλα αντιτάσσεται στην τηλεκπαίδευση πραγματοποιώντας μάλιστα και στάσεις εργασίας.

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, στον 21ο αιώνα των μεγάλων ψηφιακών μεταβολών και προκλήσεων, το επίπεδο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα να ταυτίζεται με τις καταλήψεις σχολικών μονάδων, χωρίς μάλιστα να εφαρμόζεται πλήρως ο θεσμός της τηλεκπαίδευσης και με την συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που επιθυμούν πραγματικά να μορφωθούν, να βρίσκονται όμηροι νοσηρών μειοψηφιών.

Εκτός αυτού, ακόμη και σε αυτή την κρίσιμη περίοδο η αξιωματική αντιπολίτευση έσπευσε να εκμεταλλευτεί πολιτικά την κατάσταση, αγκαλιάζοντας πρακτικά τα αιτήματα των μαθητών, καθώς και τις καταλήψεις ως πράξη διαμαρτυρίας, προκαλώντας για μία ακόμη φορά ένα κλίμα εθνικού διχασμού.

Συμπερασματικά θα λέγαμε, πως με αυτά τα δεδομένα, η ελληνική κοινωνία έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει, μέχρι να βρει μια παιδεία που να ανταποκρίνεται πραγματικά στα σύγχρονα διεθνή πρότυπα και πάνω από όλα μακριά από μικροπολιτικές και ιδεολογικές αγκυλώσεις.

Ο Μελέτης Ρεντούμης είναι οικονομολόγος τραπεζικός.