Ο Wei Wei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Του Μάνου Στεφανίδη
Αφιερωμένο σε όσους καλλιτέχνες, εγχώριους ή εξωχώριους, παραπονούνται ότι δεν έχουν έμπνευση.

Ιδού η “Κάμερα Ασφαλείας” του Wei Wei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Από μια σειρά “πολιτικών” έργων, δύο εκ των οποίων είδα πριν δύο χρόνια σε έκθεση, στημένη σε πρώην φυλακή της Αβινιόν. Συγκεκριμένα σε ένα κελί! (Collection Lambert, Prison Sainte-Anne). Πίσω ακριβώς από το παλάτι των Παπών. 

Βρίσκω εξαιρετική την ιδέα να χρησιμοποιήσει ο δημιουργός την πιο κλασικίζουσα φόρμα της πιο κλασικής τέχνης για να δουλέψει ένα αντικαλλιτεχνικό, απωθητικό θέμα: Τις κάμερες επιτήρησης. Η παράδοση μέσα από την πιο οξεία, μεταμοντέρνα ειρωνεία. Τα αγιοποιημένα σύμβολα της αστικής ρητορείας, τα “μνημεία” του δημόσιου χώρου σε μιαν αναπάντεχη ανατροπή σημασιών. Κριτική μέσα από την παραπλάνηση, την σαγήνευση του κοινού. Η ανοιχτή κοινωνία του δυτικού κόσμου έχει «ανεπαισθήτως» μεταμορφωθεί σε κοινωνία ανοιχτής επιτήρησης! Να μια ιδέα που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν οι εκατοντάδες μαρμαροφάγοι μας. ( Εξαίρεση ο Ανδρέας Λώλης ).

Weiwei cycladic museum tears1
Αριστερά οι αρχαίες δακρυδόχοι, δεξιά τα σύγχρονα δακρυγόνα

Εικάζω ότι ο Wei Wei δουλεύει αυτά τα γλυπτά μέσω βοηθών. Βλέπετε το μάρμαρο δεν ανήκει στην κινεζική, καλλιτεχνική παράδοση. ( Άλλη μια παρανόηση: Προέχει πάντα η ιδέα. Η εκτέλεση έπεται ως φυσική συνέπεια της πρώτης ). “Κάμερα Ασφαλείας” του Wei Wei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Από μια σειρά “πολιτικών” έργων, δύο εκ των οποίων είδα πριν δύο χρόνια σε έκθεση, στημένη σε πρώην φυλακή της Αβινιόν. Συγκεκριμένα σε ένα κελί! (Collection Lambert, Prison Sainte-Anne). Πίσω ακριβώς από το Παλάτι των Παπών.

Ο συνάδελφος Μεγακλής Ρογκάκος έκανε μια εντυπωσιακή φωτοκαταγραφή της μοναδικής παρέμβασης του Wei Wei στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που «θα τρέχει» ως τον Οκτώβρη. Πρόκειται για την Τρίτη, διεθνών προδιαγραφών, έκθεση μετά τον Κουνέλλη και τον Mario Merz που οργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ο Wei Wei πρωτοτυπεί και, εκτός από το Μέγαρο Σταθάτου, αξιοποιεί και τους χώρους της μόνιμης έκθεσης.

Η Αθήνα έπρεπε να κάνει σημαία της αυτή την έκθεση τόσο για καλλιτεχνικούς όσο και για πολιτικούς λόγους. Ο Κινέζος ακτιβιστής βάζει ένα μουσείο μας στην ευρωπαϊκή πρωτοπορία αλλά η επίσημη πολιτεία ούτε το αντιλαμβάνεται, ούτε το αξιοποιεί. Κύριε Μπαλτά, κύριε Κυρίτση, καλημέρα σας.

…ΥΓ. 1 Πολιτισμός είναι αυτό που συμβαίνει όταν οι επαγγελματίες του πολιτισμού προσπαθούν να οργανώσουν πολιτιστική πολιτική. Κύριοι του Δήμου Αθηναίων, καλημέρα σας, επίσης.

Weiwei Cycladic museum refugee
ΥΓ. 2 Η φωτογραφία είναι το μέσο που θέλει να μετατρέψει τον χρόνο σε εικόνα, να νικήσει το τώρα παγώνοντάς το μέσα στο υδαρές μέλλον. Ανακόπτοντας τη ροή του χρόνου μέσω στατικών ” θεοφανειών”, μικρών οπτικών θαυμάτων αναπαράστασης μιας αιωνιότητας που άντεξε μόνο λίγα κλάσματα του δευτερολέπτου. Η φωτογραφία, εν τέλει, είναι μια μορφή ήττας, η αδυναμία μας να βιώσουμε ουσιαστικά τη στιγμή, η ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να διασώσουμε το χρόνο υποκαθιστώντας τον με εικόνες, τη ζωή με την μερική, την περιορισμένη αντανάκλαση της. Να αναστήσουμε το συμβεβηκός σε ένα διαρκές παρόν. Να αναστηθούμε .
Chondros-Karsiani
ΥΓ. 3 Μου το έδωσαν στην Θεσσαλονίκη το καλλιτεχνικό ζευγάρι Χονδρός – Κατσιάνη στην εκδήλωση του Δικτύου Αριστερών Δημοκρατών που ήμουν ομιλητής. Τίτλος του παζλ, ΒΡΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. Μία Λύση Υπάρχει, 1984.
Λέτε;

Vandalismi1
Μάρμαρο και μάρμαρο! Από τον ακτιβιστή Wei Wei στους ακτιβιστές της πιο ανεγκέφαλης υποκουλτούρας

ΥΓ. 4  Παιδεία σε νέα μεταρρύθμιση! Με υπογραφή Φίλη. Αυτό και αν είναι καινοτομία : Την 25η Μαρτίου τα παιδιά δεν θα κάνουν παρέλαση, θα κάνουν σιέστα στο σπίτι. Αυτήν ακριβώς τη στιγμή του εθνικού ξεπούληματος και της επιτροπείας να εξαφανίσουμε ως φασιστικά όλα τα σύμβολα ή τους μύθους που θυμίζουν πατρίδα, όλες τις τελετουργίες που διαιωνίζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κοινότητας. Στο εξής συγκίνηση για τα επιτεύγματα της ομάδας θα αντλούν οι νέοι μόνο στα γήπεδα. Ο οπαδισμός θα είναι πλέον ο μόνος politically correct εθνικισμός. Μας βάζουν στανικά να ξεχάσουμε μήπως κάποτε τους συγχωρήσουμε. Ο Φίλης ξεκίνησε την περίφημη καριέρα του ως ινστρούκτορας του καθεστώτος διαχωρίζοντας την γενοκτονία από την εθνοκάθαρση και συνεχίζει με τις δηλώσεις μετανοίας και τα συγχωροχάρτια. Το μόνο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η παιδεία μας αλλά και η κατατονική μας κοινωνία είναι η κατάργηση της πρωινής προσευχής και η έπαρση της σημαίας. Ως συνειδητά άθεος τρέμω την απαξίωση των συμβόλων την αντικατάσταση της μεταφυσικής από το τον ρασιοναλισμό του ασήμαντου. Οι Συριζαίοι εναγκαλίζονται τους ρασοφόρους για μικροκομματικούς λόγους αλλά απεμπολούν την παράδοση που αγνοούν. Τον Πεντζίκη και τον Καρούζο και τον Μοσκώφ. Τους έμειναν ο Μπαλτάς και ο Βέλτσος.
ΥΓ. 5 Ας γίνει επιτέλους κάτι! Ας σταματήσει επιτέλους η συνεχής αυτή ντροπή των βανδαλισμών στο κέντρο της Αθήνας. Δήμος και Πανεπιστήμιο έχουν την κύρια ευθύνη για την καταστροφή. Βλέπετε, εφαρμόζουν την ηλιθιότητα του ψευτοασύλου που επιτρέπει σε κάθε παραβατικό ή ψυχοπαθή να καταστρέφει μνημεία και τη δημόσια γλυπτική στο όνομα της … επανάστασης. Με την αστυνομία σε απόσταση και με τα δικά της προβλήματα … εξουσίας.