Του Πάρι Καρβουνόπουλου
Το χρονικό της καταστροφής και τα αναπάντητα ερωτήματα για τη βάση που σταθμεύουν ελικόπτερα Apache, Huey και Kiowa. Πόσα πτητικά μέσα εγκλωβίστηκαν και υπέστησαν ανεπανόρθωτη ζημιά από το νερό που έφθασε σε ύψος σχεδόν 7 μέτρων;
- Ένοχη και εκκωφαντική σιωπή από Κυβέρνηση και ΓΕΕΘΑ.
- Η κακοκαιρία DANIEL είχε προβλεφθεί με απόλυτη ακρίβεια από τους μετεωρολόγους. Και για τη χρονική της διάρκεια αλλά και για την ένταση της. Γιατί δεν υπήρξε κάποια προετοιμασία στη βάση του Στεφανοβικείου;
- Αν επιβεβαιωθεί η εικόνα της καταστροφής το κόστος μπορεί να φτάσει τα 2 δις ευρώ, λένε Αξιωματικοί που έχουν υπηρετήσει στην Αεροπορία Στρατού.
- Μιλούν στους Data Journalists οι βουλευτές Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος και Μιχάλης Χουρδάκης και ο πρέσβης ε.τ. Γιώργος Αϋφαντής.
Πως φθάσαμε στην μεγαλύτερη καταστροφή που έχουν υποστεί οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε καιρό ειρήνης; Όπως όλα δείχνουν, αυτό έχει συμβεί στο Στεφανοβίκειο, στη βάση της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού, όπου στάθμευαν και τα υπερσύγχρονα επιθετικά ελικόπτερα Apache. Η κυβέρνηση και το ΓΕΕΘΑ επιβεβαιώνουν τη μεγάλη ζημιά με την εκκωφαντική σιωπή τους. Σε αυτή την τακτική επιμένουν εδώ και ένα μήνα, αποφεύγοντας να διαψεύσουν τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι τουλάχιστον 7 ελικόπτερα Apache «εγκλωβίστηκαν» για πολλές ημέρες κάτω από το νερό που πλημμύρισε το Στεφανοβίκειο και έφθασε ύψος σχεδόν 7 μέτρων! Η μέτρηση έχει γίνει από τους αισθητήρες του Δικτύου Μετρήσεων του ΕΛΚΕΘΕ.
Πως πλημμύρισε μια τόσο κρίσιμη για τις Ένοπλες Δυνάμεις βάση, όπως το Στεφανοβίκειο, στο οποίο εκτός από τα Apache , σταθμεύουν και τα παλαιότερα ελικόπτερα XIOYI, τα οποία δεν είναι παροπλισμένα, αλλά και τα μεταχειρισμένα KIOWA.
Η δικαιολογία του αιφνιδιασμού δεν μπορεί να γίνει δεκτή, ειδικά μετά από όσα είδαμε να συμβαίνουν στο Ισραήλ, όπου υπήρξε πραγματικός και κεραυνοβόλος αιφνιδιασμός. Παρόλα αυτά τις πρώτες ώρες της εισβολής της Χαμάς, κυκλοφόρησε το βίντεο που δείχνει τους Ισραηλινούς να μεταφέρουν σε νταλίκες-πλατφόρμες μαχητικά αεροσκάφη F-16!
Η κακοκαιρία DANIEL είχε προβλεφθεί με απόλυτη ακρίβεια από τους μετεωρολόγους. Και για τη χρονική της διάρκεια αλλά και για την ένταση της. Δεν υπήρξε κάποια προετοιμασία στη βάση του Στεφανοβικείου;
Όλες οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι τουλάχιστον από την Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου, η διοίκηση της μονάδας ζητούσε οδηγίες για τη διαχείριση του καιρικού φαινομένου. Υπήρξαν πολλές επικοινωνίες αλλά καμία σαφή απάντηση ή διαταγή για μεταστάθμευση ελικοπτέρων και για προστασία κρίσιμου εξοπλισμού για τη συντήρηση τους. Προφανώς κρίθηκε ότι οι αντλίες της λίμνης Κάρλα που βρίσκεται δίπλα στην μονάδα, αλλά και οι αντλίες της βάσης θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο.
Στις 8 Σεπτεμβρίου η περιφέρεια Θεσσαλίας προχωρά στο «σπάσιμο» του φράγματος της Γυρτώνης, για να αποφύγει την ανεξέλεγκτη πλημμύρα στη Λάρισα. Η βάση του Στεφανοβικείου δεν ενημερώθηκε γι΄ αυτή την επιλογή και το κατάλαβε όταν το νερό στη λίμνη Κάρλα άρχισε να ανεβαίνει.
Στις 9 Σεπτεμβρίου δημοσιεύονται φωτογραφίες από το Στεφανοβίκειο που δείχνουν ελικόπτερα Huey να βρίσκονται μέσα στο νερό που είχε ήδη ανέβει αρκετά. Υπήρχαν και φωτογραφίες με «ανοιγμένα» ελικόπτερα Apache μέσα σε υπόστεγα συντήρησης!
Το ΓΕΕΘΑ αντί να δώσει εντολή για άμεση και επείγουσα εκκένωση της βάσης, ασχολείται με το πως διέρρευσαν οι φωτογραφίες και μέσω διαρροών εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, γιατί τα ελικόπτερα «μεταφέρθηκαν σε στεγνό κομμάτι της πίστας»! Η κυβέρνηση ακολουθεί την «γραμμή» του ΓΕΕΘΑ και όπως φαίνεται χάνονται πολύτιμες ώρες για το Στεφανοβίκειο, τα ελικόπτερα και τον εξοπλισμό τους.
Μόλις στις 9 Σεπτεμβρίου δίνεται η εντολή για μεταστάθμευση και μεταφορά ελικοπτέρων. Όσα ελικόπτερα μπορούσαν να πετάξουν μεταστάθμευσαν στη Λάρισα. Τι συνέβη με τα ελικόπτερα που ήταν στα υπόστεγα συντήρησης;
ΓΕΕΘΑ και κυβέρνηση αρνούνται να απαντήσουν, αλλά πλέον αυτή η στάση ερμηνεύεται ως επιβεβαίωση των πληροφοριών που κάνουν λόγο για τουλάχιστον 7 ελικόπτερα εγκλωβισμένα.
Ο Πρέσβης ε.τ. Γιώργος Αϋφαντής: Η πλημμύρα έθεσε εκτός λειτουργίας την Ελληνική Αεροπορία Στρατού
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι αντλίες στις οποίες είχαν «ποντάρει» δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν, κάποιες δεν λειτούργησαν καν. Το αποτέλεσμα ήταν η στάθμη του νερού να ανέβει πολύ γρήγορα και ελικόπτερα και εξοπλισμός να εγκλωβιστούν εντός των υπόστεγων. Πόσα είναι τα ελικόπτερα που έχουν εγκλωβιστεί; Το ερώτημα έχει τεθεί επισήμως με ερώτηση στη Βουλή από τον βουλευτή της Πλεύσης Ελευθερίας Μιχαήλ Χουρδάκη (από σήμερα 11/10/2023 ο Μιχάλης Χουρδάκης βρίσκεται, με απόφαση της Ζωής Κωνσταντοπούλου, εκτός της ΚΟ της Πλεύσης Ελευθερίας) . Στην ερώτηση του κάνει λόγο για επτά ελικόπτερα. Μιλώντας στους Data Journalists εκφράζει την ανησυχία του ότι ο αριθμός αυτός μπορεί να είναι μεγαλύτερος!
Μιχάλης Χουρδάκης: Ανεξάρτητος Βουλευτής Θεσσαλονίκης (εκλεγμένος με την Πλεύση Ελευθερίας)
Την ερώτηση του κ. Χουρδάκη ακολούθησε ερώτηση του Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, βουλευτή Μαγνησίας του ΣΥΡΙΖΑ , ο οποίος δεν επικαλείται δημοσιογραφικές πληροφορίες, αλλά όσα όπως λέει υποστηρίζουν στρατιωτικοί για όσα έχουν συμβεί στο Στεφανοβίκειο.
Το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι μόνο ο εγκλωβισμός των ελικοπτέρων. Η απώλεια του εξοπλισμού συντήρησης τους είναι τεράστιο θέμα για την Αεροπορία Στρατού, αφού ακόμη και τα ελικόπτερα που έχουν διασωθεί και σταθμεύουν στη Λάρισα σύντομα θα χρειαστούν συντήρηση.
Ο Πρέσβης ε.τ. Γιώργος Αϋφαντής για την συντήρηση ελικοπτέρων και τις ελλείψεις ανταλλακτικών
Που βρίσκονται τώρα τα ελικόπτερα που τις ημέρες του κατακλυσμού ήταν στα υπόστεγα συντήρησης;
Μπορούν να διασωθούν τα ελικόπτερα Apache που παρέμειναν όπως φαίνεται στο νερό για πολλές ημέρες; Αξιωματικοί που έχουν υπηρετήσει στην Αεροπορία Στρατού και γνωρίζουν το ελικόπτερο θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο κάτι τέτοιο. Το Apache είναι ένα εξαιρετικό ελικόπτερο-υπερόπλο με μοναδικό του μειονέκτημα ότι είναι πολύ ευαίσθητο ακόμη και σε πολύ πιο ήπιες καιρικές συνθήκες. Με ηλεκτρονικά συστήματα προηγμένα που η αντικατάσταση τους είναι αμφίβολο αν συμφέρει οικονομικά να γίνει.
Είναι προφανές ότι υπάρχουν ευθύνες. Το ερώτημα είναι αν θα αποδοθούν. ΓΕΕΘΑ και κυβέρνηση έχουν καλυφθεί πίσω από το «απόρρητο» κάτι που δεν μπορεί να σταθεί ως επιχείρημα ούτε για αστείο. Το πόσα ελικόπτερα διαθέτουμε είναι γνωστό σε όλο τον πλανήτη… Αν από αυτά έχουμε χάσει 7 ή 9 ελικόπτερα , είναι δυνατόν να πιστέψει κάποιος ότι αυτό θα μείνει μυστικό;
Αν ισχύουν αυτοί οι αριθμοί είναι προφανές ότι αλλάζουν πολλά ακόμη και στις κατευθύνσεις των εξοπλιστικών προγραμμάτων, αφού οι ζημιές στην Αεροπορία Στρατού πρέπει να αποκατασταθούν. Αν επιβεβαιωθεί η εικόνα της καταστροφής το κόστος μπορεί να αγγίξει τα 2 δις, λένε Αξιωματικοί που έχουν υπηρετήσει στην Αεροπορία Στρατού.
Από το Στεφανοβίκειο επιμένουν ότι οι απαραίτητες προειδοποιήσεις είχαν γίνει εγκαίρως. Εντολές δεν δόθηκαν και είναι μάλλον αφελές να πιστεύει οποιοσδήποτε ότι η μεταστάθμευση μιας ολόκληρης βάσης όπως το Στεφανοβίκειο, θα μπορούσε να γίνει μόνο με απόφαση του διοικητή της. Θα βρεθεί άκρη στην αλυσίδα των ευθυνών;
Μιχάλης Χουρδάκης: Ανεξάρτητος Βουλευτής Θεσσαλονίκης (εκλεγμένος με την Πλεύση Ελευθερίας)
Το πόσο σοβαρό είναι το ζήτημα με το Στεφανοβίκειο, προκύπτει και από τη σύσκεψη που έγινε στις αρχές της εβδομάδας προκειμένου να αποφασιστεί ποια θα είναι η βάση που θα την αντικαταστήσει! Είναι προφανές ότι το Στεφανοβίκειο είναι αδύνατον ή τουλάχιστον πάρα πολύ δύσκολο να λειτουργήσει ξανά. Τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού θα πρέπει να αποκτήσουν νέα βάση και το αντικείμενο της σύσκεψης ΓΕΕΘΑ-ΓΕΣ ήταν ακριβώς αυτή η επιλογή.
Από το Data Journalists