Εκλογές με κορονοϊό και Παπαγγελόπουλο ετοιμάζει η κυβέρνηση για να προλάβει τη ύφεση. Αλλά απειλείται από την… ύφεση και τα σκάνδαλα. Και πρώτο τεστ σχέσεων Σακελλαροπούλου- Μητσοτάκη.

Του Γ. Λακόπουλου

«Όταν αρχίζουν να μπαινοβγαίνουν στα υπουργεία οι Πελοποννήσου, βαίνομεν προς εκλογάς», έλεγαν παλιά. 

Τώρα τα σημάδια αλλάξαν.  Όταν αρχίζει κυβέρνηση  να λέει ότι δεν γίνονται εκλογές, αλλ.α ταυτόχρονα τις προετοιμάζει, καλομελέτα κι έρχονται.

Στην πραγματικότητα το σχέδιο εκλογικού αιφνιδιασμού προϋπήρχε της επιδημίας. Για λόγους γνωστούς: να «καεί» απλή αναλογική, προτού  η ΝΔ χάσει την κεκτημένη ταχύτητα της νίκης του 2019. Και προτού οργανωθεί η αξιωματική αντιπολίτευση.

Η υγειονομική κρίση όχι μόνο δεν ανέστειλε αυτόν τον σχεδιασμό, αλλά τον  κατέστησε επιτακτικό:  εκλογές στο τέλος -ή προς το τέλος- της τετραετίας με απλή αναλογική και μετά την ύφεση, που άρχισε ήδη, σημαίνει το οριστικό τέλος του βουλιμικού Νεομητσοτακισμού.

Έτσι η επιδημία εντάχθηκε από νωρίς στον εκλογικό σχεδιασμό, με  επικοινωνιακό μπαράζ και επιστράτευση ΜΜΕ και δημοσκόπων.

Με ορατό στόχο: Την «πολιτική γιγάντωση» του Κυριάκου Μητσοτάκη -που επιτεύχθηκε, προσωρινά τουλάχιστον. Και την κυνική μετατροπή του κορονοϊού σε σύμμαχο του. Υπό το σλόγκαν: «Ευτυχώς που κυβερνάει ο Κυριάκος  και όχι ο Τσίπρας».

Ο ακριβής χρόνος των εκλογών θα οριστεί με  σύμμαχο τον κορονοϊό πάντα: μόλις υπάρξει τάση υποχώρησης στην Ελλάδα- που δεν επλήγη, ούτως ή άλλως- και διεθνώς.  Και θα είναι η κεντρική ιδέα της προεκλογικής καμπάνιας της ΝΔ:  Ο κορονοϊός θα ξανάρθει, ποιον θέλετε στην κυβέρνηση;

Ηδη υπάρχει σε όλες τις πρωθυπουργικές αναφορές: «Νομίζω ότι είναι περίπου σίγουρο πως θα υπάρξει μία επάνοδος του κορωνοϊού το φθινόπωρο”.

Δυστυχώς διαπερνάει και ορισμένες τοποθετήσεις  επιστημόνων του υπουργείου Υγείας.

Άλλωστε ο Μητσοτάκης δεν απέκλεισε ποτέ κατηγορηματικά τις πρόωρες εκλογές, όπως εξελήφθη η απάντησή του στον Αλ. Παπαχελά , στης «Καθημερινή».  Για τη ακρίβεια είπε:

«Δεν αισθάνομαι ότι μου λείπει κάποιο απόθεμα πολιτικής νομιμοποίησης για να εφαρμόσω την πολιτική μου. Κάθε άλλο. Διαθέτω, πιστεύω, πολιτική νομιμοποίηση και εμπιστοσύνη… Δεν έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες».

Στάχτη στα μάτια της αντιπολίτευσης, ο αιφνιδιασμός της οποίας είναι μέρος του  εκλογικού σχεδίου: και οι  προτεραιότητες έχουν αλλάξει και  η νομιμοποίηση που έχει ο Πρωθυπουργός δεν καλύπτει τις αποφάσεις που θα επιβάλει η ύφεση ή ένα ενδεχόμενο Μνημόνιο. 

Παραπομπή χωρίς αιτία

Εκτός την «επιχειρηματολογία του κορονοϊού», που επεξεργάζεται το πρωθυπουργικό επιτελείο ως βασική προεκλογική πλατφόρμα, αναζητούνται και άλλα «όπλα».

Ένα από αυτά είναι η παραπομπή στο Ειδικό Δικαστήριο του  Δημ. Παπαγγελόπουλου. Γι’ αυτό η κυβέρνηση θέλει την επαναλειτουργία της  Προανακριτικής επιτροπής της Βουλής-, αλλά όχι και της Ολομέλειας- χωρίς να υπάρχει κίνδυνος παραγραφής: ο χρόνος φτάνει ως τον Οκτώβριο του 2021.

Θα πρόκειται για τερατούργημα. Ενώ για το σκάνδαλο Νοβάρτις υπάρχει ήδη μια πρόταση για παραπομπή σε δίκη -και σε δυο ακόμη περιπτώσεις η έρευνα συνεχίζεται- θα παραπεμφθεί, από τους πολιτικούς αντιπάλους του, ένας εξωκοινοβουλευτικός υπουργός Δικαιοσύνης.

Με την κατηγορία ότι… έκανε παρεμβάσεις στη  Δικαιοσύνη – κατά τη διερεύνηση του σκανδάλου-  που ουδόλως αποδείχθηκαν, αφού δεν τον κατονόμασαν ούτε οι πιο εχθρικοί μάρτυρες εναντίον του.

Σ’ αυτό το σημείο κάποιοι αναζητούν τι θα σήμαινε ενδεχόμενη  απασφάλιση του ίδου του Παπαγγελόπουλου.

Το «παροχολόγιο» που κόπηκε

Αν για την κυβέρνηση ο κορονοϊός και η παραπομπή Παπαγγελόπουλου είναι το « βαρύ πυροβολικό» στην προεκλογικό περίοδο,  από την άλλη όσα θα βρει μπροστά της ίσως είναι πιο δραστικά… εναντίον της.

Κατ’ αρχήν οι αρχικές προθέσεις για υποσχέσεις και παροχές προς κάλυψη πάσης βλάβης από τα μέτρα κατά της επιδημίας,  έμειναν προθέσεις.  Ήδη αλλάζει η κυβερνητική ρητορική επ’ αυτού.

Το  «παροχολόγιο»- α λα 2019- κόπηκε από τις Βρυξέλλες. Τα κοινοτικά όργανα και οι δανειστές διέκριναν πού το πάει ο  Μητσοτάκης και του διαμήνυσαν “να μην το σκεφθεί καν”- που θα έλεγε και ο Χαρδαλιάς.  

Αλλωστε οι παροικούντες το Γενικό Λογιστήριο ξέρουν ότι «τα λεφτά τελειώνουν» .

Η στημένη παρέμβαση Στουρνάρα -για το αυτονόητο αντάλλαγμα- ότι η ύφεση θα περιοριστεί στο 4%, που εξυπηρετεί τη κυβέρνηση για να πουλήσει  υπέρβασή της από την ανάπτυξη του 2021 και συνεπώς «λεφτά θα υπάρξουν», μόνο μειδιάματα προκάλεσε.

 Το δεύτερο τσεκούρι πάνω από τα εκλογικά σχέδια του κυβερνώντος κόμματος είναι τα σκάνδαλα της κορονοϊκής περιόδου.

Για το σκάνδαλο  Βρούτση υπάρχει κατ’ ουσίαν κυβερνητική ομολογία. Αν δεν συνοδεύθηκε με την απομάκρυνση του  ήταν για ούτε ο ισχυροποιημένος Πρωθυπουργός αντέχει τις  εσωτερικές αναταράξεις  που θα προκληθούν.

Ωστόσο σύντομα θα ακολουθήσει και παρέμβαση της Δικαιοσύνης και τα πράγματα δεν θα σηκώνουν υπεκφυγές.

 Οσοι γνωρίζουν  πρόσωπα και πράγματα μιλούν και για άλλα σκάνδαλα που προέκυψαν από την ευκολία διακυβέρνησης με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.

Ήδη για τρεις περιπτώσεις υπάρχουν σχετικά δημοσιεύματα. Πολιτικός παρατηρητής λέει ότι «στο Μέγαρο Μαξίμου τρέμουν την ιδέα των υπογραφών που έβαλαν ορισμένοι υπουργοί αυτή την περίοδο».

Τα πράγματα γίνονται χειρότερα όταν από τη πλευρά των εμπλεκομένων – και στην περίπτωση Βρούτση είναι βούκινο- προτάσσεται πως ό,τι έκαναν ήταν σε γνώση του πρωθυπουργικού γραφείου, όταν δεν το έκαναν με εντολή του.

Δεν θα περάσει και τόσο ευχάριστη προεκλογική περίοδο ο Πρωθυπουργός αν ανοίξουν τέτοια θέματα.

Ο – αστάθμητος- παράγων Σακελλαροπούλου

Υπάρχει μια τρίτη δυσκολία για την κυβέρνηση: οι διπλές εκλογές -εκτός αν πιστέψει κανείς ότι η ΝΔ θα είναι αυτοδύναμη με απλή αναλογική. 

 Στο ενδιάμεσο, θέλει δεν θέλει, ο Πρωθυπουργός θα αναγκαστεί να  εγκαταλείψει το Μέγαρο Μαξίμου για ένα διάστημα 3-4 εβδομάδων. Να δώσει τη θέση του σε υπηρεσιακή κυβέρνηση με Πρωθυπουργό που θα προσφέρει εχέγγυα ομαλής διενέργειας των κρίσιμων δεύτερων εκλογών. 

Αλλά η αποδυνάμωση του συστήματος  Μητσοτάκη, έστω κατ’ αυτόν  τον τρόπο, μπορεί να κρύβει εκπλήξεις…

Μια εκκρεμότητα πάντως που μπορεί να κρύβει εκπλήξεις είναι και οι ρυθμιστικές εκκρεμότητες που θα προκύψουν για την πιστή εφαρμογή του Συντάγματος, που εγγυήθηκαν σε ανάλογες περιπτώσεις, ο Κάρολος Παπούλιας το 2012 και ο Προκόπης Παυλόπουλος το 2015, για να μείνουμε στους δυο τελευταίους προέδρους.

Θα είναι η πρώτη δοκιμασία των σχέσεων του Πρωθυπουργού με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας που ο ίδιος εγκατέστησε. Εκτος από τον υπηρεσιακό Πρωθυπουργό που θα είναι υποχρεωτικά ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου Γ. Σαρμάς, δεχθεί η πρόεδρος να της επιβάλει ο Πρωθυπουργός και τους υπηρεσιακούς υπουργούς;

Προσεκτικοί παρατηρητές των πρώτων κινήσεων της Κατερίνας Σακελλαροπούλου αναμένουν ότι από την πλευρά της θα εκδηλωθούν διαθέσεις «χειραφέτησης»-  υπαγορευόμενες από την «ισχυρογνωμοσύνη της».

Αυτό θα ενισχύσει το κλίμα δυσαρμονίας που ήδη έχει ανιχνευτεί μεταξύ τους.

ΥΓ: Ορισμένοι διακρίνουν και κλίμα δυσαρμονίας μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και των μιντιακών υποστηρικτών του το 2019.