H έκθεση που πραγματοποίησαν οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες που είχαν οριστεί από τον εφέτη ανακριτή, σχετικά με τα νέα βίντεο για το έγκλημα στα Τέμπη δεν πιστοποίησε τη γνησιότητα των αμφιλεγόμενων βίντεο, αλλά μέσα σε χρόνο ρεκόρ έβγαλε συμπεράσματα.
«Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού» σημειώνεται στην τελευταία φράση του πορίσματος που αριθμεί περίπου 2.500 λέξεις.
Σύμφωνα με το πόρισμα «από την παραπάνω ανάλυση του δοθέντος βιντεοληπτικού υλικού, προκύπτει ότι σε αυτό εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά το χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών».
Αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, έγινε γνωστό ότι ένσταση ακυρότητας της έκθεσης των δυο δικαστικών πραγματογνωμόνων κατέθεσαν δικηγόροι συγγενών των θυμάτων. Υποστηρίζουν ότι δεν ενημερώθηκαν οι διάδικοι για τον διορισμό των δύο δικαστικών πραγματογνωμόνων ώστε να μπορέσουν και αυτοί να ορίσουν δικό τους τεχνικό συμβούλιο.
«Θέλω να αναφερθώ στο πόρισμα δύο πραγματογνώμων οι οποίοι μολονότι είχαν κώλυμα, έλαβαν εντολή και συνέταξαν πόρισμα fast track. Το πόρισμα αυτό είναι δικονομικά απαράδεκτο και θα προσβληθεί με ένσταση ακυρότητας», ανέφερε σε δηλώσεις του ο Γιάννης Μαντζουράνης, δικηγόρος συγγενών θυμάτων των Τεμπών.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο διορισμός των δικαστικών πραγματογνωμόνων δεν κοινοποιήθηκε και η διαδικασία προχώρησε χωρίς τεχνικό σύμβουλο των οικογενειών.
Όπως σημειώνεται στο πόρισμα, «ζητούμενα της εν λόγω παραγγελίας είναι, μετά την θέαση των ανωτέρω βιντεοληπτικών αποσπασμάτων, να διερευνηθεί αν:
α. η εμφανιζόμενη στο ψηφιακό υλικό διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία ταυτίζεται με την εμπλακείσα στο διερευνώμενο σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28-02-2023 εμπορική αμαξοστοιχία 63503, παραθέτοντας ειδικότερα όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν το γεγονός αυτό και μπορείτε από την έρευνα-ανάλυση να εντοπίσετε (αριθμοί και διακριτικά φορταμαξών, αριθμοί και διακριτικά εμπορευματοκιβωτίων κλπ), καθώς και ότι άλλο κρίνετε ουσιώδες και άξιο μνείας με βάση την έρευνα-ανάλυση του ψηφιακού αυτού υλικού.
β. αν στο ίδιο αυτό ψηφιακό υλικό, αμέσως πίσω από τις ηλεκτράμαξες της εν λόγω εμπορικής αμαξοστοιχίας, είτε επί των φορταμαξών με τα χαλύβδινα ελάσματα, είτε επί της φορτάμαξας με το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο, που κατά τη σειρά σύνθεσης του εν λόγω συρμού ακολουθούσε, είτε και στα βαγόνια που ακολουθούν μέχρι το πέρας του συρμού, μεταφέρεται ή όχι – είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών».
Από την ανάλυση των δύο αυτών βίντεο, οι πραγματογνώμονες κατέληξαν πως:
- Ο εμπορικός συρμός και στα 2 βίντεο αποτελείται από 2 Ηλεκτράμαξες, 3 Φορτάμαξες με λαμαρίνες και 10 Φορτάμαξες με container, όπως ακριβώς και ο συρμός της 63503 εμπορικής αμαξοστοιχίας.
- Τα διακριτικά των container και η σειρά με την οποία είναι αυτά σχηματισμένα συμπίπτουν τόσο στα 2 βίντεο που αναλύθηκαν παραπάνω, όσο και με αυτά του συρμού 63503 της εμπορικής αμαξοστοιχίας που διαπιστώθηκαν από την αστυνομία κατά το άνοιγμά τους στον εμπορικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
- Η σειρά σχηματισμού του συρμού 63503 συμπίπτει τόσο με τις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος και τα έγγραφα της Hellenic Train (Πίνακας 1), όσο και με την ανάλυση των παραπάνω βίντεο.
- Οι τρεις πρώτες φορτάμαξες που είναι έμφορτες με λαμαρίνες, έχουν τα πλαϊνά παραπέτα (κάθετοι δοκοί) κατεβασμένα, λόγω του μεγαλύτερου πλάτους των λαμαρινών από αυτό των φορταμαξών και έχουν μόνο τα εμπρόσθια και τα οπίσθια παραπέτα ανασηκωμένα. Αντίθετα, στις υπόλοιπες 10 φορτάμαξες που είναι έμφορτες με container, τα πλαϊνά παραπέτα είναι ανασηκωμένα.
- Σε καμιά από τις φορτάμαξες τόσο αυτές που είναι έμφορτες με λαμαρίνες όσο και σε αυτές που είναι έμφορτες με container, δεν φαίνεται να είναι τοποθετημένα άλλα δοχεία ή βυτία, πέραν του επίσημου φορτίου που είναι οι λαμαρίνες και τα container».