Έκθεση Δημ. Αληθεινού: «Το Ύστερον, το Πρότερον, Εμείς»

Σε λίγες ημέρες -15 Ιανουαρίου- τελειώνει η έκθεση «Το Ύστερον, το Πρότερον, Εμείς» στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Λεμεσού. Η έκθεση εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018, σύνθημα του οποίου είναι: «Η κληρονομιά μας: όταν το παρελθόν συναντά το μέλλον».

Ο Δημήτρης Αληθεινός θεωρείται από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους, με έντονη και συστηματική παρουσία στο διεθνή χώρο. Γεννήθηκε το 1945 στην Αθήνα, σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών και στην Accademia di Belle Arti της Ρώμης και αρχιτεκτονική στην École Spéciale d’Architecture στο Παρίσι. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις, συμμετείχε σε ομαδικές εκθέσεις και εκπροσώπησε αρκετές φορές την Ελλάδα σε διεθνείς διοργανώσεις και σημαντικές Μπιενάλε.

Από το 1981 μέχρι σήμερα, παράλληλα με το εικαστικό του έργο, δημιουργεί το έργο Κατακρύψεις, οι οποίες βρίσκονται σε διάφορα σημεία σε όλο τον πλανήτη. Πρόκειται για τελετουργικές δράσεις, όπου έργα και αντικείμενα-σύμβολα κρύβονται μέσα στη γη σε μια προσπάθεια να διασωθεί η μνήμη και το πέρασμα του ανθρώπου από τη Γη. Μέχρι σήμερα έκανε 210 Κατακρύψεις· πρόκειται για έργο ζωής που συνεχίζεται και κατέχει εμβληματική θέση στη δουλειά του.

Aπό το 1993 συμμετέχει σε πολιτιστικές και θρησκευτικές εκδηλώσεις και τελετές ανά την υφήλιο, με στόχο τη διάσωση των τοπικών πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων, οι οποίες κινδυνεύουν με αφανισμό λόγω των ισοπεδωτικών τάσεων της παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. Το 2013 παρουσιάστηκε μεγάλη αναδρομική έκθεσή του στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, ενώ το 2015 βραβεύτηκε για το σύνολο του έργου του από την Ένωση Τεχνοκριτών AICA Hellas.

Εκτός από εικαστικό έχει και λογοτεχνικό έργο και ένα άλλο επίτευγμα του Δημήτρη Αληθεινού είναι η συνάφεια μεταξύ των δύο, η οποία πηγάζει από το ενδιαφέρον του για την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα.

Ο Αληθεινός έχει μια οικουμενική αντίληψη για την τέχνη, η οποία πιστεύει ότι μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο εναλλακτικής πολιτικής σκέψης και κοινωνικού προβληματισμού και άρα μπορεί να υπάρξει σύζευξη τέχνης και ζωής.

Χαρακτηριστικό του έργου του Δημήτρη Αληθεινού είναι η εξερεύνηση του χρόνου. Στην παρούσα έκθεση δημιουργεί μέσα σε ένα αρχαιολογικό μουσείο, όπου δεν υπάρχει ο χρόνος ή υπάρχουν πολλοί χρόνοι που ορίζονται συμβατικά.

Στο μουσείο εκτίθενται αρχαιολογικά αντικείμενα αποξενωμένα από τη χρήση τους, σαν έννοιες πλέον και ιδέες. Εκεί προσπαθεί να παρεισφρήσει ο Αληθεινός και να συνομιλήσει με αυτές τις έννοιες μέσα από τα δικά του έργα, τα οποία περιλαμβάνουν παράγωγα και απόβλητα του σύγχρονου πολιτισμού. Έτσι θέτει ερωτήματα για το ρόλο και τις δυνατότητες της τέχνης σε μεταβατικές περιόδους.