Του Γ. Λακόπουλου
Ο παλιός είναι αλλιώς. Εν προκειμένω ο «παλιός» είναι ο ιδρυτής της εταιρίας «Κάπα Research», συνεργάτης του «Βήματος» από δεκαετίες αλλά και ανιχνευτής επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και οικονομικών δραστηριοτήτων με μοναδική εμπειρία. Το «αλλιώς» είναι η κοινοποίηση της τελευταίας ερευνητικής επεξεργασίας που κάνει η «Κάπα Research», που είναι πλέον «Ρουτζούνης και υιός» καθώς την κινεί κατ’ ουσίαν ο αμερικανοσπουδαγμένος διάδοχός του. Σόι πάει το βασίλειο.
Αυτό που κάνει ενδιαφέρουσα αυτή την έρευνα είναι ότι τα ευρήματά της μειώνουν στο μισό τη διαφορά ανάμεσα στη ΝΔ και τον ΣΥΡΙΖΑ, που παρουσιάζουν οι εταιρίες του χώρου τα τελευταία χρόνια (και οι οποίες πληθύνονται σαν τα παλιά βιντεοκλάμπ). Κατ’ ουσίαν κόβει και στο μισό τη φόρα του «συστήματος Μητσοτάκη», χωρίς να αφήνει ελπίδες για ολική ανατροπή «στο σύστημα Τσίπρα».
Ο Ρουτζούνης θεωρείται ο πατριάρχης του χώρου και μαζί με δύο τρεις άλλους μένει πιστός στη παλιά αντίληψη των
δημοσκόπων για τη δουλειά τους: «δεν είναι για χόρταση». Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν τις εκλογές του 2004 η «Κάπα Research» δεν έκανε μετρήσεις ή τουλάχιστον δεν τις δημοσιοποίησε. Ο λόγος ήταν ότι το αποτέλεσμα ήταν προφανές.
Δεν ήταν όμως καθόλου στις παραμονές του Μαΐου του 2012. Ήδη από τα τέλη του 2011 ο Ρουτζούνης είχε επισημάνει την τάση προς την άκρα Δεξιά, προκαλώντας ακόμη και ειρωνείες.
Ανήμερα των εκλογών όσοι του τηλεφωνούσαν πριν το μεσημέρι έμεναν με την υποψία ότι «ο Ντίνος τρελάθηκε». Ποσοστά κάτω από 20%, με το ΠΑΣΟΚ τρίτο κόμμα και τον ΣΥΡΙΖΑ αξιωματική αντιπολίτευση, αλλά κυρίως με τη Χρυσή Αυγή στο προσκήνιο και τον Καμμένο πρώτο τραπέζι πίστα, δεν έδινε κανείς ως εκείνη τη στιγμή.
Έκτοτε ο Ρουτζούνης παρακολουθεί τη δημοσκοπική πορεία των πραγμάτων από κάποια απόσταση διαβάζοντας με σωφροσύνη την τάση των ερωτώμενων να αποφεύγουν τη συμμετοχή στα γκάλοπ, ή να μην δίνουν ειλικρινείς απαντήσεις.
Η νέα έρευνα κατ’ ουσίαν κόβει στο μισό τη φόρα του «συστήματος Μητσοτάκη», χωρίς να αφήνει ελπίδες για ολική ανατροπή της κυβέρνησης
Μερικοί του καταλογίζουν ότι βλέπει «αφ’ υψηλού» όσα θαυμαστά και περίεργα γίνονται σ αυτό τον χώρο πλέον με τις… 24 αναγνωρισμένες εταιρίες(!) μένοντας στις δάφνες του παλαιού δημοσκόπου που κατάφερνε «να τον αγαπάει η κάλπη».
Σε κάθε περίπτωση τα τελευταία χρόνια τα αποτελέσματα των ερευνών του αποκλίνουν από τα… διαδεδομένα. Από αυτή την άποψη δείχνουν περισσότερο αξιόπιστα και πιθανά να επιβεβαιωθούν. Άλλωστε καθώς έχει και διεθνή εμπειρία σε δημοσκοπήσεις, αλλά και ευρύτερη θεώρηση της ερευνητικής μεθοδολογίας ως επιτυχημένος συμβουλος μεγάλων εταιριών, μπορεί να χαρακτηριστεί ταυτόχρονα και κλασικός και αιρετικός ερευνητής.
Ιδίως αν εκτός από τις «πίτες» και τις «κολώνες» της «Κάπα Research», έχει κανείς την ευκαιρία να συζητήσει με τον ίδιο τις λεπτομέρειες. Ή αν λάβει υπόψη ότι κατά περιόδους όταν οι άλλοι προσπαθούν να ανιχνεύσουν, αβασάνιστα, ποσοστά εκλογών άγνωστης χρονικής διεξαγωγής, ο ίδιος καταγράφει συμπεριφορές, διαθέσεις, ακόμη και συναισθήματα. Ό,τι θα γίνει, πολύ αργότερα, τάση, πολιτική επιλογή και ψήφος ανάλογα με τα συμφραζόμενα και τα διλήμματα της κάλπης.