Διαγωγή κοσμία…

Του Δημήτρη Παπακωνσταντίνου* 

Πού έχουμε μπλέξει… Δυστυχώς ένας εξαιρετικά κρίσιμος για την χώρα τομέας, αυτός της Παιδείας, έχει εξελιχθεί σε εργαστήριο πειραματισμών και εφαρμογής κάθε είδους ιδεοληψίας… Το καινούργιο “φρούτο” είναι η κατάργηση της διαγωγής στα σχολεία. Θυμάστε το περίφημο… “κοσμιοτάτη” και “κοσμία”; Θα καταργηθεί ως αναχρονιστικό μέτρο το οποίο χρησιμοποιήθηκε ενάντια και σε αριστερούς!

Ναι, έτσι ακριβώς. Ενάντια σε αριστερούς. Ο υπουργός Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε την αξιολόγηση της διαγωγής ως μέτρο που χρησιμοποιήθηκε κατά πολλών δημιουργικών πολιτών της χώρας. Είχε προηγηθεί ερώτηση 28 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που ζητούσαν την κατάργηση της αξιολόγησης της διαγωγής των μαθητών στα σχολεία. Έτσι, μετά την “Αριστεία”, μετά την ιδιωτική εκπαίδευση, στο στόχαστρο των υπουργών Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ μπήκε και η διαγωγή των μαθητών…

Όπως βέβαια παραδέχονται  οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, “τα τελευταία χρόνια, στην πλειονότητα των σχολείων έχει καταστεί ανενεργή η διάταξη και δεν επιβάλλεται το αυταρχικό και εκδικητικό αυτό μέτρο στους μαθητές, ούτε σε ιδιαίτερα ακραίες περιπτώσεις”.  Πάλι καλά που το έχουν καταλάβει αυτό… Ωστόσο, συμπληρώνουν “υπάρχουν κάποια ελάχιστα σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, που, για να καλύψουν την παιδαγωγική τους ανεπάρκεια ή για να τιμωρήσουν για όλη του τη ζωή έναν απόφοιτο της μη αρεσκείας τους, εφαρμόζουν συχνά την υποβάθμιση της διαγωγής των μαθητών”. Κάνοντας λόγο ακόμα και για… ανυπεράσπιστους εφήβους…

Τι να πει κανείς τώρα… Όλα βαίνουν καλώς στην Παιδεία για τους κυβερνώντες, το ζήτημα της διαγωγής τους μάρανε… Και προφανώς κάποιοι βλέπουν “φαντάσματα” ενός νοσηρού παρελθόντος, καθώς πράγματι η διαγωγή χρησιμοποιήθηκε σε ταραγμένες πολιτικά περιόδους όπως η περίοδος της δικτατορίας για “τιμωρία” ή “νουθεσία” ή και με εκδικητικό τρόπο κατά παιδιών αντιφρονούντων, όχι όμως βέβαια μόνο των αριστερών, αλλά συνολικότερα.  Όχι όμως στη σύγχρονη εποχή.

Τώρα αν το μέτρο είναι αναχρονιστικό ή όχι, ασφαλώς αυτό σηκώνει πολλή συζήτηση. Ωστόσο, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει κανείς, ότι η κατάργηση της αξιολόγησης της διαγωγής, ιδιαίτερα σε ένα μαθητικό περιβάλλον στο οποίο δεν υπάρχει εξειδικευμένη δυνατότητα παρατήρησης και παρέμβασης από το ίδιο το σχολείο, αφήνει ανεξέλεγκτη τη δυνατότητα ανάπτυξης φαινομένων ανάρμοστων συμπεριφορών ή και μπούλινγκ.

Τώρα αν το μέτρο είναι αναχρονιστικό ή όχι, ασφαλώς αυτό σηκώνει πολλή συζήτηση. Ωστόσο, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει κανείς, ότι η κατάργηση της αξιολόγησης της διαγωγής, ιδιαίτερα σε ένα μαθητικό περιβάλλον στο οποίο δεν υπάρχει εξειδικευμένη δυνατότητα παρατήρησης και παρέμβασης από το ίδιο το σχολείο, αφήνει ανεξέλεγκτη τη δυνατότητα ανάπτυξης φαινομένων ανάρμοστων συμπεριφορών ή και μπούλινγκ. Και πόσα είναι άραγε τα δημόσια σχολεία στα οποία υπάρχει η δυνατότητα για διακριτική αλλά ουσιαστική  παρακολούθηση των μαθητικών κοινωνιών;

Μήπως η ιδεοληψία των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για τη δράση “μπαχαλάκηδων”; Μήπως αναγνωρίζουν κάποιοι τους εαυτούς τους στα μαθητικά τους χρόνια ως “θύματα” της αξιολόγησης της διαγωγής; Μήπως εν τέλει αντί να προστατευτούν οι… ανυπεράσπιστοι έφηβοι και οι μελλοντικοί δημιουργικοί πολίτες, αντιθέτως υποστούν τις συνέπειες της ασύδοτης συμπεριφοράς ορισμένων; Αν πραγματικά είχε ως σκοπό ο υπουργός Παιδείας να προστατεύσει τα δημοκρατικά δικαιώματα των μαθητών, μάλλον θα έπρεπε να φροντίσει να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες Παιδείας που προσφέρει σήμερα η χώρα, ως συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στη μάθηση.

Αλλά και να δρομολογήσει τη λειτουργία “δομών” που θα διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της μαθητικής κοινότητας κάθε σχολείου και κάθε παιδιού ξεχωριστά ως προς τις ανάγκες που το καθένα έχει. Τόσο σε μαθησιακό όσο και σε προσωπικό ή ψυχολογικό επίπεδο. Όπως άλλωστε προσφέρουν τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία και δυστυχώς ελάχιστα μόνο δημόσια… Τα υπόλοιπα περί διαγωγής και περί συμπεριφορών εις βάρος αριστερών κλπ, μάλλον προσωπικά βιώματα και ψυχολογικά τραύματα αφορούν…

Το μέτρο μπορεί να είναι πράγματι αναχρονιστικό, όμως το ζητούμενο πρέπει να είναι η κατάργησή του ή η αντικατάστασή του από πιο προοδευτικούς “μηχανισμούς” που ως ασφαλιστικές δικλείδες προς όφελος των μαθητών θα αποκλείουν τα φαινόμενα μπούλινγκ αλλά και την μπαχαλοποίηση των σχολείων; Εκτός πλέον και αν συνολικά στην κυβέρνηση έχουν άγχος για… διαγωγή κοσμία που επιδεικνύουν ως κυβερνώντες και θέλουν να την ξορκίσουν… Μην ανησυχούν, δεν είναι κοσμία, είναι πολύ χειρότερη…

Από το :capital.gr