Θέατρο ΔΡΟΜΟΣ – «Καίσαρας» – Βασισμένο στο έργο του William Shakespeare

Συνωμοσία για μια δολοφονία, πολιτική ρητορική, διαφθορά, ψεύδη κι ένας διχαστικός αγώνας για τη κατάκτηση της εξουσίας. Η Αρχαία Ρώμη δεν ένιωσε ποτέ μόνη, από τότε μέχρι στο σήμερα και είναι πιο επίκαιρη από ποτέ.

Όταν η Κάσσια και ο Βρούτος συνειδητοποιούν πως η κραταιότατη Καίσαρας αποτελεί πολιτική απειλή για την αγαπημένη τους χώρα, τότε υπάρχει μόνο μία λύση.

ΚΑΙΣΑΡΑΣ – Βασισμένο στο έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ “Ιούλιος Καίσαρας”

Περίληψη:

Η συγκέντρωση τρομερής δύναμης σε ένα μόνο πρόσωπο και η συνεχής αυξανόμενη επιρροή στην πολιτική ζωή της Ρώμης της Νέας Μεγάλης Ιταλίας που έδειχνε μια πορεία προς την απόλυτη μοναρχία, ήταν η αιτία να σχεδιαστεί μια δολοφονία από επιφανείς προσωπικότητες της πολιτικής ζωής.

Για την δημοκρατία ή όχι;

Ή μήπως ο υπερβάλλων ζήλος για την δημοκρατία οδηγεί σε εμφύλιες συρράξεις;

Μήπως όλα έχουν ως στόχο την κατάληψη της εξουσίας, δόξας και χρήματος και ποιος είναι τότε ο ρόλος των πολιτών;

Στην πρωτεύουσα της Νέας Μεγάλης Ιταλίας την Ρώμη για τέταρτη συνεχόμενη φορά έλαβε ισχυρή εντολή η κυβερνώσα παράταξη, συντρίβοντας την αντίπαλη παράταξη του Πομπήιου με νέα αρχηγό, η οποία συνεχίζει επάξια τον δρόμο που χάραξε η οικογένειά της. Η κραταιότατη Καίσαρας συγκεντρώνοντας όλες τις εξουσίες πάνω της, οδηγεί μια ομάδα συγκλητικών, της οποίας μέλη αποτελούν η Κάσσια και ο Βρούτος, να οργανώσουν τη δολοφονία της, με το φόβο πως θα γίνει απόλυτη μονάρχης της Ρώμης και αυτοκράτειρα του κόσμου καταλύοντας την σύγκλητο και συνάμα την “δημοκρατία”.

Η κραταιότατη Καίσαρας παρά τις προειδοποιήσεις που είχε λάβει, παραβρίσκεται στο Καπιτώλιο την ημέρα που οι ομάδα των συνωμοτών σκοπεύει να την δολοφονήσει και το πράττει κατά την διάρκεια της τακτικής συνέλευσης της συγκλήτου. Ο Βρούτος ανεβαίνει στο βήμα για να καθησυχάσει το οργισμένο πλήθος και προς στιγμή το καταφέρνει να εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους ήταν αναγκαίο κακό για την ασφάλεια του  κράτους η δολοφονία της πανίσχυρου Καίσαρα.

Το πλήθος φαίνεται να ηρεμεί μέχρι τη στιγμή που στο βήμα ανεβαίνει ο Μάρκος Αντώνιος, και αντικρούει ένα προς ένα τα επιχειρήματα του Βρούτου. Ο εύπιστος λαός εκεί που ζητωκραύγαζε για το τέλος της τυραννίας  ξεσηκώνεται ξανά, αυτή την φορά κατά των συνωμοτών, με αποτέλεσμα την εμφύλια σύρραξη.

Σημείωμα Σκηνοθέτη

κΑΙΣΑΡΑΣ

Το σαιξπηρικό δράμα ασχολείται συχνά με την αιώνια σύγκρουση μεταξύ μοίρας και ελεύθερης βούλησης. Μέσω των χαρακτήρων του, ο Σαίξπηρ αντιμετώπισε την παγκόσμια ανθρώπινη σύγκρουση μεταξύ της υποταγής στην μοίρα ή στην άσκηση της ελεύθερης βούλησης για να κατακτήσεις τη μοίρα.

Έχει ο άνθρωπος τη δύναμη να αλλάξει το πεπρωμένο του;

Καθένας από τους κύριους χαρακτήρες αυτού του έργου παλεύει με το σημαντικό ερώτημα για το αν οι ενέργειές τους μπορούν ή όχι να αλλάξουν την πορεία της μοίρας, μια σύγκρουση που επιλύεται με διαφορετικούς τρόπους. Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στην πραγματική μας ζωή, ωστόσο, δεν υπάρχει ικανοποιητική απάντηση στο παραπάνω αιώνιο ερώτημα.

Τα γεγονότα που διαδραματίζονται στο έργο, εξαρτώνται τόσο από τις επιλογές των χαρακτήρων όσο κι αν αυτές αφήνονται στους ιδιότροπους ανέμους του πεπρωμένου.

Τούτο το έργο, σε μια περίοδο που η Ευρώπη βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση, η πολιτική των κρατών πιο ρηχή από ποτέ, που η πολιτική κρίση επιδεινώνεται όχι μόνο Ευρωπαϊκά αλλά Παγκόσμια, η Θεατρική Ομάδα ΜΗΔΕΙΑ είναι εδώ για να παρουσιάσει στο Θέατρο ΔΡΟΜΟΣ ένα έργο για τη φιλοδοξία και τη δίψα για απόκτηση δύναμης που προσφέρει η πολιτική εξουσία.

Κανείς δεν μπορεί να χορτάσει αυτό το πολιτικό θρίλερ των 423 χρόνων, με τη μοχθηρία που κρύβει, με τα πισώπλατα μαχαιρώματα για το δικαίωμα της διαδοχής και την κατάκτηση της εξουσίας και έναν ατέρμονο φόβο που καταλήγει σε αιματοβαμμένες πολιτικές διαμάχες. Περισσότερη από οποιαδήποτε άλλη πολιτική τραγωδία του παγκόσμιου θεάτρου, το πολιτικό θρίλερ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ “Ιούλιος Καίσαρας” είναι αυτό που έχει τη μεγαλύτερη απήχηση στο σήμερα. Το έργο αφορούσε και αφορά την πολιτική εξουσία. Η απόδειξη της διαρκούς δημοτικότητας του Σαίξπηρ βρίσκεται σε αυτή την καθολικότητα:

Πως είναι αυτός, ο μόνος, που αποτυπώνει την ανθρώπινη και την πολιτική κατάσταση όσο κανένας άλλος.

Το έργο “Καίσαρας” της Θεατρικής Ομάδας ΜΗΔΕΙΑ είναι βασισμένο σε αυτό το κλασικό πολιτικό θρίλερ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ “Ιούλιος Καίσαρας”.

Σε έναν κόσμο συμφερόντων, συμμαχιών και πολιτικών συσχετισμών δεν χωράνε, μήτε ψυχολογικές ερμηνείες, ούτε και υποθέσεις στα μοντέλα διοίκησης βασισμένες στο φύλο που κατακτά την εξουσία.

Ο πολιτικός κόσμος σε αυτό το υψηλό επίπεδο είναι άφυλος. Η φιλοδοξία, η ματαιότητα, η πολιτική σκοπιμότητα, μπορεί να είναι ουσιαστικά γένους θηλυκού, αλλά είναι “αρετές” που δεν σχετίζονται με τα γεννητικά όργανα. Οι βασικές επιλογές για τον πόλεμο και την ειρήνη, την κοινωνική πολιτική, ή την επεκτατική πολιτική δεν εξαρτώνται από το φύλο αλλά από το πώς οι ηγέτες ή οι ηγέτιδες συνδυάζουν δεξιότητες και παράγουν έξυπνες ή μη στρατηγικές που πολλές φορές αποδεικνύονται μοιραίες τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό μιας χώρας.
Ο φόβος, ο κυνισμός από τους πρωταγωνιστές του έργου και η θέση των πολιτών στα πολιτικά γεγονότα, αποτελούν την βασική κατεύθυνση του έργου. Στο γυναικείο πρόσωπο του Καίσαρα ως τίτλος τιμής, καθρεφτίζονται οι σημερινοί πρωθυπουργοί ή πρόεδροι κάθε χώρας που με την κάλυψη μιας κοινοβουλευτικής δικτατορίας σερφάρουν πάνω στο άγριο κύμα του φασισμού, της απολυταρχίας, της θρησκοληψίας, των προλήψεων, του μεσαιωνισμού και της δημαγωγίας. Τα πολιτεύματα βρίσκονται υπό κρίση και δη η δημοκρατία σε αμφισβήτηση.

Ο γυναικείος καθρέφτης της εξουσίας έχει φροντίσει να συγκεντρώσει γύρω από την παράταξή της όλους τους πολιτικούς λαϊκιστές που έθρεψε η πολιτική οικογένειά της ιστορίας μας για να καταφέρει με αυτό τον τρόπο να διατηρηθεί στην εξουσία, με την ίδια να ευελπιστεί στο να γίνει απόλυτη μονάρχης και αυτοκράτειρα του κόσμου (πλανητάρχης).

Η διαχρονικότητα της ιστορίας του Σαίξπηρ, ακόμα και ως διασκευής, στέκει όχι μόνο στο παρελθόν, αλλά και στο σήμερα κάνοντας την πιο επίκαιρη από ποτέ, και υπάρχει για να ατενίσουμε ένα διαφορετικό μέλλον.

Ας αφεθούμε στα πολλαπλά μηνύματα του έργου και ελπίζουμε να απολαύσετε τις προσπάθειές μας.

ΚΑΙΣΑΡΑΣ – Βασισμένο στο έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ “Ιούλιος Καίσαρας”
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας William Shakespeare -Μετάφραση – Διασκευή – Σκηνοθεσία Εμμανουήλ Γ. Μαύρος -Β. Σκηνοθέτη Ήρα Δαμίγου- Παίζουν (με αλφαβητικά σειρά) Ήρα Δαμίγου Αλέξανδρος Ιωαννίδης Θοδωρής Λουφόπουλος Σαββας Πογιατζής Λίλη Τέγου Γιάννης Τσούτσιας

Ημερομηνίες Παραστάσεων από τις 15/10/2022 κάθε Σάββατο και Κυριακή 20.30 μμ

Θέατρο ΔΡΟΜΟΣ – Κυψέλη, Αττική Αγίου Μελετίου 25, Αθήνα 11361