“Πάμε και όπου βγει”: Πώς η προαναγγελθείσα τραγωδία συνέτριψε την εικόνα του “σοβαρού κράτους”

Του Νίκου Λακόπουλου

Το μεσημέρι ο Κυριάκος Πιερρακάκης μιλούσε για την επανάσταση που φέρνει μεταξύ των άλλων και οχήματα που θα λειτουργούν χωρίς οδηγό. Το βράδυ δυο τρένα συγκρούονται στα Τέμπη με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες.

Η υπόθεση θυμίζει το “Σάμινα” που τέλειωσε την “Ισχυρή Ελλάδα” του Σημίτη -με ογδόντα νεκρούς, αλλά και το Μάτι όπου συνετρίβη η κυβέρνηση Τσίπρα. Δεν είναι μια φυσική καταστροφή, αλλά μια τραγωδία που αφορά αρχικά ένα ανθρώπινο λάθος και τελικά την λειτουργία του κράτους.

Ο πρωθυπουργός μεταβαίνει στον τόπο της σύγκρουσης, ο υπουργός Υγείας είναι ήδη εκεί και σπεύδει να δηλώσει πως είναι καλά στην υγεία τους οι τραυματίες -με την λογική της κυβέρνησης στις πλημμύρες πως “είχαμε νεκρούς, αλλά σώσαμε και πολλούς¨”.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κάνει μια δήλωση που αποφεύγει την πολιτική εκμετάλλευση, αλλά ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Νίκος Παππάς που έφτασε στο σημείο της τραγωδίας πριν τα ξημερώματα δεν είχε την ίδια στάση:

«Δεν έχουν γίνει εδώ και 3-4 χρόνια αυτά που έπρεπε για την εργολαβία που αφορά την ανάταξη του δικτύου, την τηλεδιοίκηση, τη φωτοσήμανση … έπρεπε από το 2020 να λειτουργούν».

Φαίνεται πως φταίει η κυβέρνηση, αλλά ο ίδιος παραδέχεται πως το πρόβλημα διαπερνά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις αφού “η διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής είναι πάντα αρμοδιότητα του ελληνικού κράτους”:

“Ο οδηγός είναι πρακτικά «απολύτως τυφλός, έχω ιδία πείρα, τόσο στο Αθήνα-Θεσσαλονίκη όσο και προς Πελοπόννησο, έχω ταξιδέψει και μου έχουν δείξει. Δεν υπάρχουν φανάρια, δεν ξέρει ο οδηγός αν υπάρχει άλλο τρένο στη γραμμή … ο σταθμάρχης δεν έχει εικόνα … δεν λειτουργεί το σύστημα».

Μια πληροφορία λέει πως ο σταθμάρχης εξήντα ετών είχε προσληφθεί πριν ένα μήνα, ενώ μια άλλη πως δεν είναι όμως η πρώτη φορά που τα τρένα της Hellenic Train αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Τρεις εκροχιασμοί σε δύο μήνες

Η μοιραία αμαξοστοιχία Inter City 62 φαίνεται να είχε προβλήματα μέσα στον Φλεβάρη. Τον περασμένο Νοέμβριο η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης έστειλε σε εξώδικο στον ΟΣΕ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και την Hellenic Train στο οποίο αναφέρει πως είχαν γίνει τρεις εκτροχιασμοί σε διάστημα δύο μηνών”.

Με λύπη/προβληματισμό σας αναφέρουμε, ότι παρά τις διαρκείς επισημάνσεις μας, διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ότι –δυστυχώς- επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τραυματισμών που σας είχαμε εκφράσει.

Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς),την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic  Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!”.

Τα τρένα κινούνται χωρίς να λειτουργούν τα φωτοσήματα και όπως διαπιστώνει η Ένωση Προσωπικού δεν υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς!

«Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα”

Πολλοί σταθμοί έκλεισαν λόγω έλλειψης σταθμαρχών, η ελλιπής περίφραξη της υποδομής έχει αποτέλεσμα να είναι εύκολη πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών -όπως αναφέρεται στο εξώδικο.

Η Ένωση διαπίστωνε τότε πως η πυκνή βλάστηση πλησίον της υποδομής που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής και πως εδώ και 15 έτη (!) δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) και υπάρχει αδυναμία επικοινωνίας όταν ένα τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!

«Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως» θα πει ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ κ. Κώστα Γενηδούνια. ‘Τα περισσότερα γίνονται χειροκίνητα στη γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης”.

Φυσικά όπως πάντα οι ευθύνες θα βρεθούν και θα αποδοθούν -όσο ψηλά κι αν βρίσκονται ή όσο πιο χαμηλά μπορούμε, αλλά η σύγκρουση των δύο τρένων -που είχε προαναγγελθεί- αποκαλύπτει ένα μπάχαλο -που απέχει πολ΄ύ από ένα επιτελικό κράτος.

“Πάμε κι όπου βγει” φέρεται να έχει πει πριν ξεκινήσει ο μηχανοδηγός. Και ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ συμπλήρωσε πως όλα γίνονται χειροκίνητα και εμπειρικά”. Το πρόβλημα είναι πως και τα δύο ισχύουν όχι μόνο στο σιδηρόδρομο, αλλά για όλη τη χώρα.

To Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ στην ανακοίνωσή του τα λέει όλα καθώς σπεύδουν στον τόπο της τραγωδίας πιθανόν και όσοι έχουν ευθύνες για την προαναγγελθείσα σύγκρουση:

«Σήμερα θρηνούμε τους συμπολίτες μας που χάθηκαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη γιατί κάποιοι αδιαφόρησαν στις εκκλήσεις των εργαζομένων. Όταν οι εργαζόμενοι μιλούν για έλλειψη προσωπικού, για απαξίωση των εγκαταστάσεων και των υποδομών, για την ελλιπή συντήρηση του τροχαίου υλικού, για την παραβατικότητα σε όλο το μήκος του δικτύου, κάποιοι αρμόδιοι σφύριζαν αδιάφορα.

Τέτοιου μεγέθους τραγωδίες είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα συμβούν αν κάποιος δεν ασχοληθεί σοβαρά με την στελέχωση αλλά και τις υποδομές. Ο σιδηρόδρομος δεν είναι οι λαμπεροί γρανίτες, οι προβολείς και οι κάμερες των καναλιών που τρέχουν να προβληθούν όλοι όσοι φέρουν ευθύνη για αυτό τραγικό γεγονός. Ο σιδηρόδρομος είναι όλα όσα υπάρχουν πίσω από αυτήν την χολιγουντιανού επιπέδου λάμψη, όλα όσα είναι αόρατα από τους φακούς των καμερών”.