Νίκος Φίλης: Ο λαγός, η χελώνα, ο Χότζα και η κατσίκα

ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Του Νίκου Γαλάτη

Σκιτσο: Στελιος Καλογερακης
Σκίτσο: Στέλιος Καλογεράκης

Πάλι τάκανε θάλασσα ο Νίκος Φίλης. Τι σχέση έχει το μάθημα των Θρησκευτικών- που πρέπει φυσικά να γίνει Μάθημα Θρησκειολογίας- με τον ρόλο της Εκκλησίας στην Κατοχή και την χούντα; Ένα ώριμο αίτημα δεκαετιών εμπλέκεται σε μια πολιτική διαμάχη- με τον πρωθυπουργό σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου και τον συγκυβερνήτη να παίρνει το μέρος της Εκκλησίας. Δηλαδή αν η Εκκλησία είχε αντιχουντική δράση, τότε καλώς θα επιβάλαμε την ορθόδοξη κατήχηση στα ελληνόπουλα;

O υπουργός Παιδείας- που διαμαρτύρεται ότι τον λένε …χοντρό- βρέθηκε αμέσως στο μάτι του κυκλώνα με τις δηλώσεις του περί εθνοκάθαρσης και πολλοί έψαξαν να βρουν αν πήρε ποτέ πτυχίο. Συνέχισε με το “πόσα μακαρόνια, τρώει πια μια ελληνική οικογένεια”. Οι -καίριες και σωστές- δηλώσεις του για τα λείψανα της Αγίας Βαρβάρας- έστρεψαν πάλι τα πυρά πάνω του ως “αιώνιο φοιτητή” – με μόνο προσόν την ιδιότητα της Κεντρικής Επιτροπής. Κι όταν ο φακός τον έπιασε να κοιμάται στη Βουλή ο υπουργός- που αναγκάστηκε να δημοσιοποιήσει πρόβλημα υγείας που έχει- αποδείχτηκε λόγω βάρους- βολικός στόχος για τα βέλη όλων.

«Η επιλογή του κ. Φίλη ως Υπουργού Παιδείας είναι ευθεία προσβολή για την Εκκλησία και προσωπικά για τον Αρχιεπίσκοπο κ.Ιερώνυμο» θα γράψει στον «Εξάψαλμο» – ο Σωτήρης Τζούμας. «Η κίνηση αυτή γεννά πολλά ερωτηματικά δεδομένου ότι μέχρι τώρα οι σχέσεις του Πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο είναι άριστες. Ο κ. Φίλης ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε θρασύς, ανιστόρητος και ανίερος υβριστής της Αγίας Βαρβάρας και των λειψάνων της!».

Τα social media βρίσκουν ένα αγαπημένο θέμα με φωτογραφίες να τον δείχνουν να μασουλάει …κάτι. Η φωτό μπροστά στα μηχανήματα της Βουλής με τα κάπιταλ κοντρόλς τα είπε όλα. Η στροφή από το «σκίζουμε το μνημόνιο» ως την νέα «συμφωνία» ήταν πολύ απότομη για να την πάρει ο αριστερός Φίλης. Και όμως. Ο «κομματικοδίατος» που τάβαλε με το θρησκευτικό συναίσθημα με «υβριστικές δηλώσεις» πέρασε την πόρτα της Αρχιεπισκοπής, που άνοιξε πολύ εύκολα. Ο Αρχιεπίσκοπος δεν φοβήθηκε καθόλου! Η παλιά άποψη για διαχωρισμό εκκλησίας και κράτους έγινε σύγκλιση απόψεων.

Ο νέος υπουργός- όπως θα γράψει η «Καθημερινή» «υπέβαλε τα σέβη του στον Προκαθήμενο της Ελλαδικής Εκκλησίας Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και έλυσε ταχύτατα, με αξιοθαύμαστο επαγγελματισμό και κυνικότητα, την παρεξήγηση που είχε δημιουργηθεί με την Εκκλησία. Η αλλαγή της διαδικασίας με την οποία κάποιος απαλλάσσεται από το μάθημα των Θρησκευτικών παραπέμφθηκε στο μέλλον…»

Ώσπου το μέλλον, ήλθε. Η ιδέα να επιχειρήσει να νομοθετήσει την από …αιώνες αλλαγή στο Μάθημα των Θρησκευτικών με πυρά κατά της Εκκλησίας- παλαιοκομμουνιστικού τύπου- δεν ήταν καλή. Πρώτος ο Μανώλης Γλέζος υπερασπίστηκε την Εκκλησία. Ο Αρχιεπίσκοπος πέρασε στην αντεπίθεση κι αρνείται να τον δει.

Το πρωί της Δευτέρας μαζί με τους οικονομικούς υπουργούς ο πρωθυπουργός κάλεσε στο γραφείο του και τον κ. Φίλη. Πολλοί βλέπουν ανασχηματισμό, άλλοι το πάνε μακριά- για εκλογές. Πιθανόν ο πενηνταεξάχρονος υπουργός να είναι λαγός -προορισμένος να υπερασπίζεται ότι απέμεινε από τον ολίγον κομμουνισμό της κυβέρνησης.

Η πρόταση για το Μάθημα Θρησκειολογίας- αντί για Μάθημα Θρησκευτικών- θα μπορούσε να έχει διακομματική συναίνεση- ακόμα και υποστήριξη θεολογικών και εκκλησιαστικών κύκλων, αν δεν είχε τεθεί έτσι κι από έναν υπουργό που κατηγορείται ως ανιστόρητος, για έλλειψη παιδείας και ως πολύ κομματικός- για μια διακομματική πολιτική. Θα μιλήσουμε για την ανάγκη ενός κράτους δημοκρατικού να αποφασίζει εκείνο και όχι η Εκκλησία για την παιδεία ή για το Βυζάντιο και τα θεοκρατικά καθεστώτα;

Αν ο Νίκος Φίλης δεν είναι ο -αναλώσιμος- πολιορκητικός κριός -για να θυμίζει που και που πως η κυβέρνηση είναι αριστερή- ας ετοιμαστούμε αντί για ρήξη- με την Εκκλησία και άλλες δυνάμεις- για έναν ακόμα συμβιβασμό. Ο Νίκος Φίλης -εκτός από ήπιος και μειλίχιος- πλην ορισμένων ξεσπασμάτων- είναι ο άνθρωπος του συμβιβασμού, του διαλόγου, των συγκλήσεων. Από όλον τον Λένιν  επέλεξε τα κομμάτια που μιλάνε για συμβιβασμό και ειρήνη ή για συνεργασία ακόμα και με τον διάβολο, αν πρέπει να πετύχουμε το στόχο μας.

Η ρήξη δεν αφορά μόνο την Εκκλησία και τις άριστες σχέσεις του Αλέξη Τσίπρα με τον Αρχιεπίσκοπο και τον …Πάπα. Αφορά κι ένα ρήγμα στη σχέση με τους ΑΝΕΛ- που εδώ υπάρχει ένα θέμα αρχής που απειλεί την κυβερνητική ενότητα.

Αλλά μην ανησυχείτε. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο ΣΥΡΙΖΑ θα αλλάξει πολιτική και θα περάσει ….απέναντι. Το ερώτημα είναι αν θα πάει εκεί και με τον Καμμένο και με τον Φίλη ο Αλέξης Τσίπρας ή αν αντί να αλλάξουμε το Μάθημα των Θρησκευτικών θα αλλάξουμε απλώς υπουργό Παιδείας ή και υπουργό Εθνικής Άμυνας.

Πάντως ο Αλέξης Τσίπρας ως τώρα έχει αποδείξει ότι διδάχτηκε πολλά από την Ιστορία με τον Χότζα και την …κατσίκα. Σύμφωνα με την παραβολή, ένας φτωχός πάει στον Χότζα γιατί στο ένα και μοναδικό δωματιάκι όλη η οικογένεια. “- Κατσίκα έχεις, τον ρωτά ο Χότζας.” ” Εχω, απαντά ο φτωχός”. ” Βάλτην κι αυτή στο δωμάτιο”. “Μα εδώ δε χωράμε οι τέσσερις”. “Κάνε αυτό που σου λέω”..

“Περνάνε οι μέρες, ξαναπάει ο φτωχός στο Χότζα. «Έκανα ό,τι μου είπες, αλλά η κατάσταση έγινε χειρότερη». ” Γελάδα έχεις; Βάλτην κι αυτήν μέσα”. Κι όταν ξαναπάει απελπισμένος ο φτωχός χωρικός να του πει πως η κατάσταση είναι χειρότερη, τότε ο Χότζα του λέει:

” Βγάλε έξω την κατσίκα και θα νιώσετε όλοι καλύτερα”.