Για τις δημοσκοπήσεις

Του Θανάση Μπατσόπουλου

  H τελευταία δημοσκόπηση της MRB είναι αποκαλυπτική για το πως διαμορφώνεται ένα αποτέλεσμα δημοσκόπησης ανάλογα με τις επιθυμίες του εντολέα.Οι απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχοντες σε αυτήν την δημοσκόπηση σε μία και μόνον ερώτηση από όλες υπαγορεύουν για να υποθέσουμε το πιο πάνω συμπέρασμα.

Στο ερώτημα λοιπόν ‘ τι θα προτιμούσατε να κάνετε μετά την κρίση,οι απαντήσεις που δόθηκαν οδηγούν αναπόφευκτα ότι δύο τινά μπορεί να συμβαίνουν. Η ότι ο δημοσκόπος απευθύνεται σε επιλεγμένη κοινωνική τάξη με εύρωστα οικονομικά και νεοφιλελεύθερη νοοτροπία ή ότι οι ερωτώμενοι προσπαθούν με τις απαντήσεις τους να παραπλανήσουν το αποτέλεσμα εκφράζοντας την δυσπιστία τους στους δημοσκόπους με αυτόν τον τρόπο.   

Η ανάγνωση όμως των απαντήσεων που έδωσαν οι ερωτώμενοι που δεν χρειάζεται να είναι και τόσο προσεκτική. μάλλον οδηγεί στην περίπτωση της επιλεγμένης κοινωνικής τάξης.  Γιατί ποιοι άλλοι θα ήταν αυτοί  που αποτελούν το 35% των ερωτηθέντων ότι αυτό που θα έκαναν μετά την κρίση είναι να πάν στο κομμωτήριο, το 28% να πάει διακοπές στο εσωτερικό, το 12% στο εξωτερικό το 20% να αγοράσει είδη ένδυσης, το 13% να κάνει περιποίηση ομορφιάς, το 11% να αγοράσει ηλεκτρικές συσκευές, το 8% έπιπλα ,το 4% αυτοκίνητο.

Ομως δεν μπορεί να μην αποτελεί περίεργο το γεγονός ότι ούτε 1% των ερωτηθέντων  δεν απάντησε  πως επιθυμεί εργασία για να ζήσει ή ότι επιθυμεί αύξηση της σύνταξης πείνας που παίρνει,ότι επιθυμεί εξασφαλισμένης  υγειονομικής περίθαλψη, εξασφαλισμένες σπουδές από κάθε πλευρά καθώς και τόσες άλλες τέτοιες απαιτήσεις από πληθυσμό μάλιστα που αποτελεί τον βασικό κορμό της κοινωνίας  στην χώρα μας  που σήμερα  υποφέρει από ανέχεια.

Πώς όμως να υπάρχουν τέτοιες απαντήσεις όταν  αυτή η πολυπληθής κοινωνία  έχει αποκλειστεί από την συμμετοχή της στην δημοσκόπηση. Η δεύτερη περίπτωση της παραπλάνησης θα πρέπει να αποκλειστεί γιατί οι ερωτώμενοι θα έπρεπε να έχουν προσυνεννοηθεί για να
δώσουν  ίδιες τέτοιου είδους παραπλανητικές απαντήσεις.  

Αυτή λοιπόν και μόνον η ερώτηση της ΜRB  με τις απαντήσεις που δημοσιοποίησε επίσημα  ενισχύει την άποψη ότι οι δημοσκοπήσεις είναι αναξιόπιστες από την στιγμή  που επιλέγονται τέτοιων κοινωνικών τάξεων ερωτώμενοι που ξέρουν να διαμορφώνουν και το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Μου δίδεται όμως η ευκαιρία εξ αιτίας αυτού του γεγονότος να αναφερθώ σε μια προσωπική εμπειρία. Σε τηλεφωνική συνέντευξη που μου ζητήθηκε
από δημοσκοπική εταιρεία πολιτικού ενδιαφέροντος το τελευταίο ερώτημα της κυρίας  που μου έθετε τα ερωτήματα  ήταν αν επιθυμώ να συμμετέχω και σε επόμενες  δημοσκοπήσεις του είδους αυτού. Αρνήθηκα κατηγορηματικά.

Σε αυτό όμως το τελευταίο ερώτημα σίγουρα συναίνεσαν πολλοί. Τα
συμπεράσματα λοιπόν δικά σας  για το που αποσκοπεί η τήρηση αρχείου αυτών που έχουν συμμετάσχει σε προηγούμενες δημοσκοπήσεις.