Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017 Βρείτε μας στο FacebookΒρείτε μας στο GooglePlus

Σπαράγγια – Ο αριστοκράτης των λαχανικών

 

Από την Καλυψώ

Παρόλο που τα σπαράγγια, άγρια και ήμερα δεν ανήκουν στα κλασσικά λαχανικά της ελληνικής κουζίνας, είναι πραγματικά από τα πιο ωφέλιμα και πεντανόστιμα λαχανικά της άνοιξης. Ήταν γνωστά στην αρχαία Ελλάδα και την Αίγυπτο. Μετά χάνουμε τα ίχνη τους μέχρι το  1469  που έφτασαν στη Γαλλία, μέσω των αραβικών κατακτήσεων σε Συρία, Αίγυπτο και Ισπανία. Οι points d’ amour (κορυφές της αγάπης) σερβιριζόντουσαν  σαν λιχουδιά από την φιλότεχνη των Βερσαλλιών, Μαρκησία ντε Μπομπαντούρ, που σαφώς είχε αντιληφθεί ότι η λεπτή υφή και η ντελικάτη αλλά έντονη γεύση των σπαραγγιών βρίσκεται στις πολύτιμες μύτες τους. Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα διαδόθηκαν από τους Ευρωπαίους στη Βόρεια Αμερική και Ασία.

Τα σπαράγγια είναι γεμάτα βιταμίνες, με το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9), την A, τη C, την E και την Κ να φιγουράρουν ανάμεσα στη πρώτη θέση των θρεπτικών συστατικών του. Η βιταμίνη Α μας ωφελεί στην όραση, ενώ η C ενισχύει το ανοσοποιητικό μας, προστατεύοντάς μας από ιώσεις και ασθένειες. Η βιταμίνη Ε  μας προφυλάσσει από τις ελεύθερες ρίζες και είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ερυθρών αιμοσφαιρίων και μυϊκών κυττάρων, ενώ η βιταμίνη Κ παίζει σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος.  Το φυλλικό οξύ απαιτείται στη σύνθεση, τη διόρθωση και τη λειτουργία του DNA και του RNA. Πέραν όμως όλων αυτών των απαραίτητων για τον οργανισμό μας βιταμινών, τα σπαράγγια είναι επίσης μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών που κάνουν καλό στην εντερική υγεία, αλλά και χρωμίου το οποίο ενισχύει την αποτελεσματικότητα της ινσουλίνης να μεταφέρει γλυκόζη από το αίμα στα κύτταρα.

Με λίγα λόγια μας προφυλάσσουν από διάφορα είδη καρκίνου, έχουν αντιοξειδωτική δράση και μας προστατεύουν από τη γήρανση.
Τέλος τα σπαράγγια βρίσκονται ανάμεσα σε αυτά τα φρούτα και λαχανικά που διατηρούν τα χαμηλότερα υπολείμματα μικροβιοκτόνων, κάτι που σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να αγχωθείτε να τα απολαύσετε βιολογικά.

Αν σας αρέσει το ψάξιμο στην εξοχή θα δείτε πόσο συναρπαστικό είναι το μάζεμά τους. Αν πάλι αυτό σας είναι βαρετό, τα καλλιεργημένα άσπρα και πράσινα σπαράγγια είναι εξίσου νόστιμα και θρεπτικά.

Πώς να τα φτιάξετε;

Όσο πιο απλά τα μαγειρέψετε τόσο πιο πολύ θα απολαύσετε τη γεύση τους. Λίγη υπομονή χρειάζεται το καθάρισμά τους ώστε να μην πετάξετε τα μισά. Δηλαδή το μπροστινό τρυφερό τους μέρος δεν χρειάζεται τίποτα. Το υπόλοιπο όμως μισό έχει μια σληρή φούδα που καθαρίζεται εύκολα με κοφτερό μαχαιράκι.

Τα βράζετε σε αλατισμένο νερό για λίγα λεπτά. Τα στραγγίζετε και τα σερβίρετε με λαδόξιδο ή μια ελαφριά σάλτσα ολλαντέζ. Μπορείτε όμως να προσθέσετε και ψιλοκομμένο βραστό αυτό όπως το αγαπάνε οι Φλαμανδοί.

Τα βάζετε στην ομελέτα σας ή στα ζυμαρικά σας. Πάντα τα βράζετε ελαφριά πριν τα ρίξετε σε ζεστό ελαιόλαδο ή βούτυρο για να ετοιμάσετε τη σάλτσα σας. Μετά όλα είναι θέμα γούστου! Προσθέτετε λίγο σκορδάκι, ροδέλες καρότου και σάλτσα τομάτας. Ή μια καλή εναλλακτική είναι η σάλτσα πέστο.  Και σε κάθε περίπτωση χρειάζονται πάντα χοντροκομμένο πιπέρι και φλούδες παρμεζάνας!