Η μεγάλη παραπλάνηση στην εκπαίδευση: Η κατάσταση παραμένει δραματική

Του Ειδικού Συνεργάτη

Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών -κάθε ένας  για τους δικούς του λόγους (κομματικούς , ιδεολογικούς, προσωπικούς, κλπ)- μόλις ανακοινώθηκε ότι θα πρέπει να  ανταποκριθεί στην “εξ αποστάσεως” εκπαίδευση ξεκίνησε από το απόλυτο μηδέν. (Για πολλούς δεν ξεκίνησε καν, και το εξηγώ παρακάτω).

Το πρώτο έγγραφο στάλθηκε από τις  Περιφερειακές Διευθύνσεις στις σχολικές μονάδες στις 18/3. Οι εκπαιδευτικοί ξεκίνησαν να ενημερώνονται από τους Διευθυντές στις 19/3.

Ουσιαστικά, τις πρώτες ημέρες, χωρίς οδηγίες  και με “οδηγό” μικρά video που είχαν ανεβάσει εκπαιδευτικοί στο YouTube, ξεκίνησαν να “στήνονται”  τα μαθήματα σε δύο εκπαιδευτικές πλατφόρμες https://eclass.sch.gr, https://auth.e-me.edu.gr.

Μετά “ανέβηκαν” οι οδηγίες στη σελίδα του Υπουργείου. https://mathainoumestospiti.gov.gr/sychnes-erotiseis/

Στις 23/3 οι διευθυντές των σχολείων ενημέρωναν τους γονείς πως οι μαθητές θα πρέπει να μεριμνήσουν για την εγγραφή των μαθητών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

“Βήμα 5. Οι γονείς/κηδεμόνες, με ευθύνη του Διευθυντή, μεριμνούν για την εγγραφή των μαθητών στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ). Με την εγγραφή τους οι μαθητές/τριες αποκτούν μαθητικό λογαριασμό ΠΣΔ μέσω του οποίου έχουν την δυνατότητα να συνδεθούν στις διαθέσιμες πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης στη σελίδα https://register.sch.gr/students/ .

Βήμα 6. Οι μαθητές/μαθήτριες με την βοήθεια των γονέων/κηδεμόνων μετά την απόκτηση λογαριασμού από το ΠΣΔ (από το πρώτο βήμα) εισέρχονται για μια φορά στην πλατφόρμα…..”

Ο χρόνος απόκρισης του συστήματος -server του Υπουργείου Παιδείας τόσο για την εγγραφή των μαθητών από τους γονείς, όσο και τη δημιουργία μαθημάτων από τους εκπαιδευτικούς ήταν από μια ώρα έως μια ημέρα!!!

  • Το δίκτυο ήταν υπερφορτωμένο
  • Το δίκτυο είναι παλαιό (  σε πολλές περιοχές  είναι 80% ADSL και όχι VDSL)
  • Οι ταχύτητες μικρές
  • Αλλά το κυριότερο ο server του Υπουργείου δεν ανταποκρινόταν

…..και αυτό συνεχιζόταν για σχεδόν δύο εβδομάδες μέχρι που έγινε “κύριο θέμα” στα social media και μετά ανακοινώθηκε – όχι επίσημα- ότι έγινε αναβάθμιση στον sever του Υπουργείου.

Η κατάσταση βελτιώθηκε … ελαφρώς!!

Πολλοί ενημέρωσαν ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση δεν θα ασχοληθούν καθόλου.

Πόσοι από τους μαθητές έκαναν την εγγραφή στην πλατφόρμα και πόσοι από τους καθηγητές ανέβασαν μαθήματα;

(Υπάρχει σε γράφημα του υπουργείου αλλά πολύ αμφιβάλω για τα ποσοστά που είδα). Μετά, την 1η Απριλίου,  ήρθε η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ για τα Γυμνάσια. Στο Λύκειο ξεκίνησε περίπου 16 Μαρτίου. Οι ημερομηνίες έναρξης είναι ενδεικτικές.

Ο χρόνος υλοποίησης άρχισε να μετά από αυτές τις ημερομηνίες.

Για κάποιους εκπαιδευτικούς και η ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ και η ΣΥΓΧΡΟΝΗ δεν ξεκίνησε ποτέ!!

  • Δεν τους ενδιαφέρει γιατί είναι κοντά στην σύνταξη
  • Δεν μπορούν να ανταποκριθούν σ΄ αυτό το είδος της εκπαίδευσης
  • Δεν έχουν εξοπλισμό
  • Δεν μπορούν να χειριστούν τις Πλατφόρμες
  • Δεν έχουν βοήθεια
  • Δεν δεσμεύονται από πουθενά

Σε περιοχές όπου το ποσοστό των εκπαιδευτικών 70% κοντά στην σύνταξη η ανταπόκριση είναι περιορισμένη.

Πχ στο Γυμνάσιο Κόνιτσας, το ποσοστό απόκρισης στην ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ είναι περίπου 40% και στην ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ περίπου 50% και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου σε σύνολο 98 μαθητών.

Σε πολλές περιοχές υπάρχουν ιδιαιτερότητες που αγνοεί το υπουργειο.

  • Οι μαθητές στο σύνολό  τους  προέρχονται από φτωχές οικογένειες.
  • Γυμνάσιο και Λύκειο για την ευρύτερη περιοχή υπάρχει μόνο σε ένα σημείο.
  • Μεγάλος αριθμός μαθητών μετακινούνται καθημερινά είτε με λεωφορεία  είτε με ΙΧ από απομακρυσμένα χωριά γύρω, σε χρόνο που φτάνει τη  ώρα και 40 λεπτά
  • Πολλοί μαθητές λόγω των μεγάλων αποστάσεων και ειδικά το χειμώνα δεν μετακινούνται αλλά “φιλοξενούνται ” σε μαθητικές εστίες
  • Πολλοί μαθητές δεν έχουν internet και πολλοί γονείς δεν μπορούν να ανταποκριθούν
  • Σχεδόν όλοι οι μαθητές που “συμμετείχαν” δεν συνδεόταν μέσω PC ή Laptop αλλά από τα κινητά τους τηλέφωνα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν ή να ανοίξουν ένα έγγραφο!!
  • Πολλοί μαθητές δεν έχουν email. Φωτογραφίζουν τις απαντήσεις από το τετράδιο και τις στέλνουν με MMS

Τα μέχρι τώρα μαθήματα ήταν επαναλήψεις, ώσπου ” έσκασε μύτη” η εγκύκλιος ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν και να προχωρήσουν παρακάτω στην ύλη.

Πώς όμως με τους μισούς ή και λιγότερο μαθητές;

Ειδικά με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, ειδικά των παραμεθόριων περιοχών που δεν έχουν  εξοπλισμό;

Μετά τις  13/4  και μετά το έγγραφο του Υπουργείου ότι μπορούν “να καλύψουν και θέματα πέραν των επαναλήψεων της έως σήμερα διδαχθείσας ύλης, κάνοντας χρήση μεθόδων τόσο σύγχρονης όσο και ασύγχρονης διδασκαλίας” χωρίς να έχουν λυθεί στοιχειώδη προβλήματα καθολικής συμμετοχής των μαθητών και υλικοτεχνικού εξοπλισμού προς εκπαιδευτικούς και μαθητές αλλά και χωρίς να έχουν κανένα επίσημο έγγραφο για την συνέχιση των μαθημάτων μέχρι Μ. Τρίτη 14 Απριλίου και επανέναρξη στις Τρίτη 21/4, αποφάσισαν να διακόψουν τα μαθήματα μέχρι νεωτέρας.

Πρώτα ανακοινώνει ότι θα χορηγήσει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές “εξοπλισμό”  και αφού γίνεται ο σχετικός “ντόρος” στα ΜΜΕ μετά από δύο ημέρες το αποσύρει και ούτε κουβέντα, ούτε από το Υπουργείο ούτε από την ίδια.