Μουσείο Μπενάκη: Αναδρομική έκθεση Γιάννη Μόραλη- Παράταση μέχρι 10 Φεβρουαρίου

Η συνεχής αυξανόμενη προσέλευση και το ενδιαφέρον των επισκεπτών οδήγησαν το μουσείο να παρατείνει την έκθεση για έναν ακόμα μήνα (δηλαδή έως 10.02.2019). 

Αναδρομική έκθεση του σπουδαίου Έλληνα ζωγράφου Γιάννη Μόραλη, στην οργάνωση της οποίας συμπράττουν για πρώτη φορά το Μουσείο Μπενάκη, η Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης και η Γκαλερί Ζουμπουλάκη, με τη συμπαράσταση της οικογένειας του ζωγράφου.

Γυμνό, 1947. Ενα από τα πρώιμα αριστουργήματα της δεκαετίας του ’40.

 

Ο Γιάννης Μόραλης υπήρξε μία από τις δημοφιλέστερες καλλιτεχνικές φυσιογνωμίες του ελληνικού 20ού αιώνα: πρωτοπόρος ζωγράφος, ταλαντούχος χαράκτης, προικισμένος σκηνογράφος και εξέχων ακαδημαϊκός δάσκαλος.

Μέσα από ζωγραφικά έργα, σχέδια και χαρακτικά, γλυπτά και αρχιτεκτονικές εφαρμογές, εξώφυλλα δίσκων και εικονογραφήσεις βιβλίων, η έκθεση επιχειρεί να χαρτογραφήσει την πορεία του Γιάννη Μόραλη ανά δημιουργική δεκαετία, αναδεικνύοντας άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του.

Η έκθεση παρουσιάζει ανά δεκαετία τα έργα του σπουδαίου ζωγράφου, χαράκτη, σκηνογράφου και δασκάλου και ταυτόχρονα τον βιογραφεί. Αυτό όμως δεν τηρείται με αυστηρότητα. Υπάρχουν έργα από άλλες δεκαετίες που συχνά παρεμβάλλονται, ακριβώς για να εξυπηρετήσουν τη βιογραφία.

Ο πλούτος των εκθεμάτων είναι εντυπωσιακός: μέσα από περίπου 200 πίνακες και άλλα 100 αντικείμενα σε προθήκες, εξιστορείται η θαυμαστή πορεία ενός επαρχιωτόπαιδου από την Αρτα που στα έντεκά του χρόνια ήρθε στην Αθήνα και αποφάσισε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Της έμεινε πιστός μέχρι την τελευταία του πνοή. Δεν σταμάτησε στιγμή να εργάζεται με πάθος και αφοσίωση στην τέχνη του.

Από τους μικρών διαστάσεων πίνακες της νιότης του Μόραλη και τα πρώιμα αριστουργήματα της δεκαετίας του ’40, όταν σταματά να είναι μαθητής και αρχίζει να γίνεται δάσκαλος, μέχρι σχέδια και χαρακτικά, γλυπτά και αρχιτεκτονικές εφαρμογές (όπως για το Χίλτον, τον Διόνυσο και την οικία Δοξιάδη), εξώφυλλα βιβλίων και δίσκων, αφίσες για τον ΕΟΤ, κεραμικά. Ανάμεσά τους και το πρώτο πιάτο που ζωγράφισε (με μια γοργόνα) για τον Γιώργο Σεφέρη, τον Δεκέμβριο του 1960, πριν από τη συνεργασία του με την Ελένη Βερναρδάκη.

​​Mουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138.