Τι δεν μας λένε οι δημοσκόποι

Του Γ. Λακόπουλου

Ο διευθύνων σύμβουλος της MRB, Δημ. Μαύρος είναι σοβαρός άνθρωπος. Ένας από τους βετεράνους των εταιρειών μέτρησης τάσεων της κοινής γνώμης -μαζί με τον Ντίνο Ρουτζούνη της Κάπα Research και τους Παναγόπουλους της Alco.

 Προσπάθησε ως ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς ) να υπερασπιστεί τις εταιρείες του κλάδου για το φιάσκο της αποτυχίας του στις εκλογές του ΚΙΝΑΛ: με την κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για τη “Λίστα Πέτσα” και μια προσωπική τηλεοπτική παρέμβαση.

Ανάμεσα σε όσα είπε στις δυο εμφανίσεις του ξεχώρισαν κάποιες  δικαιολογίες που μάλλον επιδεινώνουν την εικόνα  των δημοσκόπων παρά τους απαλλάσσουν.

Είπε π.χ. ότι οι προβλέψεις μπερδευτήκαν από το debate που έδειχνε πτώση Ανδρουλάκη. 

Μόνο που το έρμο το debate δεν έδειχνε τίποτε και είναι αθώο. Οι εταιρίες αναφερόμενες στο debate  έδειχναν.  

Συμπλήρωσε ότι σε τέτοιες “λεπτεπίλεπτες καταστάσεις “είναι δύσκολη η πρόβλεψη και εν πάση περιπτώσει “αποφύγαμε όλες οι εταιρείες να κάνουμε έρευνες τις τελευταίες ημέρες”.

Παραπλανητική απάντηση. Αφού είναι δύσκολες οι προβλέψεις γιατί τις  κοινοποίησαν; 

Ποια αξία έχει αν κάποια στιγμή σταμάτησαν να μετρούν, αφού η ιδέα της πρωτιάς Λοβέρδου είχε ήδη αναδειχθεί από τις ίδιες τις εταιρείες;  

Και τι σημαίνει “σταμάτησαν”. Βγήκε καμία εταιρεία να πει:  ξέρετε ότι όσα  ανακοινώσαμε ξεχάστε τα;

Αυτή ακριβώς η επισήμανση του Δημ. Μαύρου αντί για υπεράσπιση καταλήγει σε αποκάλυψη των εταιριών:  δημιουργούν εντυπώσεις για τις οποίες δεν αναλαμβάνουν καμία ευθύνη. 

Όπως δεν δίνουν καμία πειστική εξήγηση για βασικές πλευρές της δουλειάς τους.

Π.χ. ποιος τις πληρώνει και πόσο; Είπε για την περίφημη δημοσκόπηση της Opinion Poll ότι δημοσιεύτηκε “χωρίς το όνομα εντολέα”.

Το όνομα του “εντολέα” είναι το θέμα- αν δεν πρόκειται για αυτόν που πληρώνει και το ποσό που δίνει;   

Ο κλάδος… αυτοελέγχεται.  Μόνο που δεν πρόκειται για κήρυκες  του ευαγγελίου. Για μπίζνες μιλάμε. Και δεν αρκεί ο λόγος τους.

Ποια δημόσια αρχή έκανε ποτέ ελεγχο σε βασικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων, όπως ο αριθμός των ερωτώμενων, η μέθοδος συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων και το αποτέλεσμα που κοινοποιείται;

Πώς επικυρώνεται από την Πολιτεία ότι όσα αναφέρουν οι εταιρείες είναι ακριβή ; Ότι τα “ευρήματα” που ανακοινώνουν είναι αυτά που προκύπτουν από τα ερωτηματολόγια; Ακόμη και αν συμπληρώνονται με επιστημονικό τρόπο.

Κακά τα ψέματα. Οι δημοσκοπήσεις κινούνται ανάμεσα στην  αδιαφάνεια και την αυθαιρεσία. Τι σημαίνει “εκτίμηση ψήφου” αν όχι ότι ο δημοσκόπος εμφανίζει τη… γνώμη του ως μέτρηση;

Είπε ότι είναι προβληματικό να δίνονται απευθείας αναθέσεις σε μια εταιρεία της οποίας ο ιδιοκτήτης πραγματοποιεί ταυτόχρονα δημοσκοπήσεις. 

 Είναι όμως εξ ίσου προβληματικό να ανατίθενται κρατικές δουλειές -με ή χωρίς διαγωνισμό- στις εταιρείες μετρήσεων.

Δημοσκόπος με το κράτος -δηλαδή την κυβέρνηση-ως πελάτη πώς συμβιβάζεται; Τι μέτρηση να κάνεις για τον εργοδότη σου;

Όσο για το αν “πειράζονται οι δημοσκοπήσεις” ο αντιπρόεδρος του σωματείου των δημοσκόπων, μάλλον μόνο  για την εταιρία του μπορεί να πάρει όρκο.

Καθώς το προϊόν μιας δημοσκόπησης αφορά την ποιότητα της Δημοκρατίας και την ισότητα των εκλογικών όρων, η δουλειά τους -που δημοσιεύεται- πρέπει να βρίσκεται ανά πάσα στη διάθεση ανεξάρτητης αρχής της Πολιτείας για έλεγχο.

Για την προστασία της κοινής γνώμης από παραπληροφόρηση και επηρεασμό. 

Δεν λέει αλήθεια όποιος ισχυρίζεται ότι υπάρχει αυτός ο έλεγχος.