Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει επικεφαλής για τις εθνικές εκλογές: Σωκράτης Φάμελλος -Το απέδειξε -πάλι- στη Βουλή- στραπατσάροντας Φλωρίδη-Μητσοτάκη – Κορυφαία κίνηση ο ίδιος πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ με τον Τσίπρα υποψήφιο Πρωθυπουργό της Δημοκρατικής Παράταξης

Γράφει ο Γιώργος Λακόπουλος

Είναι ένα κείμενο 5.000 λέξεων. Αλλά αξίζει να το διαβάσουν όσοι τουλάχιστον ενδιαφέρονται για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ. Είναι η πρόσφατη ομιλία του Σωκράτη Φάμελλου στη Βουλή, στο Νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τους Κώδικες.

Με γνώση, μεστό πολιτικό λόγο, επιχειρήματα, εμπροσθοβαρή οπτική, αυτοπεποίθηση και καλή σκηνική παρουσία, κονιορτοποίησε τον ατυχή Γ. Φλωρίδη που βρέθηκε απέναντί του, αλλά και τον Κυριάκο Μητσοτάκη που, αν τον παρακολουθούσε από κάπου, μάλλον εύχεται να μην τον έχει αντίπαλο.

Ο Φάμελλος στάθηκε στο ύψος του ρόλου του από την πρώτη στιγμή που ανάλαβε να καλύπτει την απουσία Κασσελάκη στη Βουλή. Και αυτό τον καθιστά λύση για τον ΣΥΡΙΖΑ. Αν ήταν κανονικό κόμμα θα την αξιοποιούσε:

 -Να πάει τις ευρωεκλογές και στις εθνικές εκλογές με επικεφαλής τον Φάμελλο, αν προκύψει ότι  μπορεί να επικρατήσει και τα σκυλιά δεμένα. Αν όχι ο ΣΥΡΙΖΑ, σίγουρα δεν θα διασυρθεί.   

Επειδή ο Μητσοτάκης θα κοντύνει, ούτως ή άλλως στην επομένη εθνική κάλπη -εκτός αν συνεχίσει να έχει απέναντι τον Κασσελάκη και τον Ανδρουλάκη- θα  τεθεί θεμα μεταλογικών εξελίξεων με το ερώτημα: ποιος θα είναι ο πρωθυπουργός μιας προοδευτικής κυβέρνησης.

Σε αυτή τη  βάση ο Φάμελλος μπορεί να οδηγήσει τον ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές- στις οποίες ο ΣΥΡΙΖΑ θα πάει καλύτερα από ότι με οποιονδήποτε άλλον επικεφαλής- και αφού δεν θα τις κερδίσει ο ίδιος, να προτείνει ως πρωθυπουργό της συνεργασίας των δημοκρατικών δυνάμεων στην επόμενη Βουλή τον Αλέξη Τσίπρα.

Είναι μια ευφυής στρατηγική που μόνο κέρδος θα φέρει στον ΣΥΡΙΖΑ. Η προεδρία Φάμελλου και στις δυο επόμενες εκλογικές αναμετρήσεις εγγυάται σοβαρότητα, αξιοπιστία, ευπρέπεια και τεκμηριωμένο πολιτικό  λόγο. Και ταυτόχρονα αφήνει ανοικτό το δρόμο για την επιστροφή του Τσίπρα στην πρωθυπουργία- έχοντας προετοιμάσει επαρκή κυβερνώσα ομάδα από το χώρο όλων των δημοκρατικών δυνάμεων.

 Αν ο  ΣΥΡΙΖΑ μείνει στα χέρια του Κασσελάκη, απλώς θα συνεχίσει να εξαερώνεται…

 Αν το δουν έτσι οι σκεπτόμενοι άνθρωποι στον ΣΥΡΙΖΑ θα δώσουν τέρμα στον διασυρμό τους και την διαρκή αποδυνάμωση του κόμματος του -που, αν μη τι άλλο, θα αποκτήσει αξιοπρέπεια και  συγκροτημένη ηγεσία. Αν κάτι δεν καταλαβαίνουν ας διαβάσουν, ή ας δουν την ομιλία του Φάμελλου-και, αν έχουν κανένα καλύτερο, ας τον ακολουθήσουν.

Είναι  από τα πληρέστερα πολιτικά κείμενα της τελευταίας περιόδου από την αντιπολίτευση:

“Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κύριοι Υπουργοί, συζητάμε σήμερα ένα σημαντικό νομοσχέδιο για την απονομή της δικαιοσύνης. Όμως μέχρι πριν από λίγο έξω από τη Βουλή αλλά και σε όλους τους νομούς της Ελλάδας οι αγρότες της χώρας μας, αλλά και σε όλα τα πανεπιστήμια οι φοιτητές και ο πανεπιστημιακός κόσμος, οι μαθητές και οι δάσκαλοι της χώρας μας, διεκδικούν και αυτοί το δίκιο τους. Και είναι απολύτως συναφές με τη συζήτηση που κάνουμε σήμερα για τη δικαιοσύνη.

Τι ζητά η ελληνική κοινωνία σήμερα; Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η κοινωνία ζητάει να μπορεί να προκόψει στον τόπο της. Γιατί η Κυβέρνηση δεν της το επιτρέπει ούτε στους αγρότες και στην ύπαιθρο ούτε στα νέα παιδιά της χώρας μας. Η Κυβέρνηση δεν δίνει θετική απάντηση ούτε στο αίτημα επιβίωσης των επαγγελματιών, των βιοτεχνών, των νοικοκυριών. Γιατί; Γιατί δεν δίνει μια θετική απάντηση στο αίτημα προκοπής και επιβίωσης; Γιατί πολύ απλά την απάντηση αυτή την έχει δώσει είτε φανερά είτε κρυφά στην αισχροκέρδεια, στα ολιγοπώλια, στα καρτέλ. Γιατί αυτοί δεν έχουν κανένα πρόβλημα. Αυτοί μια χαρά ζουν και βασιλεύουν. Το θέμα είναι τι κάνει η κοινωνία.

Έχει δώσει θετική απάντηση ο κ. Μητσοτάκης στο ξεπούλημα της υγείας. Τώρα δίνει θετική απάντηση στο ξεπούλημα της παιδείας. Έχει δώσει ήδη θετική απάντηση για την ενέργεια, για το νερό, να ξεπουληθούν όλα. Και φυσικά ως μετρ της υποκρισίας μας φέρνει σήμερα ένα νομοσχέδιο να συζητήσουμε για δικαιοσύνη, ενώ ο κόσμος ψάχνει το δίκιο του. Γιατί; Γιατί είστε μια Κυβέρνηση της αδικίας κύριε Φλωρίδη. Αυτός είναι ο τίτλος σας. Αφήστε τα μεγάλα λόγια για τη δικαιοσύνη, που είναι και ψεύτικα όπως αποκαλύψαμε στις επιτροπές και συνεχίζουμε και σήμερα.

Με αφορμή όμως τη σημερινή νομοθέτηση αξίζει να κάνουμε μία συζήτηση για τη συνέπεια της Κυβέρνησης. Δηλαδή ποια νομοσχέδια έρχονται γρήγορα, ποια καθυστερούν στα ντουλάπια και με ποιο ευφυολόγημα παρουσιάζονται. Είναι οι ρυθμίσεις –γιατί δεν είναι μεταρρύθμιση- που φέρνει η Κυβέρνηση σύμφωνες με το ευρωπαϊκό κεκτημένο; Είναι σύμφωνες με τις ανάγκες του κράτους δικαίου, του Συντάγματος; Είναι σύμφωνες με αυτό που θέλει η επιστήμη; Λαμβάνονται υπόψη οι επιστήμονες;

Προσέξτε τώρα. Την προηγούμενη εβδομάδα που συζητούσαμε για το νόμο πλέον του δικαιώματος στο γάμο, ο κύριος Πρωθυπουργός, ο κ. Σκέρτσος μας έλεγαν ότι αυτό προτείνουν οι αρμόδιοι φορείς, οι επιστήμονες και το ευρωπαϊκό κεκτημένο και το Σύνταγμα. Και συμφωνώ. Ήταν ένα νομοσχέδιο το οποίο είχε ένα πρόσημο μεταρρύθμισης. Προσέξτε, ένα νομοσχέδιο με πρόσημο μεταρρύθμισης, η Κυβέρνησή σας δεν μπορεί να το περάσει μόνη της. Δεν μπόρεσε να το περάσει μόνη της! Το ένα τρίτο των Βουλευτών σας αρνήθηκαν να στηρίξουν αυτό το νομοσχέδιο. Άρα τι κρατάμε ως πρώτο συμπέρασμα; Μιλάμε για μία Κυβέρνηση που δεν έχει τη δύναμη και δεν έχει την πλειοψηφία να προχωρήσει έστω μία μεταρρύθμιση ισότητας και δικαιωμάτων, που είναι συνταγματική υποχρέωση.

Από τη μία μεριά μας λέτε ότι σε εκείνο το νομοσχέδιο ήταν σύμφωνοι οι επιστήμονες. Και στο σημερινό νομοσχέδιο γιατί δεν ακούτε τους επιστήμονες; Γιατί δεν ακούτε τους φορείς; Γιατί δεν ακούτε το νομικό κόσμο; Όπου σας συμφέρει, χρησιμοποιείτε την επιστήμη;

Ας μην κρυβόμαστε. Το προηγούμενο νομοσχέδιο δεν το προχωρήσατε -το νόμο πλέον- γιατί το έλεγαν οι επιστήμονες, ούτε γιατί ήταν ήδη μία κατάκτηση της κοινωνίας. Είχαμε προηγηθεί εδώ και πάρα πολύ καιρό με πρόταση νόμου. Το καταθέσατε, γιατί ξέρατε ότι ερχόταν το ψήφισμα καταπέλτης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Για να μιλήσουμε για κράτος δικαίου -μιας και είναι το θέμα της δικαιοσύνης που συζητάμε σήμερα- είναι ξεκάθαρο ότι το κάνατε γιατί ήθελε ο κ. Μητσοτάκης να αμβλύνει τις εντυπώσεις και να δημιουργήσει ένα φιλοευρωπαϊκό προφίλ.

Όμως προσέξτε, ενώ εκείνος ο νόμος αφορούσε σε ρυθμίσεις διατάξεων του αστικού κώδικα δεν ήρθε ο κ. Φλωρίδης να το υπερασπιστεί, ήρθε ο κ. Σκέρτσος. Και ξέρετε ποιο είναι το απίστευτο; Δεν το ψήφισε ο Υφυπουργός Δικαιοσύνης. Με ποια αξιοπιστία έρχεστε τώρα, το δίδυμο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, να μας πείτε για κράτος δικαίου και σύστημα δικαιοσύνης όταν ο Υφυπουργός δεν ψήφισε ένα νομοσχέδιο που έλεγε ο εισηγητής Υπουργός ότι είναι συνταγματική υποχρέωση; Δηλαδή, έχετε δίπλα σας στα Έδρανα έναν Υφυπουργό ο οποίος δεν σέβεται το Σύνταγμα, δεν σέβεται το ευρωπαϊκό κεκτημένο, δεν σέβεται τα δικαιώματα; Θέλετε να υπάρχουν αόρατα παιδιά και αόρατοι γονείς και έρχεστε να μας μιλήσετε σήμερα για δικαιοσύνη; Είναι αυτή κατάσταση, κύριε Φλωρίδη;

Αλλά εγώ δεν θα ασχοληθώ με το αν ο κ. Φλωρίδης είναι Αριστερός ή Δεξιός, που μαλώνατε προηγουμένως. Είναι ξεκάθαρα δεξιά πολιτική και συντηρητική αυτή την οποία υλοποιεί και είναι ταγμένος σε αυτήν. Μην σας πω ότι αυτά έκανε και από πριν, που υποκριτικά το έπαιζε εκσυγχρονιστής, αλλά μιλάμε για το σήμερα, μιλάμε για μια δεξιά κυβέρνηση με συντηρητική πολιτική, μια κυβέρνηση αδικίας. Αυτή υπηρετεί, ας μη κρυβόσαστε.

Όμως θέλω λιγάκι να ξεκαθαρίσουμε για ποιον λόγο έρχεται η Κυβέρνηση σήμερα και παραβιάζει αυτά που λένε οι επιστήμονες. Πολύ απλά γιατί το τι είναι πραγματικά δίκαιο δεν αφορά κανέναν από εσάς. Διότι ο μόνος σκοπός, ο μόνος λόγος για τον οποίον νομοθετείτε είναι γιατί κλείνετε το μάτι στα συμφέροντα. Αυτό είναι το πρόβλημα. Για συμφέροντα λίγων δεν χρησιμοποιείτε τον κανόνα δικαίου. Γι’ αυτό και η κοινωνία μας σήμερα βιώνει μια βαθιά αδικία.

Να σας πω ένα παράδειγμα, γιατί δεν είναι σήμερα μόνο που δεν σέβεστε τους επιστήμονες; Εδώ τους τιμωρήσατε τους επιστήμονες στην περίπτωση του Εθνικού Αστεροσκοπείου γιατί προέβλεψαν την πλημμύρα της Θεσσαλίας, γιατί δημοσιοποίησαν τις προβλέψεις για τον Daniel, τις οποίες αγνοήσατε με αποτέλεσμα να πνιγεί η αριστεία σας και η ετοιμότητά σας στη Θεσσαλία.

Άρα ούτε μεταρρυθμίσεις προχωράτε, ούτε την επιστήμη αξιοποιείτε, ούτε έχετε σκοπό την ενίσχυση του κράτους δικαίου. Έχετε ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει ένα δόγμα, την αυστηροποίηση των ποινών –προσέξτε- και την τιμωρία της μικρομεσαίας εγκληματικότητας. Για ποιον λόγο; Για να λύνει και να δένει η μεγάλη εγκληματικότητα πολλές φορές με απόλυτη γνώση της Κυβέρνησης. Αυτό δε γίνεται;

Αυτό δεν γίνεται, κύριε Πλεύρη; Είναι δυνατόν να παρακολουθείται ο Αρχηγός του Στρατού, εσείς που το παίζετε και υπερπατριώτης, και να μην έχουμε μία απάντηση εδώ και τόσους μήνες; Είναι αυτό θέμα προστασίας της πολιτείας και προστασίας εθνικής ασφάλειας; Μη μιλάτε, κύριε Πλεύρη. Έχετε βεβαρημένο παρελθόν.

Εδώ όμως έχουμε σοβαρά προβλήματα και σε άλλο επίπεδο. Δεν είναι μόνο ότι η μεγάλη εγκληματικότητα λύνει και δένει. Έχουμε σοβαρά προβλήματα καθυστέρησης της δικαιοσύνης. Θα έχουμε προβλήματα εμφράγματος και στα δικαστήρια και τελικά θα έχουμε και ελλιπή απόδοση της δικαιοσύνης και αύξηση της εγκληματικότητας στην κοινωνία και υπερπληθυσμό στα σωφρονιστικά καταστήματα.

Ο μόνος στόχος για τον οποίον φέρνετε το νομοσχέδιο είναι για να εξυπηρετήσετε την επικοινωνιακή σας εικόνα. Καταρχήν το φέρνετε για να κάνετε μία χάρη στη φράξια Σαμαρά -τώρα βέβαια πρέπει να τη λέμε Σαμαρά-Βορίδη διότι τα πράγματα έχουν αρχίσει και ξεφεύγουν για τον κ. Μητσοτάκη. Θέλετε να εξευμενίσετε λοιπόν την ακροδεξιά φράξια της Νέας Δημοκρατίας και να παραπλανήσετε για ακόμη μια φορά το εκλογικό ακροατήριο.

Ποιο είναι λοιπόν το ιδεολογικό στίγμα; Άκουσα κάποια στιγμή τον κύριο Υφυπουργό, αν δεν κάνω λάθος, να λέει ότι αυτό το νομοσχέδιο έχει το ιδεολογικό και πολιτικό υπόβαθρο της Νέας Δημοκρατίας. Να σας το περιγράψω πολύ απλά: Όταν περιστέλλονται δικαιώματα η κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας είναι μπετόν αρμέ. Όταν ερχόμαστε να συζητήσουμε για δικαιώματα, όπως την ισότητα στον γάμο, το ένα τρίτο δεν ψηφίζει. Αυτή είναι η κατάσταση.

Εμείς όμως σεβόμαστε τον όρκο μας στο Σύνταγμα. Δεν είμαστε αλά καρτ. Εμείς δεν θα αφήσουμε να ξεχαστούν ούτε όσα εκθέτουν τη χώρα μας, και το απέδειξε το Ευρωκοινοβούλιο, ούτε όσα μας κάνουν μαύρο πρόβατο στην Ευρώπη. Δεν μας αρέσει να είμαστε στην ίδια κατηγορία με την Ουγγαρία του Ορμπάν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Αν εσάς σας αρέσει, μην κάνετε τίποτα, αλλά είναι προσβλητικό για αυτή την αίθουσα και για την ιστορία του ελληνικού κράτους.

Εμείς λοιπόν θα υπερασπιζόμαστε τη λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών, θα στεκόμαστε αντίπαλοι σε όσους φέρνουν προσκόμματα στην απόδοση δικαιοσύνης και σε όσους φιμώνουν την ελευθερία του Τύπου. Αυτά σας καταλόγισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δυστυχώς.

Για ποια δικαιοσύνη μιλάτε όταν δεν ανέχεστε  το ψήφισμα του ανώτατου αιρετού οργάνου της Ευρώπης μας; Για ποια δικαιοσύνη μιλάτε όταν ακόμα και το πόρισμα της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής το θάψατε, όταν επιχειρήσατε να δώσετε με δική σας ψήφο αμνηστία στον κ. Καραμανλή σε αντίθεση με την Ευρωπαία Εισαγγελέα; Ποια δικαιοσύνη είναι αυτή; Πείτε μου πού γράφεται ότι μπορεί μια κυβέρνηση μιας ευρωπαϊκής χώρας να αρνείται να δει μια επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου; Και θα πάει μετά ο Πρωθυπουργός να μιλήσει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, να εκπροσωπήσει την πατρίδα μας, λέγοντάς τους «σας έχω γραμμένους στα παλιά μου τα παπούτσια». Την Επιτροπή LINE, που ήρθε εδώ, γιατί δεν την είδατε; Γιατί δεν δεχτήκατε να συνομιλήσετε με τους Ευρωβουλευτές όλης της Ευρώπης; Δεν ανήκετε τώρα στην ευρωπαϊκή οικογένεια; Δεν είστε εσείς οι «μένουμε Ευρώπη», που μας λέγατε; Δεν είστε. Υποκρισία ήταν και αυτό που κάνατε τότε.

Αντί να δώσει ουσιαστικές απαντήσεις ο κ. Μητσοτάκης και να λύσουμε κάποια προβλήματα του κράτους δικαίου -εμείς θα ήμασταν μαζί του έστω εκ των υστέρων- απαξιώνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και επιτίθεται στους Ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ γιατί είπαν την αλήθεια. Ζητάει από Ευρωβουλευτές να λένε ψέματα για να καλύψει τα δικά του τραγικά λάθη, για να μην πω εγκληματικά λάθη, εις βάρος της Ελλάδας.

Όμως, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, μέρες που είναι, γιατί σε λίγες μέρες κλείνει ένας χρόνος από το έγκλημα των Τεμπών και εφόσον μιλάμε για θέματα δικαιοσύνης, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στις πολύ μαύρες σελίδες που γράφονται αυτές τις μέρες στα θέματα δικαιοσύνης της χώρας μας όσον αφορά το έγκλημα στα Τέμπη.

Καταρχήν γνωρίζετε ότι το ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου αναφέρεται και στο σοβαρό ζήτημα της έλλειψης αμεροληψίας στην έρευνα στα Τέμπη. Δεν είναι κρυφό ότι ήταν κυβερνητική επιλογή να απορρίψετε την πρόταση για προκαταρκτική επιτροπή. Αυτό το κάνατε με την ψήφο σας. Έτσι παρεμποδίσατε στην πράξη μία έρευνα για τις ευθύνες του κ Καραμανλή. Όμως σας πείραξε το ότι εμείς πήραμε την πρωτοβουλία, ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και ο Ευρωβουλευτής μας, ο κ. Αρβανίτης, μαζί με πολλούς Βουλευτές μας, να βάλουν τους γονείς των θυμάτων στο Ευρωκοινοβούλιο; Φτάνετε μέχρι σε σημείο να αμφισβητήσετε τη δυνατότητα των συγγενών των θυμάτων να μιλήσουν για το δίκιο και την αλήθεια στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο; Και μας κατηγορείτε για αυτό;

Είμαστε υπερήφανοι για αυτό. Είμαστε περήφανοι γιατί παίρνουμε πρωτοβουλίες για το κράτος δικαίου. Είμαστε περήφανοι γιατί η αλήθεια ακούγεται στο Ευρωκοινοβούλιο. Το πρόβλημα είναι ότι δεν ακούγεται από εσάς.

Είναι δυνατόν να σας στενοχωρεί το ότι πάει γρήγορα στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το θέμα αυτό;

Η υποβάθμιση δημοκρατίας είναι πλέον ένα επίδικο της ελληνικής κοινωνίας, που συνδέεται με την απαξίωση και αναξιοπιστία της πολιτικής που εκπέμπει δυστυχώς και πολλαπλασιάζει ο κ. Μητσοτάκης.

Σας ανησυχεί η καθολική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας για αλήθεια; Διότι ήρθατε εδώ για να μας μιλήσετε για δίκαιο. Ποιο δίκαιο; Πού βρήκατε εσείς το δίκιο για να μιλήσετε για αυτό; Είναι δυνατόν μπροστά στη μνήμη των πενήντα επτά ανθρώπων που χάθηκαν στα Τέμπη, στην πλειοψηφία τους νέων ανθρώπων, σε ένα έγκλημα για το οποίο υπάρχουν ξεκάθαρες πολιτικές ευθύνες, να καταπατείται κάθε έννοια δικαίου, κάθε έννοια δικαιοσύνης; Είναι χυδαίο το ότι χθες αποφασίσατε να κλείσετε τον κατάλογο των μαρτύρων στην Εξεταστική Επιτροπή. Είναι προσβολή στην Ελληνική Δημοκρατία, στο κράτος δικαίου, στα θύματα και στους συγγενείς τους, είναι προσβολή στην ιστορία.

Είναι δυνατόν να επιχειρείτε να φιμώσετε την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής; Πού έχει ακουστεί αυτό; Αρνηθήκατε να καλέσετε – κύριε Πρόεδρε, πρέπει να πω τα ονόματα- τον κ. Γενιδουνιάς, τον πρόεδρο των μηχανοδηγών, τον κ. Κατσιούλη που ήταν πρόεδρος της επιτροπής TECH και είχε παραιτηθεί στέλνοντας επιστολή αναδεικνύοντας τα ελλείμματα, τον κ. Σπηλιόπουλο, Πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, που επίσης παραιτήθηκε το 2020 με επιστολή προς τον κ. Μητσοτάκη απ’ ό,τι διαβάζουμε, τον κ. Τσαλίδη διευθύνοντα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που επίσης παραιτήθηκε το 2021 με επιστολή προς τον κ. Καραμανλή, τους πραγματογνώμονες είτε του Δημοσίου είτε των συγγενών. Για να μην πω ότι κρύβετε από την Εξεταστική τον κ. Τριαντόπουλο, τον κύριο Υφυπουργό, που απ’ ό,τι φαίνεται με εντολή του, γιατί αυτό έχει αφήσει να εννοηθεί ο κ. Αγοραστός, έγινε το μπάζωμα στα Τέμπη, όπου κρύφτηκαν πειστήρια αυτού του εγκλήματος.

Και κλείσατε την Εξεταστική Επιτροπή –ανήκουστο- χωρίς να έχει έρθει στους Βουλευτές η ποινική δικογραφία. Πού έχει ακουστεί αυτό; Για ποιο κράτος δικαίου μας μιλάτε; Μιλάτε εσείς για δικαιοσύνη; Απορώ έχετε υπηρετήσει τη νομική επιστήμη; Χωρίς να έρθει η ποινική δικογραφία στη Βουλή κλείνετε άρον-άρον την Εξεταστική; Και έχετε το θράσος μετά από μία μέρα από αυτή την επιλογή να έρχεστε εδώ να μας μιλάτε για δικαιοσύνη;

Η χθεσινή μέρα ήταν ημέρα ντροπής για την Ελληνική Βουλή με αποκλειστική ευθύνη της Νέας Δημοκρατίας. Δεν ανταποκριθήκατε ούτε στο ελάχιστο καθήκον απέναντι στη μνήμη των θυμάτων και στους συγγενείς αυτών. Το μόνο που κάνετε είναι να προστατεύετε το πρεστίζ της Κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη και των Υπουργών χωρίς ιερό και χωρίς όσιο.

Κύριες και κύριοι Βουλευτές, παρά τα μεγάλα λόγια για την τάξη και την ασφάλεια στη χώρα, υπάρχει μια καταφανής αδυναμία της πολιτείας να παρέχει στους πολίτες έστω το αίσθημα της ασφάλειας, όχι αυτή καθεαυτή την ασφάλεια. Το βασικό εκλογικό όπλο της Νέας Δημοκρατίας έχει γυρίσει μπούμερανγκ. Το δόγμα «νόμος και τάξη» κατέρρευσε. Θυμάστε αυτά τα οποία έλεγε ο κ. Μητσοτάκης όταν ανέλαβε την προεδρία της Νέας Δημοκρατίας από το 2016; Δεσμευόταν και έλεγε: «Ο νόμος και η τάξη θα επιστρέψουν το συντομότερο δυνατόν σε ολόκληρη τη χώρα».

Και τώρα ποια είναι πραγματικότητα; Ποια είναι η πραγματικότητα, κυρίες και κύριοι Βουλευτές; Έχουμε αύξηση της εγκληματικότητας. Το γνωρίζετε. Έχουμε υποκλοπές και παράνομο λογισμικό εις βάρος Υπουργών της Κυβέρνησης, του Αρχηγού του Στρατού, του Αρχηγού του τρίτου κόμματος, επιχειρηματιών, του υπεύθυνου εθνικής ασφάλειας, του υπεύθυνου εξοπλισμών. Πού ακούστηκε; Σε ποια χώρα μπορεί να γίνουν αυτά; Έχουμε μαφιόζικες εκτελέσεις, σαράντα, αν δεν κάνω λάθος. Πού είναι η εξιχνίαση; Έχουμε την «Greek Mafia». Ποιος κάνει κουμάντο τελικά σε αυτή τη χώρα; Έχουμε ιδιαίτερα ανησυχητικά φαινόμενα βίας στον χώρο των ανηλίκων. Έχουμε τα θέματα της οπαδικής βίας. Έχουμε θύματα. Έχουμε θύματα στο «Χαριλάου», στη Φιλαδέλφεια, τον αστυνομικό έξω από το γήπεδο στον Ρέντη. Και έχουμε μια κοινωνία η οποία σε θέματα ασφάλειας λέει: «Θεέ μου, μην βρέξει, μην χιονίσει και μην υπάρξει καμία πυρκαγιά. Ζήτω που καήκαμε με αυτή την Κυβέρνηση». Αυτά λέει η κοινωνία. Το ξέρετε; Για να μην πω για την ανασφάλεια των ταμείων στα σούπερ μάρκετ ή στα πρατήρια καυσίμων.

Θέλετε να σας διαβάσω και κάτι που λένε οι Έλληνες αστυνομικοί; Μιλάτε για ασφάλεια και ότι θα φέρετε, λέει, γρήγορη απόδοση της δικαιοσύνης. Θέλετε να σας διαβάσω κάτι για την εγκληματικότητα; Λοιπόν, στη Θεσσαλονίκη μπορώ να σας πω ότι το τελευταίο διάστημα γίνεται ένα έγκλημα από την άποψη του κυκλοφοριακού εμφράγματος με ένα έργο που ξεκίνησε χωρίς μελέτες πρακτικά, το «FlyOver». Και γίνεται το έλα να δεις στην πόλη. Οι πολίτες χάνουν μιάμιση ώρα τη μέρα εξαιτίας των έργων για το «FlyOver». Διαβάστε, λοιπόν, τι κάνανε οι άριστοι.

Θα το καταθέσω, κύριε Υπουργέ, για να μην λέτε μεγάλα λόγια για την ασφάλεια και την εγκληματικότητα. Επειδή δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη στην πόλη, μαζεύουν αστυνομικούς από όπου βρουν για να τους στείλουν να κάνουν την τροχαία, είτε στο «FlyOver» είτε αλλού. Λέει, λοιπόν, η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων το εξής: «Το άκρον άωτον του παραλογισμού αποτελεί ότι για να φτιαχτεί το «FlyOver», χθες έφτασαν σε σημείο να αποσπάσουν αστυνομικούς από την Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών και από την Αντιτρομοκρατική. Εστιάζουμε σε αυτές τις δύο υπηρεσίες διότι η μία έχει συμβάλει τα μέγιστα στην εξιχνίαση εγκλημάτων…». Γιατί για αυτό δεν μιλάμε; Για την εγκληματικότητα, τον περιορισμό και την απόδοση δικαιοσύνης. Συνεχίζω: «Έφτασαν στο σημείο να μετακινήσουν είκοσι αστυνομικούς και να οδηγήσουν την Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών σε διάλυση, όπου έμειναν μόνο αξιωματικοί οι οποίοι ασκούν διοίκηση στον κανένα». Να τα σημειώσετε όλα αυτά για οτιδήποτε συμβεί τις επόμενες ημέρες στα θέματα, παραδείγματος χάριν, των εγκλημάτων. Επίσης, λένε οι αστυνομικοί για την Αντιτρομοκρατική ότι: «Με την τρομοκρατία να κάνει δειλά δειλά την επανεμφάνισή της, βγαίνουν στη διασταύρωση για να κάνουν ρυθμίσεις κυκλοφορίας στελέχη της Αντιτρομοκρατικής που τρεις μήνες μετά θα γυρίσουν στη βάση τους για μια πιθανή ανεύρεση πιθανών τρομοκρατών».

Το καταθέτω, κύριε Πρόεδρε, για τα Πρακτικά.

Μην λέτε μεγάλα λόγια. Σας εκθέτει η πραγματικότητα.

Και βεβαίως αυτή η ανικανότητα έρχεται να καλυφθεί με τεχνάσματα, όπως αυτά που κάνει ο κ. Φλωρίδης, Μεγάλα λόγια ακούμε εδώ και πολύ καιρό, όπως ακούμε και πύρινους λόγους από τον κ. Φλωρίδη. Ψέματα όλα. Υποκρισία! Δεν καταπολεμάτε την εγκληματικότητα, ούτε αποδίδετε τη δικαιοσύνη πιο γρήγορα με αυτό που έχετε φέρει. Ένα φθηνό σόου.

Δεν μπορεί να μας μιλήσει για τάξη και ασφάλεια -και θέλω να το πω ξεκάθαρα- η Δεξιά, η παράταξη της αδικίας, η παράταξη η οποία δεν μπορεί να μιλήσει για το δίκιο του λαού γιατί υπηρετεί το δίκιο λίγων συμφερόντων. Το μόνο που κάνετε για τον ελληνικό λαό είναι αδικία και φτωχοποίηση. Και αυτό νομίζω πρέπει να είναι ξεκάθαρο.

Ας πάμε λιγάκι να δούμε τις διατάξεις του νομοσχεδίου, κύριε Πρόεδρε. Πάμε στο πρώτο ζήτημα. Είναι αποτέλεσμα επιστημονικής επεξεργασίας με νομοπαρασκευαστική επιτροπή με πρόσωπα υψηλού κύρους; Είναι ένα ερώτημα αφού μιλάμε για ένα σημαντικό νομοθέτημα. Αυτό το προβλέπει και ο ν.4622/2019 και το Εγχειρίδιο Νομοπαρασκευαστικής Μεθοδολογίας. Είναι αυτές οι αριστείες, όπως θα θυμάστε, του επιτελικού κράτους. Το εξέδωσε η Προεδρία της Κυβέρνησης. Η απάντηση είναι απλή: Όχι. Όχι, δεν είναι αποτέλεσμα καμίας τέτοιας επεξεργασίας .

Όπως επισήμανε μάλιστα η Πρόεδρος της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων -και διαβάζω από τα πρακτικά- είναι η έβδομη μεγάλη τροποποίηση των ποινικών κωδίκων από το 2019. Να λέμε την αλήθεια. Είναι και άλλες δέκα πρόχειρες. Μπορεί να έχουν φτάσει και τις δεκαεπτά. Όμως, επτά μεγάλες τροποποιήσεις προχειροδουλειές, γονατογραφήματα, από το 2019 μέχρι τώρα, γιατί μιλάμε για σταθερότητα, για ποιότητα, για αριστεία στο βασικό υπόβαθρο, αν θέλετε, της λειτουργείας της δικαιοσύνης στους κώδικες. Και λέει η Πρόεδρος «Δημιουργεί ανασφάλεια δικαίου και πρέπει να τεθεί το ερώτημα της αναγκαιότητας της τροποποίησης και αυτής της έβδομης τροποποίησης πριν δοθεί εύλογος χρόνος  στους ισχύοντες κώδικες να αξιολογηθούν και να υλοποιηθούν». Εδώ θα οδηγηθούμε. Ξανά θα αλλάξει, πολύ σύντομα. Έτσι λοιπόν απαντιέται και το τρίτο ερώτημα: Είναι μια σοβαρή μεταρρύθμιση σχεδιασμένη, μεσομακροπρόθεσμη; Όχι. Είναι του ποδαριού δουλειές, μια αποσπασματική και όχι ορθή νομοθέτηση.

Τώρα βέβαια πρέπει να σημειώσω εισαγωγικά ότι αυτό το νομοθέτημα περιέχει μέσα και τη μεγάλη συζήτηση για την ασυλία των τραπεζιτών. Να σας θυμίσω ότι ήταν η πρώτη έκθεση του κ. Φλωρίδη με το που ανέλαβε καθήκοντα. Ήρθε εδώ στις προγραμματικές δηλώσεις και είπε ψευδώς ότι αυτό ήταν ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ. Ήταν ρύθμιση του κ. Τσιάρα.

Δηλαδή έρχεται η Κυβέρνηση σήμερα να ξε-νομοθετήσει ρύθμιση που νομοθέτησε ο κ. Τσιάρας, η προηγούμενη δηλαδή ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Ωραία! Ο άριστος κ. Φλωρίδης τότε δεν ήξερε, τώρα ας πούμε ότι έμαθε και έρχεται να το αλλάξει, παρότι ο κ. Μαρινάκης τον κρέμασε και τον ξεκρέμασε κάνα δυο φορές στα μανταλάκια εκείνες τις ημέρες. Καταργεί, λοιπόν, την άδικη ρύθμιση. Την κατάργηση της ρύθμισης την είχαμε φέρει εμείς ως τροπολογία και δεν τη δεχτήκατε πριν από λίγο καιρό. Να τα λέμε όλα. Εγώ, όμως, θέλω να ρωτήσω το εξής, και θέλω μια απάντηση, κύριε Φλωρίδη. Γιατί βρήκαμε στα τελευταία άρθρα του νομοσχεδίου ότι το άρθρο 60, που αφορά στην ασυλία τραπεζιτών, δεν εφαρμόζεται άμεσα;

Ξέρετε, κυρίες κύριοι Βουλευτές, ότι τάχατες ψηφίζει άρση της ασυλίας των τραπεζικών στελεχών η Κυβέρνηση, αλλά με άρθρο στο τέλος του νομοσχεδίου λέει ότι δεν εφαρμόζεται; Και το πάει συγκεκριμένα τεσσερισήμισι μήνες μετά.

Εγώ, λοιπόν, ρωτώ, κύριε Φλωρίδη, για ποιον λόγο την ρύθμιση αυτή  για την κατάργηση της ασυλίας των τραπεζιτών , δεν την εφαρμόζετε άμεσα; Για ποιον λόγο; Θα μας απαντήσει κανείς; Εγώ, λοιπόν, ρωτώ ξεκάθαρα: Ποιο πλυντήριο, κύριε Φλωρίδη, θέλετε πάλι να υπηρετήσετε;

Για ποιον λόγο δεν εφαρμόζεται άμεσα η ρύθμιση για την άρση της ασυλίας των τραπεζιτών, που είχε προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ και είχε εντοπίσει και είχε καταγγείλει από  την  ημέρα που την έφερε ο κ. Τσιάρας;

Εμείς είμαστε ξεκάθαροι: Σε μια προοδευτική δημοκρατική συμμαχία καλούμε τους πάντες που έχουν ξεκάθαρη κατεύθυνση για μια νέα, πλατιά κοινωνική συμφωνία που θα φέρει στην Ελλάδα έναν στόχο, μια σύγχρονη, ανθρώπινη, αλλά και ισχυρή πολιτεία, που θα εξασφαλίζει και το κράτος δικαίου και τα δικαιώματα

Η πραγματικότητα είναι ότι αυτό το νομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν είναι αποτέλεσμα διαλόγου, δεν έχει επιστημονική τεκμηρίωση, δεν στηρίζεται σε εγκληματολογικά δεδομένα, και για αυτό έχει απέναντί του όλον τον νομικό κόσμο. Είναι ένας ποινικός λαϊκισμός, με επίκληση της πάταξης της ατιμωρησίας, την οποία προκαλείτε εσείς βέβαια γιατί έχετε καθαιρέσει την προϋπόθεση της καταπολέμησης της εγκληματικότητας, που είναι και οι σωστές υπηρεσίες και η λειτουργία της πολιτείας, γιατί αναιρείτε την ύπαρξη ισχυρής πολιτείας. Και άρα εσείς είστε υπεύθυνοι, δηλαδή σε εσάς οφείλετε το πρόβλημα της εγκληματικότητας που χρησιμοποιείτε ως δικαιολογία για να αυστηροποιήσετε τώρα την ποινική νομοθεσία.

Οι επιστημονικοί φορείς λένε ότι με αυτό που φέρνετε, συρρικνώνετε τις θεσμικές εγγυήσεις που πρέπει να διέπουν την ποινική δίκη. Και αντί να έχετε επιτάχυνση και βελτίωση της απόδοσης -ας το πω έτσι- της δικαιοσύνης, οδηγείτε ακριβώς στο αντίθετο αποτέλεσμα, δηλαδή υποβαθμίζετε την απονομή της δικαιοσύνης και την ποινική δίκη.

Επίσης, θέλω να σταθώ και σε ορισμένα ζητήματα ειδικότερα, τα οποία νομίζω ότι έχουν πολιτική σημασία. Πρώτον, το Κεφάλαιο Β αναφέρεται στην αύξηση των ποινών. Προβλέπει , παραδείγματος χάρη, ότι η κάθειρξη αυξάνεται κατά 33%. Ρωτάμε: Υπάρχει αυτό σε κάποια εγκληματολογική μελέτη; Δηλαδή προκύπτει από κάποια εγκληματολογική μελέτη ότι όσο αυξάνεται η ποινή, μειώνεται η εγκληματικότητα; Η απάντηση, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι όχι. Ακριβώς το αντίθετο. Γιατί, ξέρετε -εδώ που έχουμε φτάσει θα την κάνουμε αυτή τη συζήτηση, παρότι δεν είναι και πολύ βολική- υπάρχει κάποιος εγκληματίας που αποτρέπεται αν η κάθειρξη θα είναι δέκα ή δεκαπέντε χρόνια;

Να σας θέσω λίγο πιο απλό το ερώτημα; Δεν θα ήταν καλύτερο να έχουμε καλύτερη πρόληψη της εγκληματικότητας; Δεν θα ήταν καλύτερο να φοβάται ο εγκληματίας ότι θα συλληφθεί; Δεν θα ήταν καλύτερο να μην αποδυναμώνετε τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της Θεσσαλονίκης, όπως οι ίδιοι οι αστυνομικοί λένε. Δηλαδή προσέξτε την υποκρισία. Με έγγραφο που καταθέσαμε, οι αστυνομικοί λένε ότι αποδυναμώνετε τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών. Και εσείς λέτε τώρα ότι όποιον πιάσουμε, αν το πιάσουμε -που δεν ξέρουμε πότε θα πιάσετε όλα αυτά τα βαριά εγκλήματα της νύχτας- θα του βάλουμε βαριά ποινή. Ναι, αλλά τα εγκλήματα πολλαπλασιάζονται. Δηλαδή αυτό που βιώνει η  ελληνική κοινωνία, είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που λέτε. Σας διαψεύδουν οι αστυνομικοί και δυστυχώς σας διαψεύδουν και τα εγκλήματα.

Δεύτερο σημείο οι ρυθμίσεις για τους ανηλίκους. Στους ανηλίκους αυξάνετε τις περιπτώσεις εγκλεισμού στη φυλακή και μειώνετε το ηλικιακό όριο. Οπότε οι ανήλικοι

θα τιμωρούνται με εγκλεισμό και με μεγαλύτερη διάρκεια ποινής, και  οι νέοι από είκοσι ενός ετών με είκοσι πέντε, δεν δικαιούνται μείωση της ποινής λόγω ηλικίας.

Έρχεται, όμως, ο Συνήγορος του Πολίτη –που ελπίζω να τον σέβεστε, γιατί τους υπόλοιπους ανεξάρτητους θεσμούς τούς έχετε κάνει φύλλο και φτερό, ας δούμε λιγάκι αν σέβεστε τον Συνήγορο του Πολίτη- και εκφράζει προβληματισμό γιατί η βασική αρχή του Ποινικού Δικαίου των Ανηλίκων είναι ότι πρέπει να δίνουμε προτεραιότητα στην αγωγή αντί  στην τιμωρία και αν υπάρχει εγκλεισμός του ανηλίκου στη φυλακή για πολλά χρόνια, δυστυχώς, τον οδηγούμε στην οδό της παραβατικότητας σχεδόν μόνιμα. Και αυτό νομίζω ότι το απευχόμαστε όλοι.

Αντί, λοιπόν, να ακούσετε αυτά που λέει η επιστήμη, αυτά που λένε οι Ανεξάρτητες Αρχές, έρχεστε εσείς και οδηγείτε στη στέρηση της ελευθερίας σε ακατάλληλες συνθήκες, γιατί έχουμε και το πρόβλημα των συνθηκών των σωφρονιστικών καταστημάτων και ενώ όλα αυτά τα διαπιστώνει ο Συνήγορος του Πολίτη εδώ και αρκετά χρόνια σε όλες τις εκθέσεις του.

Άρα, λοιπόν, υπάρχει ένα σοβαρό θέμα και στην ποινική μεταχείριση των ανηλίκων, όπως υπάρχει σοβαρό θέμα και στη λεγόμενη υφ’ όρον απόλυση, όπου εδώ πέρα η δυνατότητα να αποφυλακιστεί κάποιος, εφ’ όσον πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις, γίνεται εξαίρεση, δεν είναι κανόνας. Και βέβαια, εδώ πέρα η διαδικασία της απόλυσης γίνεται δυσκολότερη αφού εισάγεται ένας επιπλέον όρος που δεν αφορά τη διαγωγή του κρατουμένου αλλά την επικινδυνότητα της πράξης του που τον οδήγησε στην καταδίκη, ενώ ήδη το δικαστήριο είχε αποφασίσει για όλα αυτά. Ανήκουστα πράγματα!

Η αναστολή εκτέλεσης γίνεται δυσκολότερη, άρα, περισσότεροι μικροεγκληματίες πηγαίνουν σε φυλακές, οι οποίες είναι ήδη γεμάτες επίσης, αλλά για το μεγάλο έγκλημα δεν λέτε τίποτα. Και έτσι, καθυστερεί η γέφυρα μεταξύ της φυλακής και της νόμιμης ζωής, άρα, αυξάνεται η πιθανότητα να έχουμε μεγαλύτερη εγκληματικότητα, δηλαδή να έχουμε περισσότερες αξιόποινες πράξεις στο μέλλον.

Υπάρχουν και άλλες ρυθμίσεις, κύριε Πρόεδρε, όπως οι ρυθμίσεις για τα παράβολα, όπου πρακτικά λέτε ότι όποιος έχει λεφτά μπορεί να πληρώνει ένα ακριβό παράβολο και έτσι να έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στη δικαιοσύνη, αλλά όσοι δεν έχουν λεφτά δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στη δικαιοσύνη και μιλάω για παράβολα όλων των ειδών και όλων των δικαστικών εξόδων.

Και πρέπει να προσθέσω, κλείνοντας, ότι εμάς μας προβληματίζει αυτό που είπε και ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, ότι  προκύπτει από τις ρυθμίσεις αυτές και μια διάχυτη δυσπιστία ως προς τον ρόλο και τη διακριτική ευχέρεια των δικαστών. Δεν είναι μόνο δηλαδή το ότι θα επιβαρυνθεί η διαδικασία απόδοσης δικαιοσύνης, δεν είναι μόνο το ότι πιθανά πολλαπλασιάζεται η παραβατικότητα, αλλά είναι και ότι υπάρχει πλέον μια έλλειψη εμπιστοσύνης και προς το δικαστικό σύστημα.

Ποια είναι η συνέπεια αυτού του νομοσχεδίου; Ο Αντιπρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου το είπε ξεκάθαρα: Περισσότερη φυλακή για όλους. Αλλά δεν είναι λιγότερη εγκληματικότητα, δεν είναι λιγότερη παραβατικότητα και δεν υπάρχει και καμία πρόβλεψη για το σωφρονιστικό σύστημα, ενώ είμαστε ήδη στο στόχαστρο του Συμβουλίου της Ευρώπης για τις συνθήκες στις φυλακές και ενώ η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου επιβεβαιώνει ότι ξεκάθαρα εκεί οδηγούν οι ρυθμίσεις, σε αύξηση της πίεσης προς τις φυλακές.

Και βέβαια, το επισήμανε και η Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας της Ένωσης Εισαγγελέων, ότι η αύξηση των ορίων έκτισης σε συνδυασμό με την αύξηση των επιβλητέων ποινών θα οδηγήσει σε συμφόρηση τα καταστήματα κράτησης, άρα και μια επιβάρυνση μετά στις συνθήκες ζωής και άρα, νέα προβλήματα δημοκρατίας και δικαιωμάτων. Αυτό είναι πλήγμα, είναι πλήγμα για τη χώρα μας και θα δημιουργήσει πολλαπλές επιπτώσεις.

Τέλος, πρέπει να σας πω ότι στο Κεφάλαιο Γ΄ με τις τροποποιήσεις οι οποίες έχουν τη δικαιολογία της επιτάχυνσης περιορίζονται τα δικαιώματα των διωκόμενων, μειώνονται οι θεσμικές εγγυήσεις και υποβαθμίζεται η ποιότητα στην απονομή της δικαιοσύνης. Καταργείται το πενταμελές εφετείο και  αντικαθίσταται από το  τριμελές. Επίσης, ενισχύονται οι αρμοδιότητες των μονομελών συνθέσεων, όπου υπάρχει ένα σοβαρό θέμα πλέον εκεί πλουραλισμού και αντικειμενικότητας -πρέπει να το δούμε- ενώ περιορίζεται ο ρόλος των δικαστικών συμβουλίων, που είχαν ως στόχο να  φιλτράρουν τις υποθέσεις πριν να φτάσουν στο ακροατήριο ώστε μην ταλαιπωρούνται και οι πολίτες και να μην ταλαιπωρούνται και τα δικαστήρια.

Το αποτέλεσμα, κύριε Φλωρίδη, λίαν συντόμως θα είναι η συσσώρευση υποθέσεων και άρα, η υποβάθμιση της ποιότητας στην απονομή δικαιοσύνης.

Μας προβληματίζει, επίσης, το άρθρο 78, όπου οι αστυνομικοί και οι λοιποί προανακριτικοί υπάλληλοι δεν θα καλούνται στα δικαστήρια ως μάρτυρες, αν έχουν καταθέσει στην προδικασία και ορθώς νομίζω και η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής το εντοπίζει ως ένα έλλειμμα που συνδέεται και με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Κύριε Φλωρίδη, οι δικαστικοί υπάλληλοι μάς είπαν ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα επιτάχυνσης, διότι ακόμα κι αν γίνουν ολιγομελείς οι  συνθέσεις των δικαστηρίων  δεν έχουν τον απαιτούμενο αριθμό των γραμματέων για να συνδράμουν τους δικαστές. Δηλαδή, όσο και αν περιορίζετε τα σχήματα με την επίκληση της επιτάχυνσης δεν υπάρχει το διοικητικό προσωπικό για να γίνει γρήγορα η συγγραφή των αποφάσεων και όλη η διαδικασία μέσα στα δικαστήρια. Άρα, είναι ανέφικτο να προχωρήσει η διαδικασία αυτή που προτείνετε, αν δεν έχουμε ενίσχυση του διοικητικού δυναμικού των δικαστηρίων που ζητάμε μόνιμα.

Και τέλος, θα ήθελα να κλείσω μιλώντας λίγο για το θέμα της καταπολέμησης και της πρόληψης της ενδοοικογενειακής βίας. Χρειαζόμαστε ένα ασφαλές πλαίσιο για τις κακοποιημένες γυναίκες και για τα παιδιά και νομίζω ότι ο εισηγητής μας και αρκετοί Βουλευτές έθεσαν το ζήτημα αυτό και έχουμε καταθέσει και μία συγκεκριμένη τροπολογία για πολλοστή φορά.

Ξεκαθαρίζω, λοιπόν, ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία είναι επιβεβλημένη η καθιέρωση στην ελληνική ποινική νομοθεσία του εγκλήματος με σεξιστικά χαρακτηριστικά, δηλαδή της γυναικοκτονίας και οτιδήποτε άλλο συμπεριλαμβάνεται κάτω από τον όρο αυτό. Χρειαζόμαστε να αναγνωρίσουμε το εγκληματολογικό, ποινικό και ανθρωπολογικό φαινόμενο της γυναικοκτονίας. Η γυναικοκτονία δεν ταυτίζεται με την ανθρωποκτονία, η οποία υπάρχει έτσι κι αλλιώς στο άρθρο 299, είναι κάτι παραπάνω, διότι έχει ταυτόχρονα από τη μια μεριά τη βίαιη αφαίρεση της ζωής ενός ανθρώπου, αλλά και από την άλλη μεριά το ότι η βία αυτή ασκείται με βάση τα έμφυλα χαρακτηριστικά. Είναι έμφυλη ή σεξιστική βία. Υπάρχει, λοιπόν, ένας συνδυασμός δύο φαινομένων -επιτρέψτε μου να το πω- βίας και αμφισβήτησης της ζωής του ανθρώπου: είναι η δολοφονία γυναικών εξαιτίας του ότι είναι γυναίκες και νομίζω ότι πρέπει να πάρουμε θέση ως ελληνική κοινωνία.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, κλείνω λέγοντας ότι η Κυβέρνηση φέρνει μια εκτεταμένη αλλαγή στον Ποινικό Κώδικα, έβδομη μείζονα αλλαγή, πρόχειρη, με αποσπασματικές ρυθμίσεις μόνο και μόνο για να ικανοποιήσει ένα αφήγημα του κ. Μητσοτάκη. Αντί να ακούσει ο κ. Φλωρίδης τους καθηγητές της Νομικής, Εγκληματολογίας, τους δικαστές, τους μάχιμους δικηγόρους, δικηγορικούς συλλόγους, τους δικαστικούς υπαλλήλους, τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, τον Συνήγορο του Πολίτη, τις οργανώσεις για την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας, που η συντριπτική τους πλειοψηφία ήρθε στις επιτροπές και μας είπε ότι είναι αντίθετη με αυτό το νομοσχέδιο, επέλεξε το δικό του λαϊκίστικο αφήγημα και είναι και προσωπικό αυτό, χρεωμένο στον κ. Φλωρίδη ανεξίτηλα. Αντί να επανεξετάσει συνολικά τη λειτουργία της δικαιοσύνης, να δούμε δηλαδή τη νομοθετική, το σύστημα ποινών, τη δικαστική, την απόδοση και επιμέτρηση ποινών, αλλά και τη σωφρονιστική, τις φυλακές, να έχουμε δηλαδή μία συγκροτημένη μεταρρύθμιση, έρχεται ευκαιριακά και οδηγεί σε νέα αδιέξοδα.

Δυστυχώς, κυρίες κύριοι Βουλευτές, πρέπει να σας πούμε ότι και αυτό το νομοσχέδιο θα οδηγήσει σε αύξηση της εγκληματικότητας, σε ατιμωρησία των μεγάλων και μπορεί πλέον να οδηγήσει στο ότι οι λειτουργοί της δικαιοσύνης δεν θα ξέρουν ποιο δίκαιο να εφαρμόσουν μετά από τόσες αλλαγές. Μπορεί να έχουμε και απομάκρυνση από την επιστήμη, πάντως σίγουρα θα έχουμε και συμφόρηση και των δικαστικών αιθουσών, αλλά και των σωφρονιστικών καταστημάτων και θα έχουμε μία απομάκρυνση ακόμη μία φορά από το κράτος δικαίου, όπως πρόσφατα διαπίστωσε το Ευρωκοινοβούλιο.

Η υποβάθμιση δημοκρατίας είναι πλέον ένα επίδικο της ελληνικής κοινωνίας, που συνδέεται με την απαξίωση και αναξιοπιστία της πολιτικής που εκπέμπει δυστυχώς και πολλαπλασιάζει ο κ. Μητσοτάκης.

Μεταφέρει σε εμάς, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το ερώτημα ποια πολιτική απαιτείται, έτσι ώστε να δρομολογηθεί μία πολιτική αλλαγή στη χώρα μας που να μην επιτρέψει την υποβάθμιση περαιτέρω της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου. Αυτό είναι το ερώτημα που μπαίνει στην ελληνική κοινωνία: Τι πρέπει να κάνουμε όλοι και όλες, για να σταματήσει αυτός ο κατήφορος, για να μην είμαστε «μαύρο» πρόβατο στην Ευρώπη;

Πρέπει να σας πω -και το λέω ιδιαίτερα και προς τους συναδέλφους του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής- ότι η μάχη της παιδείας που έρχεται τις επόμενες μέρες είναι επίσης μια μάχη δημοκρατίας, όπου πρέπει να διαλέξετε με ποια μεριά θα είστε, με τη συνταγματική πρόβλεψη του δημόσιου πανεπιστημίου ή με τις κερκόπορτες που θέλει να ανοίξει ο κ. Μητσοτάκης.

Εμείς είμαστε ξεκάθαροι: Σε μια προοδευτική δημοκρατική συμμαχία καλούμε τους πάντες που έχουν ξεκάθαρη κατεύθυνση για μια νέα, πλατιά κοινωνική συμφωνία που θα φέρει στην Ελλάδα έναν στόχο, μια σύγχρονη, ανθρώπινη, αλλά και ισχυρή πολιτεία, που θα εξασφαλίζει και το κράτος δικαίου και τα δικαιώματα, αλλά και την προοπτική σε όλους να έχουν τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες ευκαιρίες. Αυτό είναι το αίτημα της ελληνικής κοινωνίας. Αυτός είναι ο στόχος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία. Και δηλώνουμε αταλάντευτα ότι αυτό τον στόχο θα τον υπηρετήσουμε όλοι και όλες.

Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Παρακολουθείστε το σχετικό βίντεο εδώ