Του Γ. Λακόπουλου
Δεν ήταν καλή ιδέα να εμφανιστεί η Γιάννα Αγγελοπούλου στο σποτ της Επιτροπής «Ελλάδα 2021». Το σήμα δείχνει απλοϊκό και το περιεχόμενο του κειμένου της παρουσίας ατελές.
Αλλά όλα έχουν την εξήγηση τους: πρόκειται για χορηγία της Ένωσης Διαφημιστικών Εταιριών.
Αυτό κι αν δεν είναι καλή ιδέα.
Η Ελληνική Επανάσταση δεν είναι προϊόν. Από τη σκηνοθεσία της συγκεκριμένης παρουσίασης λείπει η γενεσιουργός λέξη: Ελευθερία.
Κακά τα ψέματα: οι διαφημιστές δεν μπορούν να συλλάβουν την ουσία και το βάθος αυτού του εορτασμού.
Έτσι κρύφτηκαν πίσω από την κυρία, με μια αβασάνιστη παραγωγή που είχε αναμενόμενο αποτέλεσμα: λειτούργησε σε βάρος της προέδρου της Επιτροπής «Ελλάδα 2021»: την εμφανίζει με διαθέσεις που, προφανώς, δεν έχει.
Σίγουρα σ’ αυτή την παρουσίαση δεν «αποτυπώνεται η πολυκύμαντη διαδρομή του Ελληνικού κράτους» με κακογραμμένες φράσεις όπως: «ανάγκη της «φυγής προς τα εμπρός», με τους δρόμους που ανοίγονται στο μέλλον».
Αλλά, διάολε μέσα. Θα κάψουμε την 200ετηρίδα για πράγματα που διορθώνονται; Αυτά τα λάθη δεν είναι για «θάνατο». Ούτε δικαιολογούν τις προσωπικές επιθέσεις κατά της Αγγελοπούλου.
Απλώς οι διαφημιστές δεν μπορούν να καταλάβουν ότι το 1821 δεν είναι αφετηρία. Είναι αρχή και συνέχεια και τέλος μαζί. Και ότι η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» δεν είναι πολιτικό κόμμα. Ούτε φορέας εθνικής διαπαιδαγώγησης.
Ιδρύθηκε με ομόφωνη απόφαση της Βουλής. Η ανάκληση της Γιάννας Αγγελοπούλου για να αναλάβει την οργάνωση του εορτασμού της Παλιγγενεσίας ήταν εγγύηση επιτυχίας -εντός και εκτός της χώρας.
Αλλά η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» δεν νοείται να κινηθεί έξω από τα πλαίσια, που ορίζει ο νόμος για τη σύστασή της.
Μάλιστα επειδή η αρχική διατύπωση του νόμου όριζε ως σκοπό της Επιτροπής την «ανάπτυξη εθνικού αφηγήματος της Ελλάδας» και μπορούσε να δημιουργήσει παρανοήσεις η κυβέρνηση την άλλαξε: όρισε ως σκοπό της Επιτροπής τη «δημιουργία ενιαίας εικόνας branding της χώρας και των φορέων του ελληνικού κράτους».
Επιπλέον ο υπουργός Επικράτειας Γ. Γεραπετρίτης εισηγούμενος τον νόμο, διευκρίνισε ότι “επέρχεται αλλαγή έτσι ώστε να μην υπάρχει καμία εθνική αναφορά”.
Κατέθεσε μάλιστα ειδική δήλωση για τα Πρακτικά της Βουλής: «Η επιτροπή αυτή δεν θα λάβει αποφάσεις που θα κινηθεί ο εορτασμός της χώρας… Η τελική κρίση ανήκει, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, στη Βουλή και στην κυβέρνηση».
Ο κίνδυνος εκτροπής του εορτασμού διαγραφόταν από τους κομματικούς ανταγωνισμούς. Αλλά ήλθε από τους διαφημιστές.
Η πρώτη επικοινωνιακή απόπειρα είναι ατυχής. Το τηλεοπτικό σποτ υποδηλώνει ότι κάτι δεν έγινε αντιληπτό από τους παραγωγούς του.
Η Επιτροπή έχει ως αποστολή να οργανώσει τον εορτασμό της 200τηρίδας. Ούτε την Ιστορία είναι αρμόδια να ξαναγράψει, ούτε το πολιτικό μέλλον της χώρας να προσδιορίσει.
Για αυτό πρέπει να γίνει σαφές ότι η Επιτροπή δεν νοείται να παίξει πολιτικό ρόλο διατυπώνοντας πολιτικές θέσεις. Ούτε είναι η δουλειά της να καθοδηγήσει τους Έλληνες.
Είναι να αναδείξει τις αξίες του 1821 και του Ελληνισμού και να εμπνεύσει ομοψυχία -όπως υποδηλώνει η σύνθεσή της. Αλλά όχι να υποδείξει επιλογές και προσανατολισμό.
Το «πού θα πάει» η Ελλάδα πολιτικά το αποφασίζουν οι πολίτες της. Υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που αντιπαρατίθεται γι’ αυτό και θα κριθούν από τον ξενοδόχο.
Η διαφημιστική οπτική , αν συνεχιστεί ,θα αλλοιώσει την αποστολή της Επιτροπής. Τι σημαίνει «τα 200 χρόνια από το 1821 είναι η ευκαιρία μας να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα», ή «να θυμηθούμε από πού ξεκινήσαμε»;
Η Γιάννα ως πρόσωπο δεν έχει ανάγκη από προβολή. Έχει δημόσιο λόγο να εξηγήσει τη δουλειά της, τους στόχους, τα μέσα που θα τους πετύχει και να καλέσει . τους πολίτες σε συμμετοχή -όπως συνέβη το 2004 με τους εθελοντές.
Για ποιο λόγο πρέπει να «πρωταγωνιστεί» σε τηλεοπτικό σποτ τροχιοδεικτικού περιεχομένου για το έθνος;
Η Επιτροπή Αγγελοπούλου πρέπει να να αναδείξει την φυσιογνωμία της Επανάστασης και την πορεία του νεότερου ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα. Αλλά με την αρτιότητα των επετειακών εκδηλώσεων που θα οργανώσει- οχι με διακηρύξεις. Αποκλειστικά με βάση την επιστήμη της Ιστορίας και μακριά από τους ερμηνευτικούς πειρασμούς της πολιτικής..
Ασφαλώς με τον εορτασμό οφείλει παράλληλα να στρέψει την προσοχή των πολιτών στο μέλλον της χώρας. Αλλά όχι να το προδιαγράψει η ίδια. Αυτό είναι θέμα του πολιτικού συστήματος, της Βουλής και της κοινωνίας.
Η αξιολόγηση του παρελθόντος, η αξιοποίηση του παρόντος και η προσδοκία για το μέλλον, θα προκύψει από το είδος, το περιεχόμενο και την ποιότητα των εκδηλώσεων.
Το έργο της Επιτροπής θα υπονομευθεί με διακηρύξεις «πολιτικού» χαρακτήρα και υπολανθάνουσα ιδεολογική οπτική -που δείχνουν να εντάσσονται σε συγκεκριμένη πολιτική στρατηγική και στρέφουν τον εορτασμό σε άλλη κατεύθυνση.
Η Γιάννα θα κριθεί -και θα δοξαστεί πάλι -από το αποτέλεσμα της δουλειάς της, το οποίο όλοι προεξοφλούν θετικά.
Αλλά προσοχή: Στο βαθμό που θα επιτραπεί στον διαφημιστικό «παράγοντα» που δείχνει να έχει καθοριστικό ρόλο, να εμφανίζει επικοινωνιακά την Επιτροπή ως παραγωγό «οράματος» και διαμορφωτή των εξελίξεων του έθνους, ο ρόλος της θα παρερμηνευθεί.
Θα εμπλακεί σε ελλειπτικές ιστορικές αναφορές, επιδερμικές πολιτικές αφηγήσεις, μονομερείς ιδεολογικές φορτίσεις και θα πληρώσει βαρύ τίμημα.
ΥΓ: Πάνω στην ώρα. Οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν, όταν εμφανίσθηκαν στην επίσημη ιστοσελίδα, ως τμήματα της κρατικής συνέχειας οι δικτάτορες του 20ου αιώνα και οι δωσίλογοι της Κατοχής είναι ένα καλό μάθημα για την Επιτροπή.