Νίκος Κοτζιάς: «Με τη δήλωση Γεραπετρίτη, οι Τούρκοι έχουν αποκτήσει δικαιώματα, δίχως να έχουν δικαιώματα»

Συνέντευξη στη Νέα Εγνατία

Ο πανεπιστημιακός, συγγραφέας και πρώην Υπουργός Εξωτερικών σε μια αποκαλυπτική και χειμαρρώδη συνέντευξη στην εφημερίδα ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ για «όσα δεν έγιναν και δεν γίνονται για την προάσπιση της εθνικής μας κυριαρχίας»

Αναλυτικά όλα όσα είπε ο Νίκος Κοτζιάς

Το ζήτημα των κόλπων και της αιγιαλίτιδας ζώνης

Το 1982 υπογράφτηκε η νέα συμφωνία για το Διεθνές Δίκαιο της Θαλάσσης που κάνει μία σειρά από προβλέψεις. Να τις εξηγήσω όσο πιο κατανοητά γίνεται, λέει έχω έναν κόλπο, αυτός ο κόλπος έχει μέσα του ύδατα, αυτά τα ύδατα τα ονομάζει το Διεθνές Δίκαιο μη ξηρό έδαφος, δηλαδή είναι ακριβώς η κυριαρχία ενός κράτους, όπως είναι πάνω στο έδαφος του. Άρα, αυτούς τους κόλπους πρέπει να τους ανακηρύξει και να πει εδώ έχω κόλπο που έχω πλήρη κυριαρχία, όπως στην ξηρά, κατόπιν να τους κλείσει τους κόλπους από τις δύο άκρες του κόλπου, ενώνοντας τες. Αυτές λέγονται ευθείες γραμμές βάσης, δεν είναι δηλαδή οι ακτές, αλλά είναι το σημείο στο οποίο συναντώνται τα δυο άκρα του κόλπου.  Από κει ξεκινάμε το μέτρημα της αιγιαλίτιδας ζώνης και της ΑΟΖ. Με άλλα λόγια δεν την ξεκινάμε από την ακτή, αλλά από εκεί. Το Διεθνές Δίκαιο λέει ότι μπορώ να κάνω αιγιαλίτιδα ζώνη μέχρι 12 μίλια και ΑΟΖ ή υφαλοκρηπίδα, εκτός αν είναι ανοιχτή θάλασσα για την υφαλοκρηπίδα, μέχρι 200 μίλια.

Το λάθος με την Ιταλία

Από πού ξεκινάει το μέτρημα; Το μέτρημα πρέπει να ξεκινάει για όποιο κράτος υπερασπίζεται τα δικαιώματα του και την κυριαρχία του,  από την ευθεία γραμμή βάσης. Για παράδειγμα, η Σούδα μπορεί να έχει ένα βάθος 3-4 μίλια. Η αιγιαλίτιδα ζώνη δεν είναι τα 3-4 μίλια μες στη Σούδα κι άλλα 8 απέξω, η αιγιαλίτιδα ζώνη ξεκινάει από κει που τελειώνει ο κόλπος της Σούδας, συν 12 μίλια. Αυτά είναι κυριαρχίες δεν είναι προίκα κανενός!

Το λέω δυστυχώς, γιατί εγώ είχα ξεκινήσει πρώτα να κλείσουμε τους κόλπους και την αιγιαλίτιδα ζώνη και μετά να κάνω συμφωνίες για ΑΟΖ με την Ιταλία, η παρούσα κυβέρνηση έκανε την ΑΟΖ χωρίς να έχει κλείσει κόλπους και αιγιαλίτιδες ζώνες και ευθείες γραμμές απευθείας με την Ιταλία, που σημαίνει ότι έχασε κυριαρχικά δικαιώματα, δηλαδή έχασε ένα κομμάτι ΑΟΖ που θα ήταν λίγο πιο μέσα αν είχε κάνει το κλείσιμο των κόλπων.

Επίσης έχει σημασία η σειρά, δηλαδή αν κάνω ΑΟΖ σήμερα ή αιγιαλίτιδα ζώνη, θα ξεκινάω από τις ακτές, το να κάνω μετά κλείσιμο καλό είναι για τους κόλπους, άλλα θα έχω χάσει ή χωρικά ύδατα ή ΑΟΖ, θέλει μία τάξη αυτό το πράγμα. Εγώ ακούω ότι η κυβέρνηση πάει στο ΣτΕ τους χάρτες που είχα ετοιμάσει με τους κόλπους που είχα κλείσει και τις ευθείες γραμμές που είχα κάνει, πολύ καλά κάνει, αλλά αυτό έπρεπε να το κάνει πριν συμφωνήσει με την Ιταλία για την ΑΟΖ.

Η ιστορία με την Αλβανία

Με την Αλβανία έχουμε το εξής φαινόμενο και την αρνητική επίπτωση της συμφωνίας με την Ιταλία, είναι τεχνικά ζητήματα, αλλά πολύ πολιτικοποιημένα και αφορούν την προίκα του λαού μας, της χώρας μας, το 2009 έγινε μία συμφωνία με την Αλβανία ότι τα μικρά σχετικά είναι περίπου 15 τετραγωνικά χιλιόμετρα νησιά πάνω από την Κέρκυρα, τα διαπόντια νησιά θα έχουν 100% επήρεια για την ΑΟΖ. Και αυτό είναι κάτι πολύ φυσιολογικό, γιατί τα Επτάνησα παλιά είχαν ένα νησί το οποίο δόθηκε από τον Βενιζέλο στην Αλβανία, είναι μπροστά από το λιμάνι του Δυρραχίου σε αντάλλαγμα της Δυτικής Θράκης και πολύ καλά έκανε τότε ο Βενιζέλος.

Η ελληνική κυβέρνηση δέχθηκε ότι ελληνικά νησιά δεν έχουν ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Κατά συνέπεια, θα ξεκινήσει στο Καστελόριζο ζητώντας 0%!

Το 1992, όταν η Αλβανία ήταν σε πλήρη διάλυση, η Αλβανία και η Ιταλία έκαναν μία συμφωνία και θα περίμενε κανείς αφού η Αλβανία ήταν σε διάλυση και εμείς είμαστε ένα συντεταγμένο κράτος, εμείς να παίρναμε καλύτερη συμφωνία από τους Αλβανούς. Και όμως οι Αλβανοί για εκείνο το νησί πήρανε 100% επήρεια, ενώ εμείς πήραμε 70% για τα Διαπόντια και 32% για τις Στροφάδες, αυτά είναι δυο νησάκια με ένα μοναστήρι πάνω τους, ανάμεσα στην Πελοπόννησο και τη Ζάκυνθο, στη διαγώνιο προς Ιταλία. Τώρα ποιο είναι το πρόβλημα;  Εγώ όταν έκανα διαπραγμάτευση με τους Αλβανούς, είχε βγει εκεί το Δικαστήριο τους το Συνταγματικό και έλεγε ότι αφού ο Καραμανλής το ‘77 συμφώνησε για 70% επήρεια στα Διαπόντια,  πώς θα συμφωνήσει η Αλβανία να τους δώσει 100%; Και έτσι δεν ενέκρινε, δεν επικύρωσε τη συμφωνία Ελλάδος- Αλβανίας.

Πώς χάθηκαν οι επήρειες των νησιών μας

Εγώ όταν έκανα τη διαπραγμάτευση με την Αλβανία, βρήκα ένα πάρα πολύ λογικό επιχείρημα, λέγοντας ότι δεν πάμε να επαναλάβουμε τη συμφωνία υφαλοκρηπίδας Ελλάδας – Ιταλίας, διότι ανάμεσα στο το 1977 και το 2016-17 είχαμε το Διεθνές Δίκαιο του 1982, άρα έχουν αλλάξει οι συνθήκες και θα πρέπει τα ελληνικά νησιά να πάρουν 100% επήρεια, δηλαδή κανονική ολόκληρη ΑΟΖ. Έρχεται η ελληνική κυβέρνηση κάνει αυτή τη συμφωνία με την Ιταλία και κάνει το εξής, επιπόλαια εγκληματικό: Συμφωνεί ότι οι επήρειες που θα προβλέπει η ΑΟΖ με την Ιταλία με βάση το Διεθνές Δίκαιο του 1982 να είναι οι ίδιες με τη συμφωνία του 1977.

Η ελληνική κυβέρνηση κατήργησε όλο αυτό το κέρδος που είχαμε και το 2009 με τη κυβέρνηση της ΝΔ και το 2016-17 με εμένα υπουργό. Τώρα έχει ένα ζήτημα, πώς να βγει και να πει πως δυστυχώς παραδόθηκα άνευ μάχης στους Ιταλούς, πρέπει να παραδοθώ και στους Αλβανούς και να δεχθώ χαμηλή επήρεια; Δε μπορούσε να το δεχθεί, άρα το παρέπεμψε στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, αλλά εγώ σας το λέω από τώρα, παρότι θα πάρει μερικά χρόνια, ότι το Διεθνές Δικαστήριο θα σταθεί στην υφαλοκρηπίδα του ‘77 και κυρίως στη συμφωνία που έκανε η Νέα Δημοκρατία φέτος το καλοκαίρι και με Ιταλία και με Αίγυπτο και να πει: κύριοι εσείς οι ίδιοι συμφωνήσατε στα 70% με Ιταλία, τα ίδια νησιά για το ίδιο νομικό πρόβλημα θα πάρετε 70% και με την Αλβανία.

Δυστυχώς αυτό μαζί με την συμφωνία με την Αίγυπτο για νησιά, όπως το Κουφονήσι, πήρανε 0% επήρεια, η ελληνική κυβέρνηση δέχθηκε ότι ελληνικά νησιά δεν έχουν ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα τα οποία είναι του ίδιου μεγέθους με το νησί Σάσων στην Αλβανία που πήρε 100% επήρεια έξω από το Δυρράχιο και η Τουρκία πανηγυρίζει! Δε την πειράζει που λέει η Ελλάδα θα πάμε στα Διεθνή Δικαστήρια, διότι η Τουρκία βλέπει μπροστά της ότι έχουμε συμφωνήσει ότι τα νησιά πάνω στην πλάτη Ελληνικού εδάφους, όπως είναι το Κουφονήσι και το Γαϊδουρονήσι στη Κρήτη, οι Στροφάδες στην Πελοπόννησο και τα Διαπόντια στην Κέρκυρα πήραν από 0% έως 70%! Κατά συνέπεια, θα ξεκινήσει στο Καστελόριζο ζητώντας 0%! Σας θυμίζω τις δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων και βουλευτών που είπανε: “ε και τι να κάνουμε, ας χάσουμε την επήρεια από την ΑΟΖ στο Καστελόριζο”. Αυτές δεν είναι θέσεις για να κάνεις διαπραγμάτευση, αυτή είναι παράδοση με τα χέρια ούτε καν πάνω, κάτω, πριν καν ξεκινήσει η διαπραγμάτευση.

Το σχέδιο για το τμηματικό κλείσιμο των κόλπων

Είχαμε κολλήσει στην Ελλάδα από το ‘82 και για αυτό δεν έγινε τίποτα σε ένα ανόητο επιχείρημα με το φόβο από τους Τούρκους –γιατί οι Τούρκοι είχανε πει casus belli τα 12 μίλια- και δεν κάναμε καμία κίνηση. Εγώ ξεκίνησα λοιπόν και είπα: κύριοι κάθε τρίμηνο θα κλείνω ένα μεγάλο κομμάτι της Ελλάδας, θα ξεκινήσω από Κέρκυρα μέχρι Κρήτη, μετά Κρήτη και Ανατολική Πελοπόννησο, μετά Αθήνα-Θεσσαλονίκη και πάνω και πιο μετά τα ελληνικά νησιά, πλην αυτών που ήταν στις διερευνητικές διαπραγματεύσεις, που είναι στο στόμιο, ας το πούμε, της εισόδου στα Δαρδανέλλια.

Αυτό το  τμηματικά ήταν με σχέδιο, έλεγε ότι κάθε τρίμηνο θα προχωράω και για λόγους σκοπιμότητας και πάλι με κατηγόρησαν τότε ότι είμαι προδότης! Η ΝΔ με είπε προδότη, για το τμηματικό. Τώρα αυτά τα χαρτιά που ετοίμασα εγώ, τα έχει πάει στο ΣτΕ και θα κάνει τμηματική, με μία διαφορά όμως, ότι δεν έχει ένα στρατηγικό σχέδιο πώς θα το πάει μέχρι το τέλος, κάνει την τμηματική και το αφήνει.

 Στην πρώτη τμηματική συμπεριλάμβανα τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα για δύο λόγους, ο πρώτος είναι ότι θα πέρναγα δύο διεθνείς διαδρόμους, ανάμεσα στα Κύθηρα – Αντικύθηρα ο ένας και στα Αντικύθηρα με Κρήτη ο άλλος, διεθνούς ναυσιπλοΐας, ώστε να καταρρίψω με δική μας πρωτοβουλία και εξ αρχής δια τα επιχειρήματα που στο διεθνή παράγοντα –γιατί περνάνε Ρώσοι, Αμερικάνοι, Βούλγαροι κτλ- ότι εμείς θέλουμε να τα κλείσουμε όλα για τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Όχι, θα τα είχαμε ανοιχτά, θα είχαμε φτιάξει εμείς τους διαδρόμους και δεύτερον, ήθελα εξ αρχής αυτά τα δυο νησιά, για να δείξω την πρόθεση μου και να απομονώσω τους Τούρκους και να μη τους κάνω συμμαχία με όποιον θέλει να περνάει από το Αιγαίο και ανησυχούσε ότι πάω να το κλείσω ολότελα και όπως ξέρετε, τα δυο νησιά αυτά βλέπουν προς Αιγαίο, δεν έχουν όμως καμία γεωγραφική ή στρατηγική σχέση με την Τουρκία και έτσι στην πράξη θα κατέρριπτα την ανοησία του casus belli, διότι δε θα μπορούσε στον διεθνή παράγοντα να πει η Τουρκία ότι κάτι παθαίνουν τα συμφέροντα της, επειδή τα Αντικύθηρα είχανε αιγιαλίτιδα ζώνη. Αυτό ήταν το βαθύτερο σκεπτικό.

Υπουργός της ΝΔ μου είχε πει ότι το σχέδιο αυτό ήταν μεγαλοφυές, αλλά η ΝΔ το είπε προδοσία

Πρώην υπουργός της Νέας Δημοκρατίας μου είχε πει ότι το σχέδιο αυτό ήταν μεγαλοφυές και λυπάται που δε θα προχωρήσει. Προσέξτε, όμως, η Νέα Δημοκρατία το είπε προδοσία, ενώ τότε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ φοβήθηκε τουρκικές αντιδράσεις και δεν το προχώρησε, επικαλέστηκε την ανάγκη να είναι νόμος. Η ΝΔ το κάνει λοιπόν κατ’ ανάγκη νόμο, με τη διαφορά ότι υπάρχει νόμος, είναι η επικύρωση του 1994 του Διεθνούς Δικαίου της Θαλάσσης του 1982, όπου προβλέπεται στον ίδιο νόμο που τον ψηφίσαν όλοι, ότι με προεδρικά διατάγματα θα υλοποιείται, μα οι νόμοι πάντα με προεδρικά διατάγματα υλοποιούνται. Όμως, προσέξτε και διαβάστε καλά τους χάρτες όταν βγούνε, θα αφήσουν έξω τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα για να μην ενοχλούνται οι Τούρκοι, αυτό ήταν και τον Οκτώβρη του ΄18.

Το Γενάρη και τον Φλεβάρη του 2019 θα κλείναμε την Κρήτη και την Ανατολική Κρήτη, γιατί είχα πάντα μία ανησυχία για τη συμπεριφορά της Τουρκίας, δεν έγινε αυτό για τους λόγους που σας εξήγησα. Η Τουρκία προχώρησε σε αυτό το σύμφωνο με τη Λιβύη το οποίο είναι η Τουρκολιβυκή ΑΟΖ. Πρώτα από όλα η Τουρκία παραβιάζει τη συμφωνία –την κάκιστη για μένα αλλά υπάρχουσα- της Μαδρίτης. Η συμφωνία της Μαδρίτης στο 4 και 5 άρθρο της λέει ότι δεν μπορούνε τα δυο κράτη Ελλάδα και Τουρκία να κάνουν μονομερείς ενέργειες στο Αιγαίο. Έχουμε μία μονομερή ενέργεια της Τουρκίας στο Αιγαίο με την ΑΟΖ Λιβύης – Τουρκίας, διότι ένα κομμάτι που είναι δίπλα στα Δωδεκάνησα αφορά το Αιγαίο. Αλλά έχουμε ακόμα και ένα πιο άμεσο μέτρο της Τουρκίας καταστρατήγησης του Αιγαίου, τον προχθεσινό νόμο της Εθνοσυνέλευσης με την οποία προβλέπει ότι η Τουρκία δικαιούται μέχρι τα μέσα στον 25ο παράλληλο του Αιγαίου να κάνει ενέργειες διάσωσης. Αυτή είναι μία κλασσική παράνομη ενέργεια, αλλά και ταυτόχρονα μονομερή που άρει την συμφωνία της Μαδρίτης του 1996, μετά τα Ίμια.

Γιατί η κυβέρνηση δε καταγγέλλει την παραβίαση της συνθήκης της Μαδρίτης;

Το ερώτημα είναι γιατί η ελληνική κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας -αλλά ούτε και η αντιπολίτευση δε λέει τίποτα- δεν καταγγέλλει τις ενέργειες της Τουρκίας ότι παραβιάζει την συνθήκη της Μαδρίτης. Είναι καταπληκτικό μετρό και εργαλείο για την Ελληνική διπλωματία να πει ότι μία συμφωνία που επιβλήθηκε από τους Ευρωπαίους και τους Αμερικανούς στον Σημίτη, που πρόσβλεπε στα δικαιώματα της Τουρκίας και τις έδινε δικαιώματα που δεν είχε στο Αιγαίο, ότι ακόμα και αυτή την συμφωνία οι Τούρκοι την παραβιάζουν  και άρα τι να συζητάμε για βόλτες και παραβόλτες; Εάν έστω και το καλοκαίρι του 2020 επεκτείναμε –αφού κλείναμε τους κόλπους- την αιγιαλίτιδα μας ζώνη στη νοτιοανατολική Κρήτη, θα ήταν ένα μαχαίρι που διασχίζει την ΑΟΖ Λιβύης Τουρκίας, θα την έκοβε στη μέση και άρα θα την έκανε παράνομη. Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην ΑΟΖ Αιγύπτου – Ελλάδος με όλα τα κακά της που έχει αυτή και Τουρκίας – Λιβύης; Ότι οι δύο ΑΟΖ νομικά είναι ισοδύναμες, η Τουρκία λέει εγώ εφαρμόζω αυτή την αρχή του Διεθνούς Δικαίου, δεν αναγνωρίζω στα νησιά υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ, η Ελλάδα λέει εγώ εφαρμόζω το άρθρο 121 του Διεθνούς Δικαίου που λέει ότι τα νησιά έχουν υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ. Συγκρούονται δύο ίδιας λογικής αρχές, η μία νόμιμη, σύμφωνα με εμάς, και η άλλη παράνομη και μιλάμε για ΑΟΖ, πρόκειται δηλαδή για δικαιώματα στην θάλασσα.

Το σχέδιο για να κόβαμε στη μέση την ΑΟΖ της Τουρκίας

Η Τουρκία επικαλείται την αρχή της ευθυδικίας, δηλαδή ότι μπορεί να φτιάξει μία ΑΟΖ με μία χώρα που βρίσκεται απέναντι, ευθέως, μη λαμβάνοντας υπόψιν τρίτους παράγοντες. Όμως η αρχή της ευθυδικίας εφαρμόζεται όταν δεν υπάρχουν νησιά. Να θυμόσαστε για την Τουρκία ότι  πάντα με στρεβλό τρόπο προσπαθεί να δώσει στις παρανομίες της μία νομιμοφάνεια. Η ουσία είναι ότι έχουμε δύο ΑΟΖ, εμείς έχουμε δίκιο και εκείνοι άδικο και η Τουρκία λέει, όχι η δική μου είναι πιο νόμιμη κτλ. Η αιγιαλίτιδα ζώνη δεν μπαίνει σε συζήτηση, γιατί είναι κυριαρχία, δεν είναι κυριαρχικά δικαιώματα που μπορεί να τα εξασκήσω, είναι κυριαρχία και έχει τα ίδια δικαιώματα, όπως και οι κλειστοί κόλποι εκτός του ότι εκεί επιτρέπεται η διεθνή αβλαβής ναυσιπλοΐα. Δε χρειάζεται δηλαδή κάποιος να πάρει άδεια για να περάσει με το εμπορικό του πλοίο, ενώ στον κόλπο χρειάζεται, είναι σαν την ξηρά.

Η αιγιαλίτιδα ζώνη στο Διεθνές Δίκαιο είναι υπέρτερη κάθε άλλης ζώνης, ΑΟΖ κτλ. Άρα, μόλις φτιάχναμε εμείς στη νοτιοανατολική Κρήτη την αιγιαλίτιδα ζώνη μας και την πηγαίναμε 1-2 μίλια, οι κόλποι συν 12 στα 14, θα κόβαμε στη μέση την ΑΟΖ της Τουρκίας η οποία δε θα μπορούσε να λέει ότι η δικιά μου ΑΟΖ είναι πιο νόμιμη από τη δικιά σου, αλλά θα έπρεπε να πει ότι η ΑΟΖ είναι υπεράνω αιγιαλίτιδας ζώνης που δεν είναι με τίποτα, διότι είναι κυριαρχία. Και αντι να κάνουμε αυτό το απλό μέτρο, το ξεχάσαμε και έτσι πήρανε τους παλιούς μου χάρτες για να κάνουν στο Ιόνιο το κλείσιμο των κόλπων, αφού δεχθήκαν την ΑΟΖ με την Ιταλία χωρίς κόλπους και αφήνουν απέξω τα Κύθηρα και τα Αντικύθηρα και δε το κάνουνε στην Κρήτη, που έχουμε άμεσα και μεγάλα συμφέροντα.

Περί ασκήσεως δικαιωμάτων

Το Ορούτς Ρέις μπήκε και κάτω από τα 12 μίλια στο Καστελόριζο που είναι συστάδα νησιών, έχει ιδιαίτερο αυξημένο κύρος του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας η συστάδα των νησιών, είναι σαν ομάδα νησιών που παίρνει δικαιώματα και είναι πιο πολλά τα μίλια που παίρνει το κάθε νησί χωριστά.

Προσέξτε, ακούω από χθες και κάποιους νομικούς που είναι στο ΣΥΡΙΖΑ κοντά και κάποιους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που λένε, έχουμε κυριαρχία από τα 0 μέχρι τα 6 μίλια, σωστά, και από τα 6 είναι δυνητικά, αλλά δεν έχουμε κυριαρχία. Αυτό σε μία πρώτη ματιά τυπική είναι σωστό, αλλά μάλλον αυτοί που τα λένε δεν ξέρουν τις αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, τις οποίες πρέπει να σας πω, μόλις τέλειωσα το βιβλίο μου για τη συμφωνία των Πρεσπών από σκοπιά επιστημονική, μεθοδολογική το καλοκαίρι και μετά κάθισα και ξανακοίταξα όλες τις αποφάσεις του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης, γιατί εγώ δεν στηρίζομαι στο τι μου λένε οι τρίτοι, στα πολύ σοβαρά ζητήματα πρέπει πάντα να μελετάμε οι ίδιοι με τη δικιά μας οπτική.

Εκεί λέει κάτι πάρα πολύ ενδιαφέρον το Διεθνές Δικαστήριο, ότι εάν μία χώρα δεν έχει εξασκήσει ακόμα το δικαίωμα της, δεν σημαίνει ότι αυτό είναι ανύπαρκτο, γιατί υπάρχει ντε φάκτο από το νόμο και δεν σημαίνει ότι ο χώρος όπου μπορεί να εξασκήσει νόμιμα δικαιώματα, είναι χώρος κενός και μπορεί να τον καταλάβει κάποιος άλλος. Πράγματι το 6 μέχρι 12 είναι δυνητική κυριαρχία, αλλά ο διεθνής νόμος μας τη δίνει την κυριαρχία, αν το θελήσουμε εμείς και κανένας άλλος!

Αυτό λοιπόν δε σημαίνει ότι επειδή δεν το ασκήσαμε ακόμα, η Τουρκία μπορεί να μπαίνει μέσα σαν να είναι δικό της. Είναι σαν να χτίζουμε μέσα σε ένα οικόπεδο ένα σπίτι, να σηκώνουμε έναν όροφο παραπάνω και να μην έχω πληρώσει ακόμα ή να μην το έχουμε δηλώσει αυτό το διαμέρισμα στην εφορία. Είναι σαν να έρθει ο γείτονας σας και να καταλάβει το κτίριο, γιατί δε το έχετε δηλώσει, δε μπορεί. Εγώ μπορώ να σηκώσω το κτίριο άλλον έναν όροφο, ο γείτονας δεν μπορεί να έρθει να χτίσει αυτός έναν όροφο και να’ ναι δικός του, διότι δεν έχω εξασκήσει ακόμα την δυνατότητα του «αέρα» που έχω να χτίσω από πάνω. Άρα, πρέπει να καταλάβουν κάποιοι συνάδελφοι νομικοί από το εξωτερικό και κάποιοι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας ότι το δυνητικό δικαίωμά μου δεν σημαίνει ότι είναι ντε φάκτο δικαίωμά της άλλης πλευράς.

Εδώ συζητάμε αν τρίτος που δεν έχει αυτό το δυνητικό δικαίωμα μπορεί να εξασκεί δικαιώματα σε αυτή τη ζώνη. Εμείς είμαστε από τα 1 μέχρι τα 6 και δεν έχουμε εξασκήσει τα 6 μέχρι 12, μπορεί να ασκήσει κυριαρχία ή δικαιώματα η Τουρκία στα 6 μέχρι 12; Και από πού απέκτησε η Τουρκία από το 6 μέχρι 12, δικαιώματα; Είναι άλλο πράγμα να έχω δικαιώματα και είναι άλλο πράγμα, αν τα έχω εξασκήσει, και είναι άλλο πράγμα εγώ να μην τα έχω εξασκήσει και είναι άλλο πράγμα να υποθέτουμε ότι η άλλη πλευρά αποκτά σε όλα δικαιώματα που εγώ δεν εξασκώ.

Είναι σα να θέλω να παντρευτώ μία κυρία, να κάνουμε τα χαρτιά μας να παντρευόμαστε και να κάνει ένα τρίτος την αίτηση διαζυγίου μας, δεν έχει κανένα δικαίωμα! Και η κυρία μου και εγώ, εάν θέλουμε να διαλύσουμε το γάμο μας, είναι δικαίωμα μας, δε μπορεί να έρθει ένας τρίτος στο δικαστήριο και να ζητήσει διαζύγιο ανάμεσα σε μένα και την κυρία μου!

Ο Παπανδρέου έλεγε κόκκινη γραμμή μου είναι η αιγιαλίτιδα μου, είναι η ΑΟΖ μου, είναι η υφαλοκρηπίδα μου

Ήταν ατυχέστατη ναι η δήλωση του κ. Γεραπετρίτη, διότι αν θυμηθείτε τον Ανδρέα Παπανδρέου που κυβέρνησε κατά κόρον μετά το 1982, έλεγε ορθά ότι κόκκινη γραμμή μου είναι η αιγιαλίτιδα μου, είναι η ΑΟΖ μου, είναι η υφαλοκρηπίδα μου. Ο κ. Γεραπετρίτης δεν ξέρει από Διεθνές Δίκαιο, αυτό είναι μία ασθένεια όλων των καθηγητών που ασκούν ιδιωτικό ή εσωτερικό δίκαιο που νομίζουν ότι το Διεθνές Δίκαιο είναι μία αντιγραφή ή μία προέκταση του. Δεν είναι έτσι, το Διεθνές Δίκαιο έχει άλλους κανόνες και άλλη ιστορία, άλλες περιπτώσεις, άλλες αποφάσεις δικαστηρίων και θέλει μία πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και έναν πολύ μεγάλο σεβασμό.

Και ξανά επαναλαμβάνω εγώ, όταν μιλάω ότι η χώρα έχει δικαιώματα και πρέπει να τα εξασκήσει με απαντάνε ότι είμαι εθνικιστής. Τους απαντάω ότι εγώ θέλω να εξασκήσω νόμιμα δικαιώματα και με λέτε εθνικιστή, πολύ ωραία, η Τουρκία που εξασκεί παράνομα δικαιώματα πάνω σε δικά μου δικαιώματα, γιατί δεν μιλάτε ποτέ για τον εθνικισμό της Τουρκίας; Άρα αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι αντεθνικιστικές, αλλά έμμεσα άθελα τους, ασυνείδητα υπερασπίζονται τον τουρκικό επεκτατισμό και εθνικισμό.

Η απαράδεκτη Ελληνική στάση για την Κύπρο

Σήμερα είχα ένα σημείωμα στο facebook που εξηγώ για την Κύπρο, γίνεται μία ολομέτωπη επίθεση στη κυβέρνηση της Κύπρου, την δεξιά, μεν, κυβέρνηση, αλλά είναι η Κυπριακή κυβέρνηση, και έχουμε μπερδέψει το αν κάνει ή όχι λάθη αυτή η κυβέρνηση, με την κατοχή, δηλαδή δεν ξέρουνε, δε μιλάνε πια για κατοχή της Κύπρου! Δεν αντιλαμβάνονται ότι όταν μία χώρα έχει 40.000 πληθυσμό, μία περιοχή, όπως τα Κατεχόμενα της Κύπρου, με 40.000 χιλιάδες οικογένειες αντιστοιχεί ένας στρατιώτης σε κάθε οικογένεια και ότι αυτός είναι παράγοντας να μην υπάρχει σωστή δημοκρατική λειτουργία στα Κατεχόμενα και παριστάνουν σαν να είναι θέμα μίας κανονικής διαμάχης, ας πούμε στη Σουηδία! Η Τουρκία έχει το στρατό της, έχει φέρει εποίκους που ψηφίζουν την πολιτική της στην πλειοψηφία τους, έχει μέσα εκβιασμού από δουλειά μέχρι λεφτά στα Κατεχόμενα και αντί να καταγγείλουν την έλλειψη δημοκρατίας, τα κατοχικά στρατεύματα ακόμα και το αποτέλεσμα για τους τουρκοκύπριους, καταγγέλλουν την Κυπριακή Δημοκρατία. Είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Δεν λένε κουβέντα για την κατοχή!

Εγώ με μεγάλη μου στεναχώρια είδα και τον Μητσοτάκη να μην μιλάει για Κατοχή και να μην μιλάει καν στην ομιλία του στον ΟΗΕ, όχι για την κατοχή της Κύπρου, αλλά καν για την Κύπρο και τον ΣΥΡΙΖΑ, σε μία ανακοίνωση που έβγαλε μετά από μία ειδική συνεδρίαση για τα ελληνοτουρκικά να μην χρησιμοποιεί την λέξη κατοχή. Κατοχή είναι στη Βόρεια Κύπρο, δεν χρειάζεται να είσαι εθνικιστής, είναι νομικά αποδεδειγμένο, το λένε οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας, οι αποφάσεις της  Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ και υπάρχει στρατός κατοχής εκεί. Θα ντραπούμε να πούμε την αλήθεια για να μην μας κατηγορήσουν ότι είμαστε πολύ πατριώτες; Ο πατριώτης είναι με το δίκιο και ο αριστερός είναι με την αλήθεια, δεν μπορούμε να μη λέμε την αλήθεια και το δίκαιο στον κόσμο.

Τους λέμε σφάξε με αγά μου να αγιάσω!

Με τη δήλωση Γεραπετρίτη, οι Τούρκοι έχουν αποκτήσει δικαιώματα, δίχως να έχουν δικαιώματα. Σας είπα για την επήρεια για τις βραχονησίδες κάτω από την Κρήτη και πάνω από την Κέρκυρα. Ας πούμε ότι είναι θέμα δικαστηρίου η ΑΟΖ ανάμεσα στη Κρήτη, στη Ρόδο και στο Καστελόριζο, η δική μας θέση πρέπει να είναι ότι είναι δικές μας θάλασσες και ας αποφασίσει το δικαστήριο πόσο δίκιο έχουμε ή όχι, αν καταφύγουμε εκεί ποτέ. Το να βγαίνει ο πρωθυπουργός της χώρας και να λέει ότι δεν είναι ελληνικές θάλασσες αυτά, γιατί απευθύνεται στο ελληνικό ακροατήριο, κάνει ένα πολύ μεγάλο λάθος. Διότι αυτά θα τα χρησιμοποιήσει η Τουρκία σε ένα Διεθνές Δικαστήριο και το μήνυμα που του στέλνει είναι οι Τούρκοι να λένε ότι αυτές οι θάλασσες είναι δικές τους, εμείς να λέμε δεν ξέρουμε τίνος είναι και αυτό σαν πακέτο στο δικαστήριο, ο δικαστής πού θα προσανατολιστεί; Εμείς δε ξέρουμε ότι δεν είναι δικά τους;

Μόνοι μας ομολογούμε σε εισαγωγικά ότι είμαστε εν αδίκω, ενώ δεν είμαστε. Και αυτή η πολιτική να μας στρέφει συνέχεια ο Μητσοτάκης στα εσωτερικά και ακόμη περισσότερο στα εσωκομματικά, όπως έκανε με τις Πρέσπες, όπως κάνει με τις 3 συμφωνίες που είναι για επικύρωση για τη Βόρεια Μακεδονία σήμερα. Ακόμα και την συμφωνία να ελέγχουμε εμείς με την αεροπορία μας τον εναέριο χώρο της Βόρειας Μακεδονίας, είναι εξίσου κακό, όπως αυτό που σας είπα την προηγούμενη φορά για τον Έβρο, ενώ μπήκανε πάνω σε μία αμμονησίδα ο Μητσοτάκης είπε ότι δεν μπήκανε.

Ποιο ήταν το μήνυμα προς τους Τούρκους; Κάντε ότι θέλετε, αρκεί να έχω εγώ επιχειρήματα να κοροϊδεύω και να εξαπατώ το εσωτερικό μου ακροατήριο. Δεν με νοιάζουν τα πραγματικά γεγονότα, με νοιάζουν πώς θα τα επιδεικνύω. Θυμηθείτε ακόμα πιο πολύ του κ. Παναγόπουλου και του κ. Δένδια του υπουργού Εξωτερικών τις δηλώσεις από πέρσι, τι λέγανε; Μπήκανε οι Τούρκοι στην Κυπριακή ΑΟΖ και λέγανε ότι: έλα μωρέ αστεία πράγματα! Αυτά λέγανε και τους έλεγα εγώ, αν νομίζετε ότι θα γλιτώσετε από τους Τούρκους λέγοντας αστεία πράγματα, θα τους δείτε μέσα στην χώρα! Και ήρθαν στη χώρα και βλέπανε ανέμους να κινούν πλοία που δεν κάνανε θόρυβο, γιατί είχε και άλλα πλοία γύρω τους!

Αυτά είναι μηνύματα σφάξε με αγά μου να αγιάσω! Δεν είναι μηνύματα ότι μέχρι εδώ, δεν πάει παρακάτω, δεν είναι μηνύματα ότι έχω πραγματικές κόκκινες γραμμές, δεν είναι μηνύματα ότι όλα κάπου σταματάνε, και αυτό είναι το ανησυχητικό. Ότι έχει αναχθεί σε μοντέρνα πολιτική, η πολιτική των συνεχών υποχωρήσεων σε ποιο πράγμα;  Στην άσκηση των δικαιωμάτων μας! Εγώ δε λέω να μπερδευτούμε με τα τουρκικά δικαιώματα, εγώ δεν λέω να κάνουμε επιθετικές ενέργειες, εγώ αυτό που λέω είναι, όταν οι ελληνικές κυβερνήσεις και τα ελληνικά κόμματα λένε ότι είναι υπέρ του Διεθνούς Δικαίου, δεν μπορώ να αντιληφθώ, γιατί δεν θέλουν να το εξασκήσουν. Εγώ είμαι υπέρ του Ελληνικού Συντάγματος, άρα θα ασκήσω ή όχι τα συνταγματικά μου δικαιώματα; Θα ασκήσει η χώρα μας τα δικαιώματα της ή θα φοβάται να τα ασκήσει;

Πού ήταν η Ελλάδα και η Τουρκία τότε και σήμερα

Αν δεν είχα ανοίξει το θέμα το 2016-18 και δεν είχα ετοιμάσει τα Προεδρικά Διατάγματα για τα 12 μίλια, για κόλπους και για 12 μίλια δε θα μίλαγε κανένας, μόνο για ΑΟΖ μίλαγε η Ελλάδα. Πότε ακούσατε για τους κόλπους που πρέπει να κλείσουν, για τις γραμμές βάσης, έχει 6-7 χρόνια που τα λέω αυτά, ουδείς μίλαγε για αυτά και παρά την στεναχώρια μου για τα προβλήματα της χώρας, πρέπει να σας πω ότι έχω και μία ικανοποίηση και ας μη μου την αναγνωρίζει κανείς και να μη παραδέχεται ότι εγώ τα έβαλα αυτά τα θέματα, έχω την ικανοποίηση ότι τουλάχιστον αυτά τα θέματα ξαναμπήκαν στην συζήτηση. Το πρόβλημα της Ελλάδος δεν είναι μόνο τα εθνικά ζητήματα, λέμε εμείς στο ΠΡΑΤΤΩ, όπου έχουμε συγκροτημένες θέσεις και όχι μόνο για αυτό, το πρόβλημα της χώρας είναι γενικό. Η αίσθηση που έχουμε και τα αποτελέσματα των αναλύσεων που κάνουμε, είναι ότι η χώρα βρίσκεται στην κατιούσα, ότι η χώρα έχει μία πολύπλευρη και αλληλοσυνδεόμενη κρίση, όπως λέμε εδώ και 2-3 χρόνια και ότι από αυτή, μόνο με πάρα πολύ τολμηρή δράση και κουράγιο και με μία ανάταση της ελπίδας των ανθρώπων σε ένα καλύτερο μέλλον, μπορεί να βγει η Ελλάδα. Έχουμε πρόβλημα δημογραφικού, σας θυμίζω ότι όταν άρχισαν τα προβλήματα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις η Τουρκία είχε 18-19 εκατομμύρια πληθυσμό και εμείς 11! Σήμερα εμείς έχουμε 10 και κάτι και εκείνη έχει 82! Έχουμε πρόβλημα οικονομίας, είχαμε εμείς 250 δίς και εκείνοι 300 δις ΑΕΠ και σήμερα έχουμε 180 και εκείνοι έχουν 900 δις.

Έχουμε πρόβλημα, διότι διαλύσαμε την αμυντική μας βιομηχανία, ενώ οι Τούρκοι παράγουν σε μεγάλες ποσότητες drones, με τα οποία κερδίζουν οι Αζέροι τον πόλεμο στην Αρμενία και κερδίζει τον πόλεμο η Τρίπολη απέναντι στον Χαφτάρ. Έχουμε διαλυμένη την εσωτερική συνοχή της χώρας, έχουμε ένα λαό, που ορθά δυσπιστεί όταν ακούει αυτούς τους εισαγγελείς να λένε αυτά που λένε. Έχουμε μία χώρα που συζητάμε αν θα πάει στη φυλακή ο χρυσαυγίτης ή όχι και ένα παιδί 14 ετών είναι επί τέσσερις μέρες χωρίς κανένα λόγο με αλυσίδες μέσα στη φυλακή.

Έχουμε μία χώρα που μένει κατά λάθος ο άλλος πέντε χρόνια στη φυλακή και οι άλλοι απαλλάσσονται, έχουμε μία χώρα που αν χρωστάς ένα δισεκατομμύριο, θα σας γίνει κούρεμα τα 500 εκατομμύρια, ενώ αν χρωστάτε 1.200 ευρώ, θα σας πάρουν το σπίτι. Η χώρα αυτή βρίσκεται στην ηθική οικονομική πολιτική δημογραφική και στα εθνικά της προβλήματα, κρίση. Και βρίσκεται σε μία πορεία προς τα κάτω, η θέση της στο διεθνές σύστημα αδυνατίζει και αυτό είναι το μεγάλο μας πρόβλημα που πρέπει να συζητήσουμε.

Οι προϋποθέσεις για ανάταξη και οι βρικόλακες που πίνουν το αίμα της χώρας

Το ζήτημα είναι πώς θα ανατάξουμε αυτό τον τόπο, πώς θα αποδώσουμε αυτό τον τόπο σε καλή κατάσταση και με προοπτική στη νεολαία μας, πώς θα φέρουμε τη νεολαία μας με υψηλή μόρφωση και υψηλό κόστος για να την μορφώσουμε πίσω σε αυτή την πατρίδα. Πώς θα ανατάξουμε τη δημόσια διοίκησή της, πώς θα επαναφέρουμε την εξωτερική της πολιτική εκεί που ήταν πριν δύο χρόνια και να εισάγουμε τις νέες τεχνολογίες με δημοκρατικό τρόπο και να οικοδομήσουμε μία Ελλάδα των νέων τεχνολογιών που θα κάνει ένα μεγάλο άλμα, όπως έκανε η Εσθονία και από κει που είμαστε στο κάτω μέρος των κρατών σε πολλούς δείκτες, να πάμε στη πρώτη δεκάδα – εικοσάδα. Πώς, δηλαδή, αντί να πάμε σε μία πολιτική συρρίκνωσης της οικονομίας, καταστροφής της ιδιοκτησίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των μικρομεσαίων ιδιοκτητών κατοικιών, καταστροφής της εργασίας, χαμηλής ειδίκευσης εργασίας με χαμηλούς μισθούς, να κάνουμε υψηλή ειδίκευση με υψηλούς μισθούς και να δέσουμε την εκπαίδευση μας με στεφάνι επιχειρήσεων, μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που είναι η ραχοκοκαλιά της κοινωνίας με νέες τεχνολογίες. Πώς θα πάμε στην Κρήτη την βιογεννετική, τη νανοτεχνολογία κτλ, να την συνδέσουμε με την αγροτικής τους οικονομία, με τον τουρισμό τους κτλ; Πώς θα συνδέσουμε την εξαιρετική Ιατρική Σχολή των Ιωαννίνων με τα νέα εργαλεία εργασίας; Πώς θα φέρουμε στην Αλεξανδρούπολη και στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη ή στην Καβάλα νέες τεχνολογίες, ρομποτική, νανοτεχνολογία και να κτίσουμε περιοχές βιομηχανικές νέας τεχνολογίας. Θα περνάει από την περιοχή ο ΤΑΡ, θα έχουμε στην περιοχή Καβάλα-Αλεξανδρούπολη καινούργια μεγάλα project για ενέργεια, έχουμε τις νέες μορφές και τύπους ανανεώσιμης ενέργειας που πρέπει να κάνουμε τη Σχολή της Καβάλας το κέντρο της έρευνας και της δημιουργικής παραγωγής και να δημιουργήσουμε στην Καβάλα μία στεφάνη επιχειρήσεων που θα είναι και περιβαλλοντικές, οικολογικά καλές, αλλά και θα παράγουν νέες τεχνολογίες που θα προστατεύουν το περιβάλλον σε σχέση με αέριο, πετρέλαιο κτλ.

Θέλει ειδίκευση ο τόπος και δυστυχώς οι πολιτικοί μας δεν ονειρεύονται μια διαφορετική Ελλάδα, δεν διαμορφώνουν μία στρατηγική για το πώς θα κάνουμε αυτό το όνειρο, γιατί τα όνειρα και οι ουτοπίες είναι για να τα φτιάχνουμε, όχι για να κοροϊδεύουμε πως θα τα κάνουμε πραγματικότητα, και πώς θα εξασφαλίσουμε υψηλής ειδίκευσης εργασίες με καλά εισοδήματα για τον κόσμο. Αυτό είναι το πρόβλημα μας, ως λαός και δυστυχώς από το πρωί μέχρι το βράδυ ασχολούμαστε με διάφορα πράγματα, ακόμη και τα σκάνδαλα που θα έπρεπε να ασχολείται η δικαιοσύνη, αλλά δε μπορούμε να κατατρωγόμαστε όλη την ημέρα.

Θα σας πω ένα παράδειγμα προσωπικό, επειδή εγώ δεν ανήκω σε κανέναν στάβλο, και δεν εννοώ κόμμα τώρα, εννοώ στάβλο, συγκροτήματα ολιγαρχικά διαπλεκόμενα και λοιπά και επειδή κανένας δε με ελέγχει από μικρό παιδί, προέρχομαι από μία πλούσια οικογένεια που αποποιήθηκα την περιουσία μου και δεν έχω ανάγκη να ανήκω σε κανέναν, τους έχω δει όλους και τους έχω σιχαθεί, γιατί με βρίζουν από το πρωί μέχρι το βράδυ, ενώ ούτε βουλευτής είμαι ούτε υπουργός ούτε τίποτα; Διότι λέω κάτι άλλο, ποιο είναι το κεντρικό πρόβλημα της χώρας, γιατί δε φτιάχνουμε αυτή την στρατηγική ανάταξης της χώρας;

Διότι η χώρα διοικείται από μία μικρή ομάδα ανθρώπων με τα στηρίγματα τους μερικές χιλιάδες ολιγαρχών και 4 τράπεζες και αυτό που είναι στο μυαλό τους είναι να βγάλουν γρήγορο κέρδος και να μην επιτρέψουν κανέναν να μπει μέσα σε αυτή την ολιγαρχική δομή. Άρα, να μην επιτρέψουν να δημιουργηθούν ισχυρές νέες βιομηχανίες νέων τεχνολογιών στη χώρα, δεν τους ενδιαφέρει! Τρώνε τα λεφτά των τραπεζών, τρώνε τα λεφτά του δημοσίου και απομυζούν την χώρα, της πίνουν σαν βρικόλακες το αίμα της, τις δυνατότητές της και δυστυχώς βλέπω και τα κόμματα να κλίνουν σε ομάδες και παρέες. Δεν μπορεί να προχωρήσει μπροστά η Ελλάδα, εάν δεν ανοίξουνε αυτά τα συστήματα διακυβέρνησης και πολιτικής, να μπει νέο αίμα και όταν λέω νέο αίμα, δεν εννοώ τους γόνους αυτών των οικογενειών ούτε τους υπαλλήλους τους.

Να μπούνε άνθρωποι ταλαντούχοι, με γνώσεις, με σθένος με παρρησία, που θέλουν να πάνε την Ελλάδα αλλού. Και δυστυχώς, το προσπαθήσαμε αυτό μία τετραετία στην εξωτερική πολιτική και βλέπουμε ότι ξαναγυρίζουμε στα ίδια, τα αποδιοργανώνουμε όλα. Δεν ενδιαφέρονται γι αυτή την χώρα, ενδιαφέρονται πως θα της κρατάνε τα γκέμια και δεν αφήνουν την χώρα να ανανεωθεί και η θέση θα πέφτει συνεχώς διεθνώς. Και εδώ μπαίνει ένα δίλημμα. Ή η χώρα θα πέφτει στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και θα μένουν αυτοί οι τύποι να κυβερνάνε τη χώρα μέσω των κομμάτων ή θα ανοίξουν αυτά τα συστήματα, θα μπει νέο αίμα στη χώρα, οι εργαζόμενοι θα νιώσουν περισσότερη  δημοκρατία σε αυτόν τον τόπο και θα αναβαθμιστεί αυτός ο τόπος. Αυτό είναι το δίλημμα. Προς το παρόν η απάντηση δεν υπάρχει.