Το Ιερατείο του ΚΑΣ και οι αρχαιολογικοί χώροι

Του Νίκου Γαλάτη

Προσπαθώντας να καταλάβει κανείς το σκεπτικό του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για να γυριστεί μια ταινία ή ένα ντοκυμανταίρ σε αρχαιολογικό χώρο θα πρέπει να εγκρίνουν πρώτα το σενάριο- όπως είπε καθαρά κάποιος και να μην έχει “μεγάλη χρονική έκταση”. Ούτε πολλά πρόσωπα, ούτε βαρύ εξοπλισμό.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΑΠΕ-ΜΠΕ, τα μέλη του ΚΑΣ τοποθετήθηκαν ποικιλοτρόπως, με τη μειοψηφία να προτείνει τα γυρίσματα να γίνουν δυο μέρες, εκτός ωραρίου λειτουργίας ή νωρίς το πρωί, οπότε η κίνηση είναι μειωμένη, ενώ υπήρξε και η τοποθέτηση ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν «συνάδει» με τον χώρο!

Το «The Little Drummer Girl» -τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Παρκ Τσαν Γουκ είναι ένα κατασκοπικό θρίλερ με πρωταγωνιστές έναν παλαιστίνιο τρομοκράτη, έναν κατάσκοπο των ισραηλινών μυστικών υπηρεσιών και μια βρετανίδα ηθοποιό διπλή πράκτορα. Κάποιος μάλιστα διαφώνησε όπως λέγεται με το να υπάρχει …παλαιστίνιος τρομοκράτης.

«Η κακή αυτή απόφαση δεν αντανακλά τα οποιαδήποτε προβλήματα επιμελητείας, αλλά προβλήματα νοοτροπίας του φορέα που έλαβε την εν λόγω απόφαση. Εάν μάλιστα αληθεύει το ρεπορτάζ ότι υπήρξε μέλος του ΚΑΣ που εξέφρασε την άποψη ότι το περιεχόμενο της ταινίας δεν συνάδει με τον χώρο, τότε σύσσωμο το ΚΑΣ θα έπρεπε να παραιτηθεί για λόγους δεοντολογίας” είπε ο γενικός γραμματέας . Και το ερώτημα είναι: “ποιος κυβερνά αυτό τον τόπο”; Ποιοι είναι και πώς αποφασίζουν οι “παραγωγοί” του ΚΑΣ πότε για ένα ντοκυμαντέρ του BBC και πότε για το Ελληνικό;

Δεν είναι η πρώτη φορά που «Η Μικρή Τυμπανίστρια» του Τζον Λε Καρέ απασχολεί την Ελλάδα. To 1984 είχαν γίνει γυρίσματα στην Ακρόπολη. Aυτή τη φορά “κόπηκε” όταν ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής έλεγε: «Επενδύστε στην Ελλάδα, προβάλλετε τη χώρα και θα σας επιστρέψουμε το 25%». Προφανώς κάτι πρέπει να αλλάξει εδώ -σε ένα όργανο με γνωμοδοτικό ρόλο- που μάλλον αντιλαμβάνεται το ρόλο του ως ιερατείο που πότε κρίνει την μόδα κι αν συνάδει με την Ακρόπολη ή πόσα γυρίσματα και με τι θέμα θα γίνουν στο Σούνιο.

Κάτι να γίνει. Γιατί μάλλον οι αποφάσεις του έχουν προσωπικά κριτήρια με αίσθημα ιδιοκτησίας της κοινής μας κληρονομιάς. Και σύντομα θα ξαναγίνουμε ρεζίλι.