Uber Files: Μαζική διαρροή αρχείων προκαλεί «σεισμό» για την μεγάλη εταιρεία ταξί

Χιλιάδες αρχεία καταγράφουν πώς η εταιρεία απέκτησε πρόσβαση σε πολιτικούς και ηγέτες κρατών για να παραβιάσει νομοθεσίες, να αποφύγει ελέγχους και να εισχωρήσει σε ξένες αγορές.

Διαρροή χιλιάδων αρχείων προκαλεί «σεισμό», καθώς αποκαλύπτει πώς κορυφαία στελέχη της Uber είχαν πρόσβαση σε ηγέτες μεγάλων κρατών και πώς κατάφεραν να παρακάμψουν έρευνες και αποφύγουν τις περιπέτειες με τη Δικαιοσύνη.

Σε μια συντονισμένη δημοσιογραφική έρευνα των International Consortium of Investigative JournalistsGuardianBBC κ.α. δίδονται στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για το πώς η εταιρεία κολοσσός έλαβε σημαντική βοήθεια από πολιτικούς και εκπροσώπους ευρωπαϊκών θεσμών.

Τα Uber Files περιλαμβάνουν 124.000 αρχεία, ανάμεσά τους 83.000 email και άλλους χίλιους φακέλους που περιλαμβάνουν συνομιλίες από το 2013 έως το 2017.

Πρόκειται για μια εκστρατεία δημοσίων σχέσεων και lobbying ύψους 90 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο προκειμένου να πειστούν πολιτικοί να βοηθήσουν στην προσπάθεια της εταιρείας να μπει και να φέρει ανατροπές στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ταξί. 

Στα αρχεία, μάλιστα, περιγράφεται το πώς στελέχη της Uber είχαν συναντήσεις με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, τον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας Έντνα Κένι και τον τότε πρόεδρο της Εσθονίας, Τόμας Χέντρικ Ίλβες. Το 2016, μάλιστα, ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσπάθησε να έχει συνάντηση με τον Τράβις Κάλανικ, στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός. 

Από το 2014 έως το 2016 ανώτερα στελέχη της εταιρείας είχαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με κρατικούς αξιωματούχους 17 κρατών, αλλά και εκπροσώπους των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταγράφονται, ακόμη και τουλάχιστον 12 συναντήσεις με εκπροσώπους της Κομισιόν, οι οποίες δεν είχαν ποτέ δημοσιοποιηθεί.

Παράλληλα, αποκαλύπτουν πώς ο αμφιλεγόμενος πρώην επικεφαλής της εταιρείας ταξί, Τράβις Κάλανικ, έδινε προσωπικά εντολές σε εργαζόμενους να χρησιμοποιούν έναν συγκεκριμένο διακόπτη (kill switch) ώστε να μην επιτρέπουν την πρόσβαση στους υπολογιστές σε περίπτωση αστυνομικών ελέγχων.

Ως μια πρώτη αντίδραση η εταιρεία παραδέχθηκε ότι «στο παρελθόν η συμπεριφορά της εταιρείας δεν ήταν η πρέπουσα σε σχέση με τις αρχές της» για να υποστηρίξει ότι πλέον «είμαστε μια διαφορετική εταιρεία». 

Ο Μακρόν την… τιμητική του

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Γάλλου προέδρου, καθώς η Uber στην προσπάθειά της να επεκταθεί στη γαλλική αγορά συνάντησε ισχυρές αντιστάσεις και βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους.

Τότε ο Εμανουέλ Μακρόν είχε διοριστεί υπουργός Οικονομίας και, όπως καταγράφεται σε SMS που αποκαλύπτονται, είχε συχνή επικοινωνία με κορυφαίο στέλεχος της Uber προκειμένου να περάσει νομοθεσία υπέρ της εταιρείας. Ο Μακρόν, όμως, είχε και μπαράζ συναντήσεων με το πρώην αφεντικό της Uber, με τα ραντεβού αυτά να μην παίρνουν ιδιαίτερη δημοσιότητα. 

Μετά τις σκληρές διαδηλώσεις και την οργή των επαγγελματιών οδηγών στη Γαλλία, η εφαρμογή UberPop, που έδινε τη δυνατότητα σε οδηγούς χωρίς άδεια να προσφέρουν υπηρεσίες ταξί με χαμηλότερες τιμές, απαγορεύτηκε από τα δικαστήρια. Η εταιρεία, πάντως, κέρδισε ΄μέσω έφεσης το δικαίωμα να διατηρήσει την εφαρμογή σε λειτουργία.

Όπως αποκαλύπτουν τα Uber Files, ο Εμανουέλ Μακρόν, τον Ιούνιο του 2015, μετά από οργισμένες διαδηλώσεις έστειλε μήνυμα στον πρώην επικεφαλής της εταιρείας διαβεβαιώνοντάς τον ότι θα βοηθήσει διορθώνοντας τη νομοθεσία. Την ίδια ημέρα η Uber ανέστειλε την εφαρμογή UberPop και μερικούς μήνες μετά ο Μακρόν υπέγραψε διάταγμα με το οποίο απλοποιούσε τα κριτήρια αδειοδότησης για οδηγούς της Uber. 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ